Woensdag 20/11/2019

Openbaar vervoer

Wordt bus nog duurder tijdens spits?

Beeld Bob Van Mol

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn onderzoekt of tickets duurder moeten worden tijdens de spits, en goedkoper tijdens de daluren. Dat melden bronnen binnen het bedrijf. ‘Maar dan moeten er buiten de spits nog wel bussen rijden’, zegt reizigersvereniging TreinTramBus.

Goedkoper rijden tijdens de daluren: binnenkort kan het misschien op de tram of de bus. De Lijn onderzoekt of ze de prijzen van de tickets kan laten variëren naargelang de drukte in het verkeer. Vandaag kan dat bijvoorbeeld al voor 65-plussers die de trein nemen. Als zij na negen uur ’s ochtends vertrekken, genieten ze een voordeeltarief. Anders niet.

Voor De Lijn zou het een oplossing kunnen bieden voor de overvolle trams en bussen tijdens de spits. Aangezien haar budget krap is, kan ze niet zomaar extra toestellen inleggen. “Nu gebeurt alles tijdens die ene ochtendpiek”, zegt een bron binnen De Lijn. “Met lagere tarieven zouden we reizigers kunnen verleiden om tijdens daluren te reizen, zodat de druk beter wordt verdeeld.”

Voor alle duidelijkheid: het gaat enkel om tickets, niet om abonnementen. Zo zouden de ouders van scholieren niet geraakt worden in hun portemonnee. Ook werknemers met vaste uren hebben doorgaans een abonnement, en blijven buiten schot.

Voor reizigersvereniging TreinTramBus is dat een cruciale voorwaarde. “Enkel voor bepaalde voordeeltickets is dit bespreekbaar”, zegt voorzitter Stefan Stynen. “Op voorwaarde natuurlijk dat er straks überhaupt nog bussen buiten de spits rijden. Want als je nu in sommige plattelandsgemeenten de spits moet vermijden, dan vrees ik dat je nooit meer ergens zou geraken.”

‘Als we een reis of een vliegticket kopen, vinden we het ook normaal dat we op het ene moment meer betalen dan op het andere’, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. Beeld tim dirven

Volgens TreinTramBus moet er ook wel een kilometerheffing voor auto’s komen. Want als we enkel het openbaar vervoer tijdens de spits beperkingen opleggen, via duurdere tickets, dan creëren we een bijkomende handicap tegenover de auto. Dat willen we net vermijden. Stynen: “Dit moet voor iedereen gelden, ook voor automobilisten.”

Lees ook: ‘De Lijn wordt stilaan gewurgd. Het personeel en de reizigers zijn de dupe’

Ambitie?

Mobiliteitsexpert Kris Peeters vindt variabele tarieven in theorie een goed idee. “Als we een reis of een vliegticket kopen, vinden we het ook normaal dat we op het ene moment meer betalen dan op het andere.” Alles hangt wel af van de ambitie van De Lijn. Is het haar enkel te doen om minder reizigers tijdens de spits? Of wil ze extra reizigers tijdens de daluren? In het eerste geval krimpt ze, in het tweede groeit ze. 

Critici waarschuwen ook voor een verdoken prijsverhoging. De Lijn moet al tien jaar besparen, terwijl ze de komende jaren haar ‘kostendekkingsgraad’ – de mate waarin de inkomsten van de tickets en abonnementen haar kosten dekken – verder omhoog moet krijgen. Dat is enkel mogelijk door te besparen – wat volgens bronnen binnen het bedrijf onmogelijk is – of door de inkomsten te verhogen.

Worden tickets straks in het algemeen duurder? Zover willen ze bij De Lijn nog niet gaan, maar de optie ligt op tafel. “Op dit moment worden scenario’s met verschillende bedragen uitgewerkt. Per scenario gaan we na wat het effect zou zijn op het aantal reizigers.” Uiteindelijk zal de Vlaamse regering de knoop moeten doorhakken. Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) wil nog geen commentaar kwijt.

Afgaande op de plannen van Jambon I, worden de komende jaren alleszins niet makkelijk voor De Lijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234