Woensdag 24/07/2019

taalblog

'Woordenbrij' is de enige juiste omschrijving voor de wartaal van Jan De Cock

Jan De Cock. Beeld BELGA

Schrijfster Ann De Craemer heeft een taalblog op deze site. Rode draad: haar fascinatie voor taal. Van spreekwoorden tot verspreking; van kromtaal tot heerlijk helder; van Middelnederlands tot smileys. Vandaag: de taal van Jan De Cock in zijn 'burgermanifest'.

Beeldend kunstenaar Jan De Cock is kwaad op de pers. Met zijn vzw The Brussels Art_Institute heeft hij een klacht met burgerlijke partijstelling ingediend tegen de afgevaardigd-voorzitters van vier mediagroepen: de VRT, Mediahuis, De Persgroep en Roularta Media Groep.

'Jan De Cock, een goeie timmerman volgens wijlen Jan Hoet, concurreert met @kanyewest voor onnozelaar van de dag', las ik op Twitter. In een tekst van zeven bladzijden die kant noch wal raakt maar die hij gewichtig 'burgermanifest' noemt, doet hij zijn beklag over 'het doodzwijgen van cultuurproducenten' en 'de strategie om duizenden paginas (sic) en minuten te spenderen aan vreemdelingen die het land binnenstromen, maar geen seconden meer over hebben voor onze inlandse culturele elite, wij vreemden'.

'Sommige zinnen uit zijn tekst zijn er een beetje over', reageerde Klara-nethoofd Chantal Pattyn. 'Het is daarnaast ook nog eens bijzonder slecht geschreven. Dat neem ik hem kwalijk.'

Ik ook. De tekst wemelt van de taalfouten. Zo zijn er de vele spelfouten: desintresse (desinteresse); kitch (kitsch); belgië (België); vlaams (Vlaams); paginas (pagina's); vrij gekomen (vrijgekomen); plaats gegrepen (plaatsgegrepen); terug geloven (weer geloven); de media heeft (de media hebben).

Nog ergerlijker zijn de kromme zinnen, die meestal nergens over gaan. 'Woordenbrij' is de enige juiste omschrijving voor dit soort wartaal: 'Herstel het model van streven naar verbetering van de wereld door de schoonheid van de reis en het doorgeven wat men geleerd heeft, van amateurs-apprentis naar meesters.' En waren de werkwoorden einde voorraad toen De Cock deze zin neerpende: 'uw zeer tirannieke machtsgreep op de vrijheid van jullie redactieleden en dus een gevaar voor de hele samenleving'?

Ann De Craemer. Beeld Eric de Mildt

In de laatste paragraaf van zijn manifest roemt De Cock kunsttijdschrift De Witte Raaf. In Heerlijk Helder, het boek dat ik samen met Jan Hautekiet schreef, komt ook wollig taalgebruik in de (beeldende) kunst aan bod. De Witte Raaf bleek daarbij een onuitputtelijke bron van inspiratie voor zinnen die iets intelligents lijken te verkondigen, maar eigenlijk gebakken lucht zijn. Bijvoorbeeld: 'Dat de wereld die Gilligan in The Common Sense schetst uitgesproken dystopisch is, blijkt met name uit de diepgaande verwikkeling van de technologie van de Patch met de versnelde en deterritorialiserende ontwikkeling van het laatkapitalisme.' Het is duidelijk waar De Cock de mosterd heeft gehaald. Het is niet de bedoeling dat we hem begrijpen; het is wél de bedoeling om de indruk van diepgang te wekken door talige mistwolken te spuien.

O ironie: in het slot van zijn tekst bedankt De Cock zijn 'meester Kunstinitiatie Siegfried Beyers van het Kunsthumaniora' (ja, er staat 'het') omdat hij 'alle schrijffouten' uit zijn burgerlijke partijstelling heeft gehaald, 'zodoende jullie je allen in rust kunnen concentreren op de inhoud en de ernst van jullie medeplichtigheid, in niks'. Eat this, Kanye West.

De Cock noemt zichzelf in zijn manifest een 'vlaamse primitief geboren in Etterbeek'. Het is de enige keer in de tekst dat Vlaams met kleine hoofdletter gepast is. Een goeie timmerman, misschien, maar voor zijn zinnen is hij gaan shoppen in de uitverkoop van IKEA. Ook taal is cultuur, dus als dit zelfverklaarde genie ons zo nodig wil redden van de culturele ondergang, zou respect voor de taal waarin we met elkaar communiceren een goed begin zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden