Zaterdag 06/03/2021

X-Type: de 'betaalbare' Jaguar

De Belgische Jaguar-dealers, veertien in totaal, hebben het weekend van 9 en 10 juni aangestipt in hun agenda. Op die dagen beleeft de X-Type zijn Belgische debuut. Een nieuwe Jaguar is altijd een beetje autogeschiedenis en zeker een evenement voor wie zich in dit nobel merk interesseert. Met de X-Type is dat niet anders. Meer zelfs, deze nieuwkomer is de eerste 'democratische' Jaguar sinds mensenheugenis. De 'baby-jag' gaat zich meten met vlot verkopende rivalen zoals onder meer de Audi A4, de Mercedes C-klasse en de BMW 3.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

Wie op het punt staat een nieuwe auto te kopen, heeft niet meteen de reflex om naar een Jaguar-dealer te stappen. Tot voor twee jaar was dat het uitverkoren terrein - zeg maar territorium - voor mensen die twee miljoen en meer veil hadden voor een nieuwe vierwieler. Dergelijke bedragen liggen niet meteen voor iedereen te grabbel. De Jaguar-rijder heeft dan ook een specifiek profiel. Hij is een vijftiger die kan terugblikken op een schitterende carrière en zo mogelijk nog altijd stevig zijn boterham verdient. Die klant verkiest een Jaguar boven een Mercedes omdat het Britse merk wordt geassocieerd met stijl en 'goede smaak'.

Maar er zijn nog andere argumenten. Wie het topmodel van Jaguar - de XJ - vergelijkt met het equivalent van Mercedes of BMW, komt tot de verbijsterende vaststelling dat een 'Jag' over het algemeen goedkoper is. Hoe dan ook, twee miljoen en meer is een serieuze barrière en maakt dat de deur bij een Jaguar-dealer niet echt plat wordt gelopen. De dealer kent zijn potentiële klanten en zij kennen hem.

Er heerst trouwens een speciaal sfeertje bij de Jaguar-dealer. Wie in jeans binnenspringt, heeft meteen het gevoel verschrikkelijk uit de toon te vallen. De showroom heeft veel weg van het Britse clubhuis waar je beter in maatpak dan in wat anders binnenstapt. In een hoekje van de showroom zul je onvermijdelijk attributen vinden die verwijzen naar het betere leven en de dingen die zich verheffen tot ver boven de dagelijkse sleur. Jaguar doet immers ook aan merchandising en het aanbod beschikbare producten varieert van een stijlvolle blazer en dasspeld tot een lederen golfzak en bijhorend petje. Aan de muur van de showroom prijken onvermijdelijk afbeeldingen van Jaguar-modellen uit het verleden en racewagens die ooit zegevierden in Le Mans en andere legendarische plaatsen. Deze afbeeldingen verwijzen naar een tijd waarin de typische Jaguar-rijder jong was en voor zichzelf de belofte maakte: 'Ooit koop ik nog eens een Jaguar.'

Jaguar wil zijn traditionele klanten niet voor het hoofd stoten en zal blijven modellen maken die in een hogere prijscategorie vallen. Alleen wil het Britse merk tegelijkertijd de drempel verlagen. Deze democratisering is ruim twee jaar geleden op gang gekomen met de introductie van eerst de S-Type. Deze vierdeurs kan qua formaat en prijs het best worden vergeleken met een BMW 5. Nu zetten de dealers de deur op een kier voor een nog ruimer publiek. De 'X-Type', ook wel eens de 'baby-jag' genoemd, is de geknipte auto voor de succesvolle dertiger. Hij of zij hoeft niet langer tot zijn of haar vijftigste te wachten om zich achter het stuurwiel van een Jaguar te kunnen schuiven. De X-Type kost minstens 1.334.900 frank. Het is geen weggeefprijs, maar daarmee wordt de drempel toch wel serieus verlaagt. Meer zelfs: wie een 'kleine' Mercedes of BMW met dezelfde uitrusting wil, zal dieper in de portefeuille moeten tasten.

Met deze nieuwe auto moeten de Jaguar-dealers zich voorbereiden op het ondenkbare. In hun showroom zullen mensen binnenstappen die ze nooit eerder hebben gezien. Dat vraagt een aanpassing. Daarom zullen de traditionele Jaguar-attributen wat meer in de hoek worden geschoven om plaats te ruimen voor PlayStations en andere 'moderne' zaken. Voor het eerst zullen mensen met kinderen binnenkomen. Eens benieuwd hoe de dealer zal reageren als het jonge volkje met kleffe vingertjes zijn naam schrijft in het chroom van de auto's die in de showroom staan te glimmen.

De X-Type is een auto van deze tijd en moet het opnemen tegen het beste van het beste. Zijn voornaamste rivalen zijn de Audi A4, de BMW 3, de Mercedes C, de Volvo S60 en de Rover 75. In dit gezelschap kan Jaguar zich niet permitteren om een flauw figuur te slaan.

Om te beginnen voldoet de X-Type aan alle traditionele waarden die je nu eenmaal associeert met het merk. Deze auto is meteen herkenbaar, zelfs zonder naamplaatje. De sierlijke lijn, het typische front met zijn slanke radiatorrooster en ronde koplampen vertellen dat het om een Jaguar gaat. De stilisten zijn erin geslaagd om deze boodschap over te brengen zonder daarom ten prooi te vallen aan de gevreesde retrostyling.

Ook het interieur is herkenbaar. Leder (bij de Executive- en Sport-uitvoering) en hout domineren. De vormgeving is sober en stijlvol. De X-Type is niettemin een auto van deze tijd en dat merk je onder meer aan de functionele inrichting. De toetsen staan logisch opgesteld en ze zijn makkelijk afleesbaar. Zeker interessant is het optionele multimediasysteem dat uitpakt met een lcd-display in de middenconsole van het instrumentenbord. Met een zevenduimsaanraakscherm kun je de klimaatregeling en het geluid van de audio-installatie regelen. De functies kunnen nog worden uitgebreid met navigatiesysteem, televisietoestel en telefoon. Geïntegreerde spraaktechnologie is ook mogelijk. Voorlopig zijn er nog maar vier talen beschikbaar: Engels, Frans, Duits en Italiaans.

De X-Type ontpopt zich ook als een praktische auto. Achterin is voldoende plaats voor twee en mogelijks zelfs drie personen. Qua volume is de kofferruimte vergelijkbaar met die van een Mercedes, ruim dus. Bij de Jaguar kunnen de laadmogelijkheden zelfs nog worden uitgebreid door de leuning geheel of gedeeltelijk neer te klappen.

Wat de nieuwe Jaguar werkelijk waard is, ontdek je vanaf het moment dat je de contactsleutel omdraait. Onder de slanke motorkap steekt een dwars opgestelde V6-motor. De cilinderinhoud bedraagt 2,5 of 3,0 liter en levert een vermogen van respectievelijk 196 en 231 pk. Bij stationair toerental hoor je de motor nauwelijks. Het is vooral de naald van de toerenteller die verraadt dat je de contactsleutel hebt omgedraaid. Eenmaal je op gang bent, blijft het aantal decibels beperkt. Wat je hoort, klinkt oppeppend. Het geluid van de uitlaat werd trouwens speciaal getuned.

De indrukwekkendste zaken van deze X-Type blijven echter zijn ophanging en wegligging. Vierwielaandrijving zorgt voor een rotsvast weggedrag. Het veercomfort is bovendien toonaangevend, zelfs bij de Sport-versie met haar iets stuggere afstelling. Op dynamisch vlak houdt Jaguar niet enkel gelijke tred met zijn concurrenten. Het Britse merk slaagt er bovendien in om de nieuwe maatstaf in zijn segment te worden.

Voorlopig is de X-Type enkel verkrijgbaar met twee benzinemotoren. Er is ook sprake van een 2,7-liter-V6-turbodiesel, maar die zou er pas binnen twee jaar komen. Daarvoor zal Jaguar nog een tweeliter-benzine op de markt brengen. Voorlopige aanrader is een 2.5 Sport met zwart lederen interieur. Voor wie van meer chroom houdt, is er de opulente Executive-uitvoering.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234