Vrijdag 23/08/2019

Wow Wow Seven

Een fraai lichaam duikt op uit de golven in strakke badmode. Het is niet de schone verschijning van de zoveelste Bondgirl, maar de torso van Daniel Craig. Het beeld uit Casino Royale, vanaf vandaag in de bioscoop, zorgt voor furore. Zelden werd 007 zelf zo uitgespeeld als lustobject.

door Wilfried Eetezonne

Ze werd op slag een sekssymbool toen ze in 1962 in een witte bikini uit de branding oprees met een dolk aan haar heup. De entree van de eerste Bondgirl Honey Ryder (Ursula Andress) miste haar effect niet en in de volgende twintig films zouden heel wat actrices in badmode rond de acteurs dartelen die de Britse geheim agent tot leven brachten.

Tot 2006, wanneer uitgerekend de aanvankelijk fel bekritiseerde Bondacteur Daniel Craig uit de zee komt en over het strand wandelt.

Blond, flaporen, te lelijk, te veel Vladimir Poetin... Het sarcasme was in de uitverkoop toen Daniel Craig werd voorgesteld aan fans en internationale pers op een desastreuze persconferentie. Craig stapte nogal wankel op de benen uit een speedboat met - schande! - een zwemvest over een ongemakkelijk zittend donkerblauw pak.

Nu de 21ste Bondfilm in de zalen loopt en Craig uit de zee opduikt, is het sarcasme verstomd en vallen de kaken van zowel vrouwelijke als mannelijke commentatoren wijd open. Het lelijke eendje is niet zozeer een gracieuze zwaan, dan wel een formidabele roofvogel geworden. Paul Flynn, recensent van The Guardian, noemde de scène "zo verschroeiend heet dat ik verlegen werd door ernaar te kijken".

Vrouwelijke commentatoren die nogal lauw staan tegenover het seksisme in de Bondfilms jubelen nu ze zelf snoepgoed voor het oog hebben. "Hij doet het elke keer voor me", schreef Judith Woods in The Daily Telegraph. En de uitspraak van Craig zelf dat hij geschrokken was van de mannelijke aandacht die hij kreeg, bleek genoeg voor een aantal Britse gaysites om hem te bombarderen tot nieuw icoon.

Alsof we na de metroseksuele helden als Jude Law, Orlando Bloom of Johnny Depp terug willen naar de spierbundels van weleer. Niet naar Stallone of Schwarzie, die er eerder belachelijk opgespoten uitzagen, maar terug naar pakweg Montgomery Clift of Victor Mature uit de jaren vijftig. Personages als Jack Bauer of Matthew Bourne zijn eveneens geen onindrukwekkende verschijningen en hun populariteit is ook de Bondproducenten niet ontgaan.

De bewuste scènefoto werd genomen door Jay Maidment op locatie in de Bahama's. Craig in een strakke hemelsblauwe La Perla, met daarboven een wasbordje, uitpuilende bi- en triceps en een doordringende staalblauwe blik, klaar voor actie. Zelfbewust, een tikkeltje arrogant zelfs, iemand die bekeken wil worden. Bond ten voeten uit. Alsof hij wil zeggen: "Vladimir Poetin iemand?"

Hij voelt zich duidelijk meer op zijn gemak in zwembroek dan in het donkergrijze pak van Yves Saint Laurent waarin hij poseert in de Britse GQ. Het blad was trouwens zo onder de indruk van de fysieke verschijning van Craig dat het prompt een interview deed met diens personal trainer Simon Waterson in plaats van met regisseur Martin Campbell.

In de Londense warenhuizen was een week na de première van de film de badmode van La Perla uitverkocht. Ironisch genoeg had het bedrijf geen commerciële tie-in met de producenten. Ze hadden gewoon een reeks modellen opgestuurd en Craig zou het bewuste paar zelf hebben uitgekozen.

Natuurlijk was Bond altijd op een of andere manier sexy, van de brutaliteit van Sean Connery tot de Ierse charme van Pierce Brosnan. Maar altijd werd zijn viriliteit opgeschroefd door de Bondgirls. Kijk gewoon naar de filmposters van Bondfilms als Thunderball, Diamonds Are Forever, Live and Let Die, The Man with the Golden Gun en vooral de schandaalposter van You Only Live Twice, waarop Sean Connery gewassen wordt door een schare bikinimeisjes... De Bondgirls zijn met de jaren wel iets moderner geworden, maar anno 2006 klaart 007 de klus op zijn eentje.

Dat het nogal stil is rond de Bondgirl uit Casino Royale, Eva Green, is daarom eveneens opmerkelijk. Eva Green krijgt in recensies wel schouderklopjes voor haar acteerprestatie, maar daarna is het terug naar wat telt: die scène.

Die scène is dan ook meer dan een knipoog naar de Ursula Andressscène (een eer die Halle Berry eigenlijk al te beurt viel in Die Another Day); het is een herdefiniëring van Bond, van de actieheld. Het is een knipoog naar 007 zelf.

Natuurlijk is hij nog altijd een seksist en een vrouwenverslinder. Dat is de aard van het beestje en het zou alleen al jammer zijn voor de oneliners mocht dat veranderen. Maar in die ene still is 007 tegelijk roofdier en prooi, Bond en Bondgirl. Na 44 jaar frivool uitspelen van lange benen op stilettohakken is Bond zelf de 21ste eeuw binnengestapt. Naar het schijnt kan het blondje nog acteren ook.

Recensie van Casino Royale > 2

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden