Zaterdag 23/01/2021

Wonderland zonder betovering

MartHa!tentatief en 'Het Hondje Candy' kreunen onder flauwiteiten

Antwerpen

Van onze medewerker

Peter Anthonissen

Bij de jongste generatie theatermakers is het wantrouwen tegenover bestaand repertoire groot. Met zijn bewerkingen van Maurice Gilliams en Louis Paul Boon vormde het MartHa!tentatief tot hiertoe een uitzondering. De nieuwste productie van het Antwerpse collectief, Het Hondje Candy, ontstond in de eigen gelederen, bij coregisseur Johan Petit. Maar noch naar inhoud noch naar vorm heeft de door hem geschreven tekst veel te bieden. Ook de hoop op een creatieve mise-en-scène blijkt ijdel.

Met de locatieprojecten Elias of het gevecht met de nachtegalen (1996) en het onder de vlag van Theater Antigone gemaakte Ge moet niet persé ananas gegeten hebben om te weten dat dat ongelooflijk lekker is (1998) zorgde het MartHa!tentatief voor een frisse wind in het Vlaamse theater. Gevoed door een scherpzinnige Maurice Gilliams en Louis Paul Boon trof de theatertaal van regisseurs Bart Van Nuffelen en Johan Petit door haar speelse eenvoud en verbeeldingskracht. In eerste instantie spraken hun producties niet het verstand aan, maar riepen ze sentimenten als betovering en verrukking op.

Met Het Hondje Candy loopt het op dat vlak van meet af aan mis. Verteller Luk D'Heu komt op en zoomt in op de plek waar het stuk zich afspeelt: een stad in Wonderland. De ellenlange vergelijking van deze plek met "een meer dat ergens in de wereld in het diepste putteke van een groots continent ligt", vernauwt het perspectief van het publiek in plaats van het te verbreden. Petit voegt zoveel tierelantijntjes toe dat de fantasie geen kans krijgt. En wat flink op de zenuwen werkt: in de holle ruimte van het 'roepkot' der scheepsherstellers in de oude Antwerpse haven is een moeizaam articulerende D'Heu haast onverstaanbaar.

De tekst heeft met nog meer problemen te kampen. Een "wonderlijk simpel verhaal" over een moeder, een vader, een zoon en een hond is op zich weinig wereldschokkend, maar Petit heeft er wel degelijk een bedoeling mee. Hij confronteert twee levenshoudingen. Pa en ma De Floere dwepen met het verleden, houden vast aan de dagelijkse routine. Hun hondje Candy probeert hieraan te ontkomen. Zoon Jef ook, maar hij is door zijn autoritaire, babbelzieke vader totaal vleugellam gemaakt. Petit raakt verschillende thema's aan (hoe zich staande houden in een snel veranderende wereld bijvoorbeeld), maar ze worden ondergesneeuwd in een veelheid van moeilijk te rijmen vertelvormen. Zijn stuk neigt nu eens naar een sprookjesboek, en dan weer naar een gezinsdrama, met tussendoor nog een documentaire monoloog over de locatie waar de voorstelling gespeeld wordt. Een hond die zich in kreupel Nederlands "een raar bestje" noemt, is bovendien geen vondst, maar een flauwiteit. Het is de enige niet.

De mise-en-scène van Petit en Van Nuffelen kan het stuk niet opwaarderen. De magie en de poëzie van hun vorige producties ontbreken, op enkele schaarse momenten na, zoals het door Stijn Cole in het Vlaams gezongen 'Somewhere over the Rainbow'. Ook het bijna cartooneske spel kan hier en daar nog een scène redden, wat onder meer de verdienste is van het komische talent van Roel Verniers. Het Hondje Candy blijft echter een afknapper. Het is ontnuchterend vast te stellen dat het jonge MartHa!tentatief er, net zo min als grotere gezelschappen (denk aan Talkshow), in slaagt om een productie bij te sturen als ze de verkeerde kant op gaat. Het roer omgooien kon blijkbaar niet. Misschien is de club rond Petit en Van Nuffelen, die drie jaar geleden nog bestond bij gratie van vrijwilligers, wel het slachtoffer geworden van een overhaaste professionalisering.

Het MartHa!tentatief speelt Het Hondje Candy: tot 27/11, van wo. tot za. om 20.30 u., Rijnkaai 15, Antwerpen. Reservatie op tel. 03/238.64.97 (Monty). Van 1 tot 18/12, van wo. tot za. om 20 u., in de Expeditie (ACEC-complex), Salvatorstraat, Gent. Reservatie: 09/267.28.28 (Vooruit).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234