Maandag 20/05/2019

Veldrijden

Wout Van Aert en Mathieu Van der Poel snoeien fors in veldritprogramma

Mathieu van der Poel ziet af in het wiel van Wout van Aert in Baal, 1 januari 2018. Het is een van de acht wedstrijden om de DVV Trofee. Beeld Photo News

De wereldbeker veldrijden trapt dit weekend af zonder Mathieu van der Poel. Wout van Aert geeft straks forfait voor drie van de acht Superprestige-manches, in de DVV Trofee mist hij zelfs vijf van de acht crossen. Waarom zijn de klassementen niet meer belangrijk?

Sven Nys heeft er driekwart van zijn carrière op gebouwd: 13 keer eindwinnaar van de Superprestige, 7 keer eindwinnaar van de wereldbeker, 9 keer van de GVA Trofee (later Bpost bank-trofee en nu DVV Trofee). Niet zo lang geleden waren de regelmatigheidscriteriums heel belangrijk in de cross. Vandaag zijn ze gedevalueerd. Wout van Aert en Mathieu van der Poel, de twee crossers om wie het draait, lijken er alvast niet om te geven. Eindwinst in een klassement is nochtans goed voor 30.000 euro. De nummer twee ontvangt 20.000 euro of 18.000 euro in de Superprestige.

"Jammer", zegt Erwin Vervecken namens organisator Golazo en de DVV Trofee, het klassement dat het hardst wordt getroffen. "Natuurlijk zou het leuker zijn als Van Aert en Van der Poel al onze crossen rijden. En natuurlijk hadden we graag veel strijd gezien om de eindwinst. Maar dit ligt niet in onze handen. Zij maken keuzes in functie van hun weg- en mountainbikecampagne. Misschien moeten we daar gewoon trots op zijn. Hun succes in de andere disciplines straalt af op de cross. Vroeger, ik heb de tijd zelf nog meegemaakt, werden veldrijders mislukte wegcoureurs genoemd. Vandaag ziet iedereen hoe hoog het niveau is."

Dat Van Aert en Van der Poel schrappen in hun veldritprogramma is onvermijdelijk, anders is presteren in de wegklassiekers of op de mountainbike onmogelijk. Het is een bewijs dat de huidige structuur niet meer van deze tijd is. "We leven in een veranderend landschap", zegt Vervecken. "Twintig jaar lang draaide alles om de klassementscrossen. Sinds drie jaar komt elke veldrit op tv, op Ardooie na. Zo verschuift ook het gewicht."

UCI wil vernieuwen

Voor de fans verandert er evenwel niet zoveel, meent Vervecken. "Zo'n klassement werd alleen interessant op het einde van het seizoen. Tijdens het jaar wil het publiek vooral strijd zien, elke zaterdag en zondag een topcross. Of dat DVV, wereldbeker of Superprestige is, dat is bijkomstig."

Het allergrootste gevaar, zegt Vervecken, is dat we opnieuw een seizoen krijgen waarbij Mathieu van der Poel 80 procent van de crossen domineert. "Op dat vlak ben ik optimistisch: de Wout van Aert die we vorig weekend in Geraardsbergen gezien hebben, leek op de renner van twee jaar geleden. Als hij zijn niveau inderdaad heeft opgekrikt, gaan we de komende maanden mooie duels krijgen."

En de klassementen? Traditie gooi je niet zomaar overboord, maar vernieuwing staat sowieso voor de deur. De internationale wielerunie UCI broedt al een paar jaar op een hervorming. "We horen de wildste geruchten", zegt Vervecken. "Het ziet ernaar uit dat de UCI de wereldbeker wil uitbreiden."

En omdat de UCI baas is over de internationale kalender, zal dat invloed hebben op andere wedstrijden. Vervecken ziet wel nog toekomst voor de DVV Trofee en aanverwanten. "Dit is misschien een moeilijker jaar, maar volgend seizoen kan er weer helemaal anders uitzien. En cross blijft onvoorspelbaar: misschien wordt dit jaar toch heel boeiend. Een val, een keer ziek worden, een keer pech, het kan genoeg zijn om de klassementen op hun kop te zetten."

Vorige winter werd ook gewag gemaakt van een samensmelting van de DVV Trofee en de Superprestige, of in ieder geval van één overkoepelend regelmatigheidscriterium naast de wereldbeker, maar dat ziet Erwin Vervecken niet snel gebeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.