Maandag 23/09/2019

Update

Wouter Beke: "Dit is geen trendbreuk binnen CD&V"

Beeld BELGA

Op het hoofdkwartier van CD&V was men niet verrast na de uitspraken van Crevits dat allochtone ouders zich meer moeten engageren voor de schoolresultaten van hun kinderen. "Dit was geen opgestoken vingertje, maar een uitgestoken hand", zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke. 

Crevits haalde vanmorgen in een interview met Het Nieuwsblad uit naar de allochtone ouders die zich te weinig engageren voor de mindere schoolresultaten van hun kinderen. Zo vond ze dat ouders wat meer aanwezig mogen zijn op schoolcontacten of meer moeten participeren aan de ouderraad. Velen vonden dat de toon van Crevits verhard was. De Standaard sprak zelfs van een trendbreuk binnen CD&V. 

In een gesprek met de redactie van De Morgen, lacht Wouter Beke, voorzitter van CD&V, dat weg. "In 2013 schreef ik een boekje 'Het Moedige Midden'. Toen stond het verhaal van rechten en plichten erin en ging het over schoolparticipatie. Dit is dus absoluut geen trendbreuk binnen CD&V." Beke ontkent daarmee dat zijn partij een andere toon aanneemt na de discussies over diversiteit binnen de samenleving. Discussies die vooral geleid werden door N-VA. "Wij laten ons niet opjagen. Een paar dagen geleden waren we zogezegd nog de partij van de allochtonen, nu zijn we er weer tegen. Dat klopt natuurlijk niet: wij zijn een centrumpartij."

Volgens Beke bedoelde Crevits dat mensen met een migratieachtergrond hun eigen kansen moeten grijpen. "Voor alle duidelijkheid: al die kinderen hebben hier een toekomst. Dit was geen opgestoken vingertje, maar een uitgestoken hand. Maar als het niet lukt om die kansen te grijpen, moeten we daar ook iets aan doen. Daarom zijn we ook voor praktijktests bij discriminatie."

Simplistisch

Ondertussen zwelt de kritiek op Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wel aan. Onderwijsexperts vinden haar kritiek te simplistisch. "Alsof daarmee alle problemen oplost zijn."

Naar eigen zeggen gingen de ogen van Crevits open toen ze de internationale studies over ons onderwijs zag. De kloof tussen leerlingen die thuis Nederlands spreken en de leerlingen die thuis Arabisch of Turks spreken, blijkt groot. En wat de situatie nog precairder maakt: er is weinig vooruitgang. Terwijl in andere Europese landen, waaronder bijvoorbeeld Nederland, de tweede generatie nieuwkomers beter scoort dan de eerste, is dat bij ons niet het geval.

Een voorbeeld dat Crevits vanmorgen op Radio 1 gaf: "Wat me zorgen baart, is dat we zien dat als kinderen de school verlaten ze Nederlands kennen en geïntegreerd zijn. En als dan zoveel jaren later hun kindjes naar de kleuterklas komen, ze plots geen woord Nederlands spreken. Dan is het alsof je van nul moet beginnen. Je mag toch verwachten dat de wil om Nederlands te spreken blijft bestaan."

Klopt het dat ouders het Nederlands niet doorgeven aan hun kinderen? Volgens Michel Vandenbroeck, hoofddocent gezinspedagogiek aan de UGent en gespecialiseerd in kleuteronderwijs, is er geen wetenschappelijk bewijsmateriaal voor de uitleg van Crevits. "Iemand heeft haar dit verteld. Naar alle waarschijnlijkheid bestaan er dus zulke voorbeelden. Maar het zijn niet meer dan anekdotes."

Vandenbroeck beaamt dat er "uiteraard" een probleem is met anderstalige kinderen in ons onderwijs. De PISA-studies waarnaar Crevits verwijst tonen een meer dan aanzienlijke achterstand. "Maar die uitsluitend wijten aan de ouders, is veel te simplistisch. Alsof zij de schuld zijn van alle problemen. Dit gaat niet alleen om hen, het gaat om tientallen factoren. Bijvoorbeeld om het feit dat veel kinderen uit de tweede generatie nog altijd trouwen met mensen vanuit hun oorspronkelijke thuisland. Waardoor je eerder 'gemengde generaties' krijgt. Of om het feit dat er nog veel segregatie bestaat op onze scholen, waardoor goed integreren ook moeilijker wordt", benadrukt Vandenbroeck.

Te kort door de bocht

Ook Orhan Agirdag, professor aan het Laboratorium voor educatie en samenleving (KU Leuven) en de Universiteit van Amsterdam, vindt dat Crevits de bocht veel te kort afsnijdt. "Gezocht: politici die hun beleid en discours baseren op wetenschappelijk onderzoek", schrijft hij op Twitter.

"Als er een watervalsysteem bestaat in het onderwijs, is dat dan de fout van de ouders?", voegt hij daaraan toe via de telefoon. "Als er na vijftien jaar nog altijd geen degelijke onderwijshervorming gestemd raakt, is dat dan de schuld van de ouders? Er is toch veel meer aan de hand. Hoe kan het anders dat in Nederland zowat de helft van de meisjes met Turkse orgine vandaag hoger onderwijs volgt terwijl dat hier veel minder is. De ouders in Maasmechelen en Maastricht zijn nochtans dezelfde."

Wat moet er dan verbeteren? Er gebeurt al heel wat volgens minister Crevits. Scholen krijgen extra middelen om anderstalige kinderen goed Nederlands te leren. Er zijn plannen voor een 'basislat', waarbij alle leerlingen een niveau van basisgeletterdheid moet behalen. "Maar het is ook van belang dat kinderen thuis met Nederlands bezig zijn." Ouders moeten zich veel meer engageren volgens Crevits. "Ik wil ouders actief oproepen om geïnteresseerd te zijn in de school en mee Nederlands te leren."

Te rigide

Vandenbroeck werpt tegen dat veel scholen te rigide omgaan met ouderbetrokkenheid. "Heel wat directies hanteren een aanpak die vooral aanslaat bij de blanke middenklasse. De kinderen moeten aan de schoolpoort achtergelaten worden en de ouders mogen om de zoveel maanden eens naar het oudercontact komen." Volgens de Gentse prof is dat voor allochtone ouders vaak niet de beste aanpak. "Recent onderzoek, uitgerekend op vraag van Crevits, wijst uit dat deze aanpak net de kloof vergroot tussen allochtone ouders en de school. Zij willen veel liever op dagelijkse basis betrokken worden. Nu is het vaak de directie die aan ouders zegt hoe het moet. Er wordt weinig geluisterd naar wat de ouders willen. In scholen waar zij meer inspraak krijgen, zijn er positieve resultaten."

Agirdag : "Deze boodschap van Crevits gaat er natuurlijk vlot in. Staatsseceratris voor Asiel Theo Francken (N-VA) is niet voor niets zo populair. Maar de waarheid is veel complexer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234