Donderdag 06/08/2020

MH370

Wordt er nog gezocht naar verdwenen MH370?

Een tekening van de verdwenen vlucht MH370.Beeld AFP

 Het is bijna niet te geloven: een Boeing 777 met 239 mensen aan boord die spoorloos verdwijnt. Zomaar. Zondag is het een jaar geleden dat vlucht MH370 van de radar verdween. Is er ondertussen al iets duidelijk over de oorzaak van de ramp? En wordt er nog steeds naar het wrak gezocht?

Er zijn theorieën genoeg, de een nog waanzinniger dan de andere. De VS zouden erachter zitten, en anders wel Rusland of Pakistan, of zelfs buitenaardse wezens, maar volgens onderzoekers is de meest plausibele verklaring dat een van de twee piloten verantwoordelijk is voor de ramp. Daar is echter geen bewijs voor, en geen van de piloten lijkt een motief te hebben, dus ook met andere oorzaken wordt serieus rekening gehouden. Zoals een kaping. Of brand, een technisch mankement of sabotage. Zolang het toestel niet is teruggevonden zal het een raadsel blijven wat er aan boord van de MH370 is gebeurd.

Op 8 maart vertrok het toestel uit Kuala Lumpur naar Peking. Veertig minuten later stopte alle communicatie. Volgens de militaire radar veranderde het toestel op dat moment van koers: het vloog niet langer naar het noordoosten, maar naar het westen en het zuiden, tot boven de Indische Oceaan. Na ongeveer zes uur moet de brandstof op zijn geraakt.

De piloten hadden geen alarm geslagen. Er was geen sprake van slecht weer. Er is geen wrak gevonden, geen brokstukken in zee, geen zwarte doos. Er is helemaal niets.

'Het kan nergens anders zijn'

Op dit moment wordt nog steeds intensief gezocht in een gebied van ongeveer 60.000 vierkante kilometer, in de oceaan ten westen van Australië. Paul Kennedy van Fugro, het Nederlandse bedrijf dat gespecialiseerde schepen levert voor de zoektocht, is ervan overtuigd dat het toestel op deze plek gevonden gaat worden. 'Het kan nergens anders zijn', zegt hij in de New York Times. 'Experts vanuit de hele wereld hebben de beschikbare data geanalyseerd en kwamen allemaal tot dezelfde conclusie.'

De bemanning op de schepen werkt telkens zes weken lang 12 uur per dag, zonder weekeinde. Er is sonarapparatuur aan boord waarmee de bodem tot 9 kilometer diepte in kaart kan worden gebracht en dit gebeurt op zo'n manier dat geen meter in het gebied wordt overgeslagen. Bijna de helft van het gebied is ondertussen nageplozen en verwacht wordt dat het in mei in zijn geheel is onderzocht. Dit heeft vooralsnog 40 miljoen dollar (36,7 miljoen euro) gekost, een bedrag dat door de regeringen van Australië en Maleisië wordt gedeeld.

Beeld BELGA
Beeld AFP

'Onvoorstelbare pijn en verdriet'

Maar wat als het vliegtuig in mei toch niet is gevonden? 'Dat is aan de betrokken regeringen', zegt Martin Dolan, baas van de Australische raad voor transportveiligheid en leider van het onderzoek tegen de BBC. 'Zij zijn degenen die daar over beslissen.'

Wat betreft de nabestaanden van de passagiers wordt er doorgezocht tot alle feiten op tafel liggen. Twaalf maanden geleden hebben zij hun geliefden uitgezwaaid voor een vakantie of een zakenreis en ze willen weten waarom zij hen nooit meer terug zullen zien. Het waren 'twaalf maanden van onvoorstelbare pijn en verdriet', zei de Australische premier Tony Abott deze week in het parlement. 'Maar ik kan niet beloven dat we voor eeuwig blijven zoeken.'

Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234