Zaterdag 05/12/2020

WONEN IN BOEKEN

Leven tussen boeken is wat de mensen in deze rubriek letterlijk doen. Elke week portretteren we een fervente lezer in zijn huiselijke omgeving en peilen we naar zijn of haar liefde voor literatuur.Vandaag: kunstcriticus Sam Steverlynck

Naam Sam Steverlynck (38)
Stad: Brussel
Beroep: kunstcriticus en samen met Anne-Marie Poels de nieuwe hoofdredacteur van het kunstblad H ART
Vrije tijd: reizen, lezen, uitgaan

"Een van de eerste auteurs die ik als puber las, was Charles Bukowski. Ik was zo tevreden dat ik daarna weer een naam met een B wilde, William S. Burroughs. Dat was opnieuw raak, dus volgde Charles Baudelaire, en ik herkende meteen dezelfde sfeer, die van de roes. Schrijvers met een B zijn fantastisch, dacht ik. Tot ik Jos Brink las. Dat was het einde van mijn systematiek.

"Mijn vriendin en ik hebben onze bibliotheek op maat laten maken. Haar sectie is een toonbeeld van orde. De mijne niet. Doordat het oorspronkelijk geplande bibliotheektrapje er nooit is gekomen, zijn de bovenste rekken moeilijk toegankelijk. Daar staan de boeken die we het minst consulteren. Wanneer een bezoekende kunstenaar merkt dat de catalogus van zijn werk helemaal bovenaan in de kast staat, beseft hij meteen hoe de vork in de steel zit. Dat kan weleens gênant worden.

"Door mijn job reis ik nogal veel. In de steden waar ik kom, lees ik graag de boeken die er zich afspelen: Pessoa in Porto of Lissabon, Salman Rushdies The Moor's Last Sigh in het Indiase Kochi of De tolk van Java van Alfred Birney op persreis in Indonesië. Recent heb ik nogal veel boeken van Patrick Modiano gelezen, ook in Parijs. Modiano lijkt steeds hetzelfde boek te schrijven. Dat klinkt misschien als kritiek, maar ik vind het juist boeiend hoe hij op obsessieve wijze altijd een aantal elementen probeert te achterhalen en hoe zijn boeken baden in een sfeer van mysterie en louche vaderfiguren.

"Sinds ik actief ben als kunstcriticus, lees ik minder literatuur dan vroeger. Daardoor mis ik af en toe de diepgang. Goede literatuur is tijdloos en universeel, terwijl hedendaagse kunst nogal eens tijdgebonden en oppervlakkig is. Het ontbreekt soms aan urgentie. In Oost-Europa en het Midden-Oosten is kunst vaak een kwestie van leven of dood, terwijl ik van sommige westerse kunstenaars denk dat ze even goed boekhouder hadden kunnen worden. In die zin herken ik me wel in wat Franz Kafka zei, dat je alleen de boeken moet lezen die bijten en steken. Dat geldt ook voor de kunst die je bekijkt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234