Maandag 16/05/2022

Worstelen met uitlach-tv

Uitlachtelevisie is passé, beweren de televisiezenders. Maar vindt de kijker dat ook? Het VT4-programma Komen eten stak vorige week de draak met deelneemster Anouchka en zag meteen de kijkcijfers pieken.

Warme, positieve verhalen, die zijn de toekomst van televisie. Vtm bewees met The Voice van Vlaanderen dat er bij een talentenjacht niet per se eerst een aantal afleveringen lang met de afvallers moest gelachen worden. En ook VT4 zou - onder impuls van de nieuwe programmadirecteur Liesbet Vrieleman - het leven beteren. Zwaar bekritiseerde programma's als Exotische liefde of Superfans moesten dan wel niet meteen uit het zendschema verdwijnen, ze moesten hun aanpak wel grondig bijsturen. "Die programma's zouden mensen voortaan met respect behandelen en in hun waarde laten", beloofde Vrieleman.

Maar is dat wel wat de kijker wil? Afgaande op de kijkcijfers die Komen eten vorige week liet optekenen is het antwoord op die vraag een overtuigenden 'neen'. Bijna 450.000 kijkers zagen donderdagavond hoe Anouchka haar drie medekandidaten ontving. Diezelfde Anouchka had zichzelf eerder op de week in the picture gewerkt. De 41-jarige Nederlandse had de ambitie om ooit in Playboy te staan, loog over haar leeftijd en bleek geen idee te hebben wat foie gras of coquilles waren. Dat alles tot groot jolijt van haar medekandidaten en televisiekijkend Vlaanderen. Kortom, uitlachtelevisie van het betere soort. "Klopt niet", vindt VT4-woordvoerder Kristof Demasure.

"Komen eten is ondertussen aan het zevende seizoen toe. Wie zich inschrijft, weet waaraan hij of zij begint. Anouchka heeft trouwens van bij het begin duidelijk gemaakt dat ze dankzij Komen eten beroemd wou worden." Een redenering waar Karl Verstrynge, professor media-ethiek aan de VUB, zich niet in kan vinden. "Ook al heb je alle afleveringen van dat programma gezien, dan nog ben je niet voorbereid op het moment dat de cameraploeg in je eigen keuken staat. Het is immens moeilijk om de impact van een massamedium in te schatten, welke bedoelingen je als deelnemer ook hebt. Op die onwetendheid spelen programmamakers gretig in. Bovendien is het nu eenmaal zo dat de kijkcijfers stijgen naarmate er meer schandaal rond een programma hangt. Zenders en productiehuizen zullen het fenomeen uitlachtelevisie om die reden nooit zomaar laten vallen." Volgens Demasure dreigt de slinger stilaan in de andere richting door te slaan. "Moeten we voortaan bij elk programma gaan afwegen wie op tv kan en wie niet? Het is de bedoeling om in Komen eten een divers publiek aan bod te laten komen en daar hoort zo nu en dan ook een wat extremer figuur bij."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234