Vrijdag 28/02/2020

China

Xi Jinping heeft nu zijn eigen rode boekje in app-vorm

De Chinese president Xi Jinping.Beeld AFP

Exit het rode boekje, enter het ‘rode appje’. Chinezen bekijken tegenwoordig massaal de propaganda van grote leider Xi Jinping op hun smartphone, in ruil voor punten. Een dagje ‘bingen’ is niet voldoende voor een goed rapport.

De lijst van meest gedownloade apps in China kreeg de afgelopen dagen een verrassende koploper, althans volgens de gegevens van marktbureau App Annie. Niet het gigantisch populaire sociaal platform WeChat – een soort combinatie van Twitter, Facebook en WhatsApp met betaalmogelijkheden – of video-app TikTok voerden het lijstje aan, wel Xue Xi Qiang Guo, vrij vertaald ‘Bestudeer de Grote Natie’. Dat de naam van de app ‘Xi’ bevat, is geen toeval: de app heeft als hoofddoel de Chinese bevolking te kneden naar het gedachtegoed van de Chinese president Xi Jinping.

De app, die begin dit jaar werd gelanceerd door het centrale publiciteitsdepartement van de Communistische Partij van China (CCP), biedt de gebruikers niet alleen een sociaal platform met onder meer chatmogelijkheden, maar ook een breed gamma aan propaganda: nieuwsrapporten over Xi Jinping voorzien door de staatsomroep, documentaires over de “grote revolutionaire geschiedenis” van China of een wekelijkse quiz. Er is zelfs een televisieshow die Xi Time heet.

Puntensysteem

‘Bestudeer de Grote Natie’ wordt nu al beschouwd als de digitale opvolger van het rode boekje, de citaten van Mao Zedong, dat door de Chinese Volksrepubliek in 1964 werd uitgegeven en waarvan zo’n miljard stuks werden gedrukt. Net zoals Zedong wist Xi Jinping in 2017 zijn ideologie in de Chinese grondwet te laten opnemen, en net zoals het rode boekje lijkt het rode appje dan ook verplicht voor leden van de Communistische Partij. Zelfs bij ambtenaren, leerkrachten of werknemers van staatsbedrijven die niet zijn aangesloten is het platform intussen uitgerold.

Bovendien zorgt een ingebouwd puntensysteem ervoor dat gebruikers worden gestimuleerd om de ideologie van de grote leider te consumeren, mede doordat sommige werknemers wordt opgelegd om een bepaald puntenniveau te behalen, volgens verschillende bronnen. Een artikel lezen of video bekijken is goed voor een tiende van een punt, een halfuur content is goed voor een vol punt. Per activiteit bestaat er een dagelijkse limiet, waardoor frequent gebruik wordt gestimuleerd. Op zaterdag even bingen om je punten op niveau te krijgen, kan namelijk niet.

Volgens professor David Bandurski, die aan de Universiteit van Hong Kong een project leidt rond Chinese media, is de CCP gaan inzien dat digitale platformen als een hefboom kunnen worden gebruikt om propaganda te gaan ‘herprogrammeren’ in de 21ste eeuw. “De legitimiteit van de Partij is eind de jaren 90 onder druk komen te staan door sociale en economische veranderingen, en de dominantie is verder geërodeerd door de komst van het internet en commerciële kranten”, zegt Bandurski.

“Deze app is een mooie illustratie van hoe de digitale revolutie, misschien een beetje tegen het buikgevoel in, het tij opnieuw kan doen keren. Sociale media zijn behoorlijk krachtige controle-instrumenten geworden”, ziet Bandurski. Een goed voorbeeld daarvan: binnen bepaalde tijdvakken wordt activiteit in de app beloond met dubbele punten. Van 20.30 uur tot 22 uur op een weekdag bijvoorbeeld, of ’s ochtends en ’s namiddags in het weekend. “Het systeem stimuleert dus gebruikers, eenmaal ze thuis zijn en gegeten hebben met de familie, om hun persoonlijke tijd te spenderen aan het gedachtegoed van Xi Jinping.”

Op sociale netwerken als Weibo of Douban zijn er nu al berichten van Chinezen die vertellen hoe ze via de app veertig à vijftig punten per dag moeten verzamelen, en daarvoor meerdere uren per dag aan het scherm gekluisterd zitten.

In die zin is het rode appje, net door die interactie en meetbaarheid, potentieel veel krachtiger dan het rode boekje, denkt Bandurski. “De app kan precies bepalen hoe ‘slim’ je bent als het neerkomt op iemands toewijding en begrip van de ideologie.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234