Zondag 05/12/2021

Woodstock in de Waalse wouden

Wars van andere zomerfestivals, die kiezen voor een stinkende wei of stedelijke kasseien, beleefde Deep in the Woods zijn tweede editie in de Ardense bossen.

Een fonkelende sterrenhemel. Knetterend hout in een vuurkorf. Het getsjirp van onvermoeibare krekels. Tegen elf uur 's avonds moest ook de hardnekkigste cynicus eraan geloven: onmogelijk om géén donzige vredigheid over je te voelen neerdalen. Zelfs als je maag reflexmatig dubbel plooit bij kleffe woorden als onthaasting, zen of cocoonen, ben je geneigd om al die reserves te laten varen na een weekend Deep in the Woods.

Als actieterrein werd een vakantiepark in Massembre, bij Heer-sur-Meuse aangenomen: een bosrijk natuurdomein waar tijd van geen tel leek. Die lof ter traagheid werd hier bezongen door zevenhonderd medestanders. Heerlijk doelloos zwierf je er tussen de bomen en grasperkjes, of langs weides met geitjes tot je ergens muziek hoorde opdoemen - nu eens vanop een piepklein eilandje in een vijver, dan weer vanaf een podium dat La Chapelle gedoopt werd omdat er een heus altaar stond.

Met een programma dat ochtendyoga, of een workshop diabolo spelen aanbood naast gemeenschappelijke slaapplaatsen, leek je op papier in een zoetsappige hippiecommune verzeild te raken. Maar ondanks de overduidelijke Woodstock-feel bleef je hier van halfzachte new age gelukkig gespaard.

Overdag ontpopte Deep in the Woods zich namelijk eerder tot een behaaglijk familiefestival, waar kinderen vrij konden zwemmen, een bosspel speelden of zich gewoon in het zweet renden achter een opblaasbare bal. Tegen de avond lag de klemtoon dan weer zwaarder op muziek: de tegendraadse gitaarnoise van Spookhuisje of de experimentele improvisaties van Soumonces gaven Deep in the Woods dan haast de allure van een artfestival. In datzelfde segment trof je ook Nachtschade aan: een duo van laptop-dj's die back-to-back de goede smaak vertegenwoordigden met Tom Waits, Leadbelly, Brenda Lee, Sufjan Stevens of Nick Cave.

Bij valavond maakte Kiss the Anus of a Black Cat dan weer een opmerkelijke beurt. Al was het maar omdat de groep rond Stef Heeren een betere Sisters of Mercy neerzette dan The Sisters dat vandaag zélf doen. Met een zwartgeblakerde new wave-sound die zo donker was dat het geritsel van de bladeren prompt verstilde, maakte de groep een uur lang duidelijk dat ze in de ban waren van de Apocalyps. Geen wonder dat we een paar festivalgangers 'A Forest' van The Cure hoorden neuriën op weg naar de surprise act van het weekend.

Epische wachtrij

Die surprise act bleek An Pierlé te zijn. Al was dat nu ook niet zo'n verrassing: de reusachtige zitbal aan de piano kon tellen als stille hint. Pierlé stelde er haar nieuwe, binnenkort te verschijnen plaat voor, en gaf tegelijk het meest memorabele én meest schamele verlichte concert van het weekend. Tegen de achtergrond van een altaar speelde ze voor een afgeladen zandstrand (!), dat zo sfeervol oogde dat het een wonder was dat je er nauwelijks drie keer terecht kon tijdens het weekend.

Nadien hinkte Liesa Van der Aa tussen een soloset die al eens volledig de mist inging - haar loopstation begaf het midweg - en een overtuigend concert waarin ze PJ Harvey's dwingende passie lijmde aan een viool die beurtelings dienst deed als gitaar, trommel of loeiend alarm.

Eigenlijk bleef je alleen gastronomisch heel erg op je honger tijdens deze editie Deep in the Woods. Een grootkeuken serveerde dan wel stoofvlees en vol-au-vent, maar door een haperende kassa nam de wachtrij zulke epische vormen aan dat de helft van het publiek dan maar elders zijn heil zocht: in kleffe frieten of een van vet druipende loempia. Oké, zo oneindig ver van de zomerfestivals hield Deep in the Woods zich dan toch ook weer niet op.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234