Maandag 18/01/2021

Wrange kijk op het relationele verlangen

nieuw

embrassez qui vous voudrez HHHII

Regie: Michel Blanc

Brussel

Van onze medewerker

Luc Joris

De Franse acteur en regisseur Michel Blanc maakte in de jaren zeventig deel uit van Splendid, een collectief uit het Parijse cafétheater. Tot die groep behoorden ook Gérard Jugnot, Christian Clavier, Thierry Lhermitte en Josiane Bialasko, stuk voor stuk komieken die de jongste twintig jaar ook het gezicht van de populaire Franse komedie hebben bepaald (van Les bronzés tot Astérix & Obélix). In tegenstelling met zijn ex-collega's is Blanc echter geleidelijk veel minder gaan acteren, brak hij zelfs met zijn verleden als komiek en wist hij te verbazen met dramatische rollen in films als Tenue de soirée en Monsieur Hire.

Ook als regisseur zette hij geleidelijk de stap naar meer cynische, gesofistikeerde komedies met vaak een bittere, wrange en sombere ondertoon over thema's als het gevaar van de roem (Grosse fatigue, scenarioprijs Cannes), seksualiteit en identiteit (Mauvaise passe, met Daniel Auteuil).

Blanc lonkte met andere woorden naar het auteurschap en met de beheerst vertelde en fijnzinnige komedie Embrassez qui vous voudrez bewijst hij opnieuw dat hij die status niet gestolen heeft. Het is eveneens opmerkelijk, al is het misschien ook weer typerend voor Blanc, dat hij zelf een weinig flatterende rol voor zijn rekening neemt, namelijk die van een ziekelijk jaloerse journalist die onterecht zijn vrouw (Carole Bouquet) van overspel verdenkt.

Precies als voor het in Londen opgenomen Mauvaise passe, naar een idee van Hanif Kureishi, heeft Blanc ook deze keer zijn inspiratie over het kanaal gezocht. Embrassez qui vous voudrez is immers een vrije adaptatie van Summer Things, een roman van de satirische schrijver Joseph Connolly, de 'grote ranzige farceur van de moderne Britse fictie'.

Het uitgangspunt van deze licht mondaine komedie, mooi verzorgd gefotografeerd door Wonderland-cameraman Sean Bobbitt, is een door een Parijs bourgeoisgezin (Jacques Dutronc, Charlotte Rampling en Lou Doillon) geplande vakantie in een vijfsterrenhotel in Le Touquet die helemaal anders uitdraait dan gepland. Uiteindelijk reist alleen de moeder af in het gezelschap van de ex-maîtresse van haar man (Clotilde Courau) en een bevriend bankroet koppel (Karin Viard en Denis Podalydès). Wat volgt, is een bijtend portret van een vijftal koppels, een patchwork gestoeld op de mechaniek van de vaudeville, over de hypocrisie en het failliet van de liefde binnen de context van een relatie en de wanhoop, de frustraties, de hysterie, de ontgoochelingen en de vernederingen die dat met zich brengt.

Alle situaties, gebeurtenissen en verschillende personages (van een laffe Don Juan tot een verlegen tiener) zijn in Embrassez qui vous voudrez, een vlotte en klassiek in beeld gebrachte aaneenschakeling van steeds wisselende intriges en relaties, niet altijd even verrassend uitgewerkt. Maar de sterk acterende cast en de manier waarop Blanc zijn slachtoffers en vooral de medeplichtigheid, het plezier en de vriendschap tussen de uiteindelijk heel scherpzinnige vrouwen portretteert (met Charlotte Rampling als de discrete, genereuze koningin) roept zowel medelijden als hilariteit en zelfs lichte ontroering op. Kortom, de betere Franse komedie.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234