Woensdag 25/11/2020

Tesla Model 3

Wordt Tesla's Model 3 een zorgenkind?

Tesla's langverwachte Model 3. Met een prijs van 35.000 dollar komt hij binnen het bereik van de middenklasseBeeld Photo News

Tesla heeft redenen om te vieren. De elektrische autofabrikant heeft in twee dagen 276.000 reserveringen binnengekregen voor zijn nieuwste ontwerp, de Tesla Model 3. Het gaat alles samen om een bestelwaarde van 8,5 miljard euro. Maar voor Tesla moet de grootste uitdaging nog komen.

We weten al hoe hij eruitziet. Of toch ongeveer, want het sobere stuurelement en dashboard zijn maar enkele van de dingen die nog gaan veranderen in de uiteindelijke versie van Tesla's Model 3. "De besturing wordt een beetje zoals in een ruimteschip", antwoordt Tesla-CEO Elon Musk op Twitter na vragen waarom hij in godsnaam voor dat afzichtelijke stuur had gekozen.

Het houdt honderdduizenden mensen niet tegen om alvast duizend dollar voorschot op te hoesten voor een wagen die ze waarschijnlijk pas in 2018 zullen krijgen. Niet helemaal onterecht, want dit is de eerste aangekondigde elektrische wagen van betekenis. Model 3 ziet er goed uit, heeft een knap bereik van 345 kilometer per laadbeurt en met een prijs van 35.000 dollar - vermoedelijk meer in euro - komt hij binnen het bereik van de middenklasse.

Maar Tesla moet al die auto's natuurlijk nog bouwen. En dat lijkt nu de grootste bezorgdheid. Zelfs toen het aantal voorbestellingen nog onder de 200.000 lag, tweette Musk al dat het bedrijf "zeker de productieplanning zou moeten heroverwegen".

Beeld EPA

Problematische doelstelling

Het Model 3 speelt een cruciale rol in het grotere plan van het - vergis u niet - verlieslatende bedrijf om zijn jaarlijkse verkoop van zowat 85.000 wagens dit jaar op te trekken tot een half miljoen tegen 2020. "Op het eerste gezicht lijkt dat op ieder ander agressief doel dat een jong bedrijf zich nu eenmaal stelt", schrijft Wall Street-analist Neil Cybart in een analyse. "Maar wie een beetje dieper graaft, ziet dat deze doelstelling problematisch lijkt."

"Het bedrijf zal een manier moeten vinden om de productie te vertienvoudigen in slechts vijf jaar, zonder dat het al die tijd over veel liquide middelen zal beschikken." Tesla zit met een cashprobleem. Tesla kan pas afrekenen met klanten als de wagens zijn opgeleverd, en dat gaat vooralsnog te traag. Al zal het gevraagde voorschot, zelfs al is het maar 1.000 dollar per wagen, wel helpen. Het bedrijf heeft nu in een klap minstens 276 miljoen dollar op de bank om de productie voor te bereiden.

Beeld Photo News

Reputatie tegen zich

Het wordt wel moeilijk. Een van de moeizaamste elementen in het huidige productieproces werd pijnlijk duidelijk bij de laatste kwartaalresultaten van maandag. Tesla voorspelde zestienduizend wagens op te leveren in zijn laatste kwartaal, maar kwam niet verder dan 14.820 stuks.

De schuldige? Een tekort bij amper zes onderdelen van de in totaal meer dan 8.000 stukken die in een Tesla-SUV passen. "Niettemin betekent het ontbreken van één onderdeel dat de wagen niet kan worden opgeleverd", geeft Tesla zelf de complexiteit van de bouw toe. Dat moet het bij de bouw van Model 3 zien te voorkomen.

Het is niet gezegd dat Model 3 eind volgend jaar bij de eerste klanten op de stoep zal staan, zoals Musk belooft. "Ik ben tamelijk zeker het zal volgend jaar zal zijn", maakt hij zichzelf sterk. Maar ook daar heeft Musk zijn reputatie tegen zich. Het vorige model van Tesla, Model X, werd pas jaren later opgeleverd door problemen met de spectaculaire vleugeldeuren.

Uiteindelijk verdient Tesla wel het voordeel van de twijfel. Elon Musk maakt al zijn hele leven lang grote beloftes. Twijfelaars en doemdenkers kon hij keer op keer overtuigen van zijn gelijk. Eerst met de Tesla Roadster, dan met het Model S en uiteindelijk met de X.

Musk levert soms niet op tijd, of zelfs niet binnen budget. Maar hij maakt zijn beloftes uiteindelijk wel altijd waar. Het is nu de uitdaging om dat te doen vooraleer de traditionele industrie of heel nieuwe spelers een inhaalbeweging maken.

Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234