Dinsdag 21/05/2019

Body positivity

Wordt het model met het doodgewone lichaam eindelijk de norm?

Het bikiniseizoen is geopend bij H&M. Beeld Freek De Groote

Zelfs het Franse lingerielabel Princesse tam.tam en modemerken als H&M en Primark tonen vrouwen die geen ‘modellenlijf’ hebben. In bikini, zowaar. Wordt een doodnormaal model eindelijk echt normaal? 

Een zacht buikje, hangborsten en love handles. Rolletjes en (een klein beetje) cellulite. Het Franse lingerielabel Princesse tam.tam en de modeketens H&M en Primark sprongen de afgelopen weken op de body positivity-kar. Op hun Instagram-pagina’s zijn niet enkel slanke modellen, maar ook vollere vrouwen in de nieuwe swimwear collecties te zien. De foto van Primark bijvoorbeeld, waarop een mager én dikker model in neonkleurige bikini geweldig veel pret beleven, werd massaal geliket en krijgt overweldigende reacties. ‘Fantastisch om een echt vrouwenlichaam in bikini te zien’, ‘Allebei prachtig (smiley met hartjesogen)’. En: ‘Yaaassss!’, gevolgd door klappende handjes.

Het Franse lingeriemerk Princess tam.tam gebruikt een plussizemodel voor hun nieuwe campagne. Beeld Freek De Groote

Clevere marketing, denkt de cynicus in ons dan. Body positivity – of het aanvaarden en respecteren van alle lichaamstypes – is al enige jaren trending op social media. De hashtag #bodypositive heeft meer dan 9,5 miljoen hits, al wordt die ook en vooral door fitnessgoeroes en fashion influencers geclaimed. Maar het bijzondere is dat geen van bovenstaande merken hiervan gebruikmaakt bij de betreffende Instagram-posts. Geen inspirerende hashtags of quotes. Gewoon: ‘Hier is de nieuwe bikinicollectie. Enjoy!’

Toch moet er een kanttekening bij gemaakt worden, vindt de Nederlandse journaliste en model Mayra Louise (37). Afgelopen week lanceerde zij het boek Op je lijf geschreven, waarin ze onder het motto ‘Happy is not a dress size’ haar verhaal en inzichten als dikke vrouw neerschreef. Hoe ze lange tijd zelf met haar lichaam worstelde en van het ene dieet in het andere sukkelde. En hoe ze er eindelijk in slaagde dat lijf te aanvaarden.

Hypocrisie

“Het is natuurlijk goed dat die high street-ketens en modemerken dikkere vrouwen tonen,” zegt Mayra, “maar dan moeten ze er ook 100 procent voor gaan. H&M klopt zichzelf op de borst omdat het tot maat 50 gaat, maar die stukken zijn enkel online te koop, alsof ze dikke mensen uit hun winkels willen houden. Bovendien gaat het maar om een heel klein percentage van het aanbod. Het aantal stukken in grote maten is nog steeds veel kleiner dan de standaardmaten, terwijl er toch erg veel dikke mensen zijn. Echt dom van die merken, ze laten zoveel geld liggen. Iedereen wil toch mooie kleren of lingerie kunnen kopen? Hunkemöller heeft zogezegd ook plussizematen, maar ik pas daar in geen enkele onderbroek. Best wel hypocriet. Dat zijn pure pr-stunts. Als je een winkel binnenkomt en er hangt niets dat jou past, voelt dat aan als een afwijzing. Je moet sterk in je schoenen staan om dat een plaats te kunnen geven.”

Twee dagen geleden postte het Amerikaanse modelabel Calvin Klein een nieuwe #mycalvins campagne, waarvoor onder meer de volslanke rapper Chika Oranika model staat. “Supertof”, vindt Louise, “als tiener wou ik altijd al ondergoed van Calvin Klein, ik keek enorm op naar Kate Moss die daar toen model voor stond. Ik had niet gedacht het ooit te kunnen dragen, tot nu dus. Maar de reacties onder die post zijn ronduit hartverscheurend.” Het modemerk zelf voegde aan de post toe dat het alles tolereert, buiten onverdraagzaamheid en dat haatberichten verwijderd zullen worden.

Een heel klein beetje cellulitis bij Princess tam.tam. Na jaren zonder in reclamecampagnes valt het op. Beeld Freek De Groote

“Social media is ook een plek voor negativiteit”, beseft Louise. “Het is een afvalbak. En hoe meer je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, hoe feller de kritiek. Marianne Nykjaer, die ik in mijn boek ook aan het woord laat, is een van de bekendste plussizestemmen bij jullie in België. Haar blog wordt erg veel gelezen, maar de shit die zij over zich heen krijgt, is enorm. Er zijn echt mensen die haar dood wensen. Bij mij blijft dat gelukkig beperkt, al wakkert dat altijd op als ik in de media verschijn of interviews geef. Dat belooft.” (lacht)

Ongezond en zo zichtbaar

Ze krijgt vooral te horen dat ze ongezond is, en dat mensen zoals zij niet zo zichtbaar zouden mogen zijn. Dat ze geen goed voorbeeld is. “‘Jij wil dat iedereen dik is’, zeggen ze. Dat is natuurlijk niet mijn boodschap. Ik wil mensen aansporen om goed voor zichzelf te zorgen, om op zoek te gaan naar wat goed is voor jezelf. Het is niet enkel gericht aan dikke vrouwen, maar aan iedereen die soms issues over zichzelf heeft.”

Ondanks de negatieve commentaren ziet ze ook de kracht van het internet. “Magazines en modelabels worden door social media onder druk gezet om dikkere vrouwen een platform te geven. Dankzij onder meer Instagram weten mensen intussen wat een plussizemodel betekent, vroeger moest ik dat altijd uitleggen.”

H&M verwijst uitdrukkelijk niet naar body positivity, wel ‘gewoon' naar nieuwe swimwear. Beeld Freek De Groote

Ze gebruikt de term plussize vaak, tegen haar zin. “Eigenlijk zouden we het gewoon over ‘modellen’ moeten hebben, ik hoop dat die labels ooit zullen wegvallen. De hashtag #bodypositive is enorm populair en wordt daarom ook misbruikt. Dat H&M en Primark die bij hun swimwear campagnes op Instagram niet gebruiken, vind ik een goeie zaak. Je benoemt het beter niet, je wilt eigenlijk dat dat normaal is.”

Slank naast minder slank bij Primark. Beeld Freek De Groote

Toch vindt ze het nodig om aan het gesprek bij te dragen, het boek moest geschreven worden. Al was het maar omdat ze als tiener zelf zo hard een rolmodel miste. “Het is dubbel,” zegt ze, “het is nodig om dat thema bespreekbaar te maken, om er net voor te zorgen dat we het niet meer zouden moeten bespreken.” (lacht)

Op je lijf geschreven is uit bij A.W. Bruna Uitgevers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.