Maandag 28/09/2020

Fit op het werk

Wordt u ziek van uw job? Dit zijn tien tips om u beter te voelen

Beeld THINKSTOCK

Hoe graag u uw job ook doet, werken kan zwaar beginnen wegen. Stress, veel zitten, lang naar een scherm turen: tal van dagelijkse gewoontes vreten aan uw welzijn zonder dat u het onmiddellijk merkt. We verzamelden, met de hulp van The Guardian, tien tips om u gezonder en fitter te houden op het werk.

Nee, u leest hier niet dat u best stopt met werken. Een job hebben is beter voor uw gezondheid dan er geen hebben: werken geeft u een doel en structuur, zorgt voor menselijk contact en met loon kunt u een gezondere levensstijl betalen. En ja, dit artikel gaat over westerse 'first world problems', want er zijn landen waar werken nog ettelijk malen oncomfortabler is.

Maar toch kan ook die westerse job ons ziek maken. Diabetes, obesitas, hart- en vaatziekten, rugproblemen en psychische klachten zoals burn-outs zijn niet voor niks aandoeningen die hier almaar vaker voorkomen. Nochtans kunt u ze helpen voorkomen, en kunt u uzelf dus beter voelen, met enkele relatief eenvoudige aanpassingen in uw gewoontes. The Guardian lijstte er tien voor u op:

1. Sta eens recht

De Vlaming zit gemiddeld bijna 9 uur per dag op een stoel, zetel of bank. Te veel en te lang zitten is nochtans geweldig ongezond. Recent onderzoek toont aan dat wie een hele dag lang stilzit, meer risico loopt op onder andere hartziekten, darmkanker, diabetes, depressie en voortijdige dood.

Om de 20 à 30 minuten even wat rondlopen, zou al heel wat helpen. Als uw job u niet toelaat om veel te staan, probeer dan af en toe wat spieroefeningen te doen terwijl u zit. Span uw buikspieren bijvoorbeeld even op, trek uw bil- en bekkenbodemspieren samen, strek en plooi uw benen.

2. Pauzeer en doe dat buiten

Ten eerste: neem de koffie- of lunchpauze waar u recht op hebt. Blijf niet zitten, zelfs niet als het druk is. Pauzes komen uw werk ten goede. Onderzoek wijst uit: de meest productieve werknemers nemen om de 52 minuten (intensief werken) een pauze van 17 minuten. Dat is misschien onmogelijk in uw job, maar u kan het wel proberen te benaderen.

En ten tweede, als u dan toch pauzeert: waarom gaat u niet buiten, zelfs als het een beetje zou regenen? Laat die grappige YouTube-filmpjes of die privémails even voor wat ze zijn. Frisse lucht, wat zuurstof, betekent ook fikse portie verse energie en houdt u alert. En het brengt u ineens in beweging.

Beeld THINKSTOCK

3. Neem de trap, niet de lift

Alleen al het traplopen is een gratis workout tijdens uw werkdag. Maak er gebruik van.

4. Kijk rond

68 procent van Generatie Y (de generatie geboren tussen 1982 en 2001) staart dagelijks negen uur of meer naar een scherm en dat geldt ook voor een derde van Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980). Kleine of onduidelijke afbeeldingen dwingen onze ogen zich te forceren om te focussen. U knippert ook een pak minder als u voortdurend naar een scherm kijkt, waardoor uw ogen uitdrogen en moe worden.

Herkenbaar? Eenvoudige tip: stop minstens om de twintig minuten even met naar het scherm te kijken en probeer zeker 20 seconden op een punt in de verte te focussen. Dat zal uw concentratie ten goede komen.

Beeld THINKSTOCK

5. Blijf 's avonds en 's nachts weg van schermpjes

Met een smartphone en tablet lijkt het alsof u nooit gedaan heeft met werken. Zelfs als u niet werkt. Stop met op dat kleine smartphonescherm te turen, want gegarandeerd checkt u ineens ook even uw werkmail. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat het licht van smartphones en consorten 's avonds u ook slechter doet slapen. Afblijven dus.

6. Slaap

Om verder te gaan op vorige punt: goed slapen is erg belangrijk. Wie goed en genoeg slaapt, zal niet alleen efficiënter werken, maar blijft ook langer gezond. Slecht en weinig slapen, staat gelijk aan roofbouw plegen op uw lichaam. Sommige wetenschappers suggereren zelfs dat een werkdag om die reden eigenlijk best pas start om 10 uur. Ook een korte 'powernap' kan een verschil maken in hoe goed u de namiddag doorkomt.

Bent u een slechte slaper? Hier zijn enkele tips om dat aan te pakken.

Beeld THINKSTOCK

7. Neem uw tijd voor uw lunch

In sommige landen nemen ze ruimschoots de tijd om te lunchen. Profiteurs, vindt u? Nochtans is het gezond om traag en zonder haast te eten. Bovendien eet u uw hoofdmaaltijd sowieso best 's middags, zodat het voedsel de tijd krijgt om te verteren en u de opgedane energie ook effectief kan gebruiken.

8. Drink water

Volgens de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad heeft een gemiddelde volwassene zo'n 2,5 liter water per dag nodig. Dat is inclusief het water dat we opnemen uit onze voeding. Reken dus toch maar op zo'n anderhalve liter water per dag. Elke werkgever bovendien wettelijk verplicht om zuiver water te voorzien voor zijn personeel.

Drinken dus, want water zorgt er onder meer voor dat u alert blijft, dat uw lichaam meer calorieën verbrandt, dat u minder snackt en snoept, dat uw huid soepel blijft en dat uw humeur beter is.

Beeld THINKSTOCK

9. Knip wat in de caffeïne

Koffie dehydrateert en caffeïne zorgt ervoor dat u minder goed slaapt. We schreven al dat dat allebei niet te best is voor uw gezondheid. In die optiek overweegt u dus best wat te minderen.

Toch zijn de conclusies over de nadelige effecten van koffie niet al te eenduidig. Hier verzamelden we voor u alle potentiële voor- en nadelen van het zwarte goud.

10. Wees positief en hulpvaardig

Welzijn is ook een mentale kwestie. Probeer moeilijke situaties op een positieve manier te benaderen. En wees altruïstisch, eerlijk en oprecht want ook daarvan gaat u zich zelf een pak beter voelen. Interessante bijwerking is dat dat u ook in uw carrière kan vooruithelpen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234