Yahoo! maakt zijn nieuws 'socialer'
Internetportaal Yahoo! heeft zijn nieuwsaanbod verrijkt met een module die vergelijkbaar is met nieuwssite Digg. Dankzij Yahoo! Buzz kunnen internetbezoekers hun stem uitbrengen op nieuwsartikels, waardoor die hoger of lager in de rangschikking komen te staan. De verhalen met de meeste stemmen prijken op de openingspagina. In de beginperiode levert een honderdtal uitgevers zijn artikels aan Yahoo! Buzz, maar dat worden er in de toekomst veel meer. De huidige honderd zijn gelijkmatig verdeeld tussen grote mediabedrijven en kleine maar invloedrijke blogs. Individuele gebruikers kunnen hun eigen links naar nieuwsverhalen toevoegen. Ook worden nieuwsartikels toegevoegd aan het Buzzaanbod door hun populariteit in de zoekmachine in rekening te nemen. Het hele opzet past in een strategie die Yahoo! zich heeft aangemeten omtrent sociale netwerken. De site is een van de pioniers van het internet, maar verloor veel aandacht (en dus advertentie-inkomsten) tijdens de opkomst van socialenetwerksites. Initiatieven als Buzz moeten Yahoo! 'socialer' maken. (Rme)