Zaterdag 06/03/2021

X-Type: de meest betaalbare Jaguar

Jaguar Belgium heeft de prijzen bekendgemaakt van zijn nieuwe X-Type, die in Genève aan zijn eerste internationale autosalon toe is. Het basismodel kost 1.334.900 frank. Daarmee komt de Britse gespecialiseerde constructeur terecht in de prijscategorie van de vlot verkopende BMW 3. Andere potentiële concurrenten zijn de nieuwe Audi A4, de Volvo S60, de Mercedes C-klasse, de Rover 75 en de vaak vergeten Lexus IS200.

Tot voor enkele jaren telde het Jaguar-gamma slechts twee modellen. Er was de dure XJ, die nog altijd onverminderd de rol van topmodel blijft spelen. Daarnaast was er nog de sportievere XK, die bestaat als coupé en cabrio. Beide modellen waren en zijn voorbestemd voor de happy few. Er is niet enkel de kostprijs. Het verbruik, de fiscale inspanningen en het verzekeren van een dergelijke Jaguar maken dat de vaste kosten niet te rijmen vallen met het budget van de doorsnee-Belg. De democratisering van het gamma is twee jaar geleden begonnen met eerst de introductie van de S-Type en nu de lancering van de X-Type.

Met de X-Type zal Jaguar in één klap zijn productie verdubbelen van 100.000 tot 200.000 auto's per jaar. De nieuwkomer wordt gebouwd op een volledig vernieuwde Ford-site in het Britse Halewood. Dat ging gepaard met gigantische investeringen die echter als groot voordeel hebben dat tweeduizend rechtstreekse arbeidsplaatsen bewaard blijven.

Jaguar heeft tijdens de voorbije tien jaar een ware gedaanteverandering ondergaan. De gespecialiseerde constructeur werd in 1989 overgenomen door Ford. In een eerste fase heeft de nieuwe eigenaar ernaar gestreefd om de kwaliteit op een drastische manier te verbeteren. De resultaten zijn niet uitgebleven. Zo krijgt de XJ, het topmodel van Jaguar, een garantie mee van drie jaar. In het gevreesde Amerikaanse klantenonderzoek JD Power is Jaguar sedert enkele jaren telkens terug te vinden onder de tien best scorende merken.

In een volgende fase heeft Ford het licht op groen gezet voor de uitbreiding van het Jaguar-gamma. Dat gebeurde eerst met de S-Type en wordt nu vervolledigd met de nieuwe X-Type, de kleinste Jaguar uit het aanbod. Jaguar is trouwens niet het enige gespecialiseerde automerk dat een plaatsje heeft binnen de Ford-groep. Sedert kort horen daar ook Volvo en Land Rover bij. Aston Martin is ongetwijfeld het meest exclusieve label in het uitgebreide Ford-patrimonium.

De X-Type mag dan wel de meest compacte Jaguar zijn, het is zeker niet de minst ruime auto uit het gamma. De lange wielbasis zorgt voor extra binnenruimte. Hetzelfde geldt trouwens voor de motor, die voor het eerst bij een Jaguar dwars vooraan staat opgesteld. De onderliggende structuur van de X-Type is nauw verwant met de nieuwe Mondeo. Toch zou het verkeerd zijn om de 'baby-Jag' af te schilderen als een veredelde Ford. De V6-motoren werden speciaal getuned. Hetzelfde geldt voor de ophanging en de transmissie. Zo krijgt elke X-Type standaard permanente vierwielaandrijving. Dat zou een garantie moeten zijn voor een rotsvaste wegligging.

Ook de styling en de inrichting van het interieur zijn typisch Jaguar. De ontwerpers zijn erin geslaagd om hun nieuwste creatie een onmiskenbare Jaguar-look te geven zonder daarom al te veel de retrotoer op te gaan. Het interieur is uiterst geslaagd. Ronde klokken, eenvoudige glooiende lijnen, hout en bij de duurdere versies leder zijn de meest typerende elementen. De middenconsole is volledig ontworpen om met de recentste multimedia-apparatuur te kunnen worden voorzien. Geïntegreerde telefoon, audio, navigatie en zelfs tv horen daarbij.

De X-Type is enkel verkrijgbaar met V6-benzinemotoren. De lichtste krachtbron heeft een capaciteit van 2,5 liter en vertegenwoordigt 197 pk of 5 pk meer dan de BMW 325i. De Duitse rivaal is een fractie goedkoper. Daar tegenover staat dat de basisuitrusting van de BMW minder uitgebreid is. Wie vierwielaandrijving wil bij BMW (bij de 325xi) betaalt zelfs meer dan bij Jaguar. De tweede V6-motor in het Jaguar-aanbod is een 3,0 liter met een vermogen van 234 pk. Beide motoren zijn combineerbaar met een manuele versnellingsbak (vijf overbrengingen) of een automaat. Bij Jaguar maken ze er geen geheim van dat binnen de kortste keren ook dieselversies zullen beschikbaar zijn.

(TDM)

Een onmiskenbare Jaguar-look en dat zonder al te veel de retrotoer op te gaan

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234