Woensdag 22/01/2020

'Wordt het een flop, dan is er gelukkig niemand die ons kent'

Terwijl hun 12.000 Amerikaanse collega's hun tweede stakingsweek ingaan, mochten twee Vlaamse scenaristen gisteren over hun werk komen vertellen in een interview na de vertoning van 'hun' film Vermist.

Door Els Maes

GENT l Vanaf volgend jaar zou dit initiatief van de Scenaristengilde een vaste traditie worden: bij elke nieuwe Vlaamse film die uitkomt, kan het publiek tijdens een salongesprek kennismaken met de scenaristen.

Ken je die mop over die starlet die zo dom was dat ze met de schrijver van de film naar bed ging? De Morgen-filmjournalist Jan Temmerman legde maar meteen de vinger op de wonde, als inleiding op het gesprek met de Vermist-scenaristen Philippe De Schepper en Bas Adriaensen: scenarioschrijven is geen sexy beroep. Knaagt het soms om in alle anonimiteit te werken, terwijl alle aandacht en lof uitgaat naar acteurs, actrices en de regisseur van 'hun' verhaal? Nee hoor, beide heren hebben er weinig behoefte aan om in de schijnwerpers te staan. "Als het een flop wordt, is er gelukkig niemand die ons kent", grapt De Schepper.

Gisteravond, na de voorstelling van Vermist in de Decascoop in Gent, waren alle oren en ogen nochtans gericht op het schrijversduo De Schepper-Adriaensen. De opzet van de salongesprekken is eenvoudig: de schrijvers achter het verhaal worden telkens geïnterviewd door een filmjournalist, daarna krijgt het publiek ruim de kans om vragen af te vuren. Een initiatief van de Scenaristengilde, een vzw die de belangen van tv- en filmscenaristen verdedigt. Een zaak die sinds vorige week tot voorpaginanieuws werd gebombardeerd, sinds de machtige Writers Guild of America alle Amerikaanse scenaristen opriep om het werk neer te leggen, om meer royalty's te eisen.

"Ik ben in die materie zelf niet zo echt thuis", zegt De Schepper, zelf ook lid van de raad van bestuur van de Scenaristengilde. "Royalty's op dvd's worden hier geïnd via de auteursrechtenvereniging Sabam. Gelukkig moeten scenaristen daar niet individueel over gaan onderhandelen. Wij kunnen er alleen maar op rekenen dat Sabam zijn werk goed doet."

Adriaensen: "In mijn contract staan zelfs alle afgeleide producten netjes gespecificeerd: de rechten op digitale uitzendingen, herhalingen. En het is maar normaal dat een deel van de opbrengsten terugvloeit naar de auteur van een verhaal."

Geen redenen om te staken, dus. Als ze noch meer bekendheid, noch meer centen nastreven, betekent dit dat deze twee Vlaamse scenaristen volledig tevreden zijn met hun plek in de Vlaamse filmwereld? Nee, dat nu ook weer niet.

"Als we iets vragen, dan is het meer betrokkenheid", zegt De Schepper, naast scenarist ook uitvoerend producent van Vermist. "Omdat ik elke dag de ruches te zien kreeg, kon ik hier en daar bepaalde zaken bijsturen of scènes een beetje herschrijven. Zo had ik tijdens het filmen en monteren toch een beetje inspraak over wat er met 'ons' verhaal gebeurde. Dat is een luxe die weinig scenaristen hier hebben."

"Ik was een tijdje geleden in de VS op bezoek op de set van Alias, waar een scenarist het bevel gaf om een scène opnieuw te draaien omdat naar zijn mening actrice Jennifer Garner niet angstig genoeg keek. En zo geschiedde. Een scenarist die aanwijzingen komt geven op de set, dat is hier ondenkbaar."

"Ik stond erop om af en toe langs te gaan op de set van Vermist", zegt Adriaensen. "Maar ik ga niet even aan regisseur Jan Verheyen vertellen hoe hij een bepaalde scène moet filmen. Je moet je eigen idee een beetje los kunnen laten. Het filmpje dat ik bij het schrijven in mijn hoofd afspeel, zal niet hetzelfde zijn als wat ik later op het scherm te zien krijg. Je moet vertrouwen hebben in de regisseur aan wie je je script toevertrouwt."

De Schepper: "Als we ooit de kans krijgen om een tweede reeks te schrijven, dan zou ik daar meer tijd voor willen uittrekken. In de VS worden de opnames van een film voorafgegaan door 'tone-meetings', waarbij de scenarist en regisseur samen het scenario doornemen en samen bespreken. Dat kost tijd en geld, maar het zou veel frustraties kunnen wegnemen. Hier moet een scenarist achteraf soms vaststellen dat zijn tekst verkeerd werd geïnterpreteerd."

"Voor Vermist hebben we voor de opnames samen met de volledige cast een lezing gedaan van de tekst", zegt Adriaensen, die eerder ook scripts leverde voor Witse, Sedes & Belli en Recht op recht. "Dat had ik in de acht jaar dat ik scenarist was nog nooit meegemaakt. Vaak lever je je tekst in en heb je niks te zeggen over wat er achteraf mee gebeurt."

www.scenaristengilde.be

Over royalty's hebben we niet te klagen, maar inspraak bij het filmen zou welkom zijn

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234