Dinsdag 02/03/2021

Cd van de week

Woodkid - 'The Golden Age' ****

Woodkid maakte een schaamteloos ambitieus debuut. Met succes. Beeld kos
Woodkid maakte een schaamteloos ambitieus debuut. Met succes.Beeld kos

Oké, Yoann Lemoine heeft opvallende videoclips gemaakt voor Rihanna, Katy Perry en Lana Del Rey. Maar dat maakt van hem nog geen goede muzikant. Maar de Fransman blijkt een natuurtalent. Als Woodkid heeft hij een uitstekend debuut uit.

Hij werkte als cameraman met Sofia Coppola en Luc Besson, was aan de slag als grafisch vormgever én fungeerde als inspiratiebron voor Diors huidige wintercollectie. Maar tot nog toe was Lemoine toch vooral bekend als regisseur van clips waar andere sterren centraal stonden. Daar kwam onlangs verandering in toen hij een Grammynominatie in de wacht sleepte voor de sprookjesachtige zwart-witvideo van 'Run Boy Run', zijn eigen tweede single, en (dankzij dat nerveuze, opzwepende ritme) een van de beste passages op dit debuut. Het nummer zelf is een miniscenario waarbij je een schooljongetje - boekentas op de rug, zwaard in de hand - met de blik vooruit naar zijn lot ziet lopen, omgeven door harige monsters die hem gezelschap houden tot hij letterlijk een gat in de hemel springt. Diezelfde thematiek - de moeizame, hobbelige weg naar de adolescentie - vormt meteen de rode draad door The Golden Age, een opmerkelijk debuut waar de levenslust letterlijk uit de groeven spat.

'The Great Escape' is van hetzelfde laken een pak: glorieuze pop die rijkelijk gearrangeerd is met dramatische strijkers, zichzelf in euforie wentelende blazers, en stormachtige drums. Je bloed gaat er prompt sneller van stromen. Woodkid lijkt haast een tovenaar die, terwijl hij met wilde gebaren angstaanjagende formules uitspreekt, steeds meer instrumenten uit het niets tevoorschijn haalt die op de koop toe almaar grotere melodieën spelen. In schril contrast staat zijn eigen donkere, weemoedige stem, die meer dan eens aan Antony Hegarty doet denken. 'Shadow', een instrumentaal nummer, leunt tegen klassiek aan, en in 'Stabat Mater' huist de dramatiek van een opera van Wagner, inclusief dolgedraaide strijkers en een plechtig koor.

Intens luisteravontuur
Woodkid schuwt de grote emoties niet en zijn theatrale trekjes zullen links en rechts vast irritatie opwekken. Maar je kunt onmogelijk beweren dat hij niet voluit voor zijn eigen visie gaat. Op The Golden Age is geen plaats voor compromissen en wordt met een grote boog om de gulden middenweg gelopen. Wellicht zit Lemoines ervaring als filmmaker daar ook voor iets tussen: de songs zijn heel beeldrijk, heel visueel en alle onnodige passages zijn er vlekkeloos uitgemonteerd, zodat je een gevat, bondig geheel overhoudt dat je bijna 49 minuten lang op het puntje van je stoel houdt.

Eens die laatste noot is weggedeemsterd, moet je bekomen van het intense luisteravontuur dat je achter de rug hebt. Alsof je naar de bioscoop bent geweest en vier 3D-films na elkaar in fast-forward hebt bekeken. Zijn toekomst ligt vast nog meer in de muziek dan achter de camera. The Golden Age is een schaamteloos ambitieus debuut, maar Woodkid heeft de eerste horde moeiteloos genomen.

Woodkid staat, begeleid door het orkest van Mons, op 5 mei in het Koninklijk Circus tijdens Les Nuits Botanique. www.botanique.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234