Maandag 14/06/2021

Wonderdokter van bedrijfsleven VS

Brenneman maakte van Continental een hoogvlieger en verkocht in twee maanden tijd PWC Consulting

Greg Brenneman topman PWC Consulting

Amper twee maanden heeft hij het uitgehouden als algemeen directeur van PriceWaterhouseCoopers Consulting. Toch zal Greg Brenneman met veel plezier dat tussenstationnetje in zijn carrière aan zijn curriculum toevoegen. Een mislukking is zijn laatste job immers zeker niet geworden. De herstructureringskoning, een titel die The Financial Times hem gaf, is er immers in geslaagd om in amper 60 dagen PriceWaterhouseCoopers Consulting en zijn 30.000 medewerkers te verkopen aan IBM.

De computergigant legt in totaal 3,5 miljard dollar op tafel voor de overname van een van 's werelds grootste adviesbureaus. Daarmee heeft Brenneman gezorgd voor "wellicht de snelste ommekeer bij een multinational in de Amerikaanse bedrijfsgeschiedenis", concludeert The New York Times.

Brenneman is niet de eerste de beste. Hij heeft de reputatie een uiterst bekwaam manager te zijn, die er als geen ander in slaagt bedrijven door veranderingsprocessen te leiden. De 41-jarige Brenneman begon zijn carrière bij de consultants van Bain & Co. Daar gaf hij wat advies aan de doodzieke luchtvaartmaatschappij Continental, die al twee keer failliet ging en opnieuw op sterven na dood was. Zijn aanbevelingen maakten zoveel indruk op het management dat hij meteen aan de slag mocht bij dat bedrijf met een haast uitzichtloze toekomst: miljardenverliezen, ontevreden passagiers, stakingen.

Hij won al snel het vertrouwen van Continental-eigenaar David Bonderman en slaagde erin om samen met gedelegeerd bestuurder Gordon Bethune het tij te keren. Een jaartje na Brennemans aankomst maakte Continental alweer winst. Brenneman maakte een snelle carrière bij de luchtvaartmaatschappij en klom op tot in de voorzittersstoel. In de lente van 2001 verliet hij Continental, dat dan al zes jaar na elkaar winst maakte. Zijn herstructureringswerk zat erop.

Met zijn consultancy- en beleggingsbedrijfje TurnWorks ging hij vervolgens adviezen verlenen aan multinationals. In de lente van dit jaar werd hij gedelegeerd bestuurder van de consultancy-afdeling van PriceWaterhouseCoopers (PWC). Net zoals zijn concurrenten werd PWC geconfronteerd met een groeiend belangenconflict tussen zijn audit- en consultantactiviteit. Dat belangenconflict, zo bewijzen schandalen zoals Enron, kan verstrekkende gevolgen hebben. Brenneman krijgt de opdracht om de adviesafdeling van PWC af te scheiden en naar de beurs te brengen. Als hij in het opzet slaagt, wacht hem een rijkelijk aandelen- en optiepakket.

Maar het draait anders uit. In plaats van een beursgang te maken kiest Brenneman voor een verkoop van PWC Consulting aan IBM. Het levert hem zelf minder geld op. In de VS is men dan ook laaiend enthousiast omdat een algemeen directeur een beslissing neemt die minder interessant is voor zijn eigenbelang. Toch moet dat gerelativeerd worden. De beurstijden zijn niet bepaald van die aard om een succesvolle introductie van een bedrijf te maken. De hele verkoopsoperatie gebeurde dus in een onwaarschijnlijk snel tempo. "Mensen mogen denken en zeggen wat ze willen", zei Brenneman gisteren aan Reuters. "Je moet gewoon een succesverhaal schrijven. De ene keer duurt dat tien jaar, de andere keer twee maanden."

De prestatie van Brenneman heeft in ieder geval indruk gemaakt in de VS. "Zonder meer een buitengewoon manager", zegt managing director Seth Bergstein van zakenbank Morgan Stanley. "Hij heeft snel begrepen wat er moest gebeuren met PWC en heeft een indrukwekkende meerwaarde gecreëerd door zijn beslissingen. Zelden iemand tegengekomen met een zo grote analytische geest."

Dat Brenneman een innemende persoonlijkheid is, bleek ook toen hij vier jaar geleden een interview weggaf aan deze krant. Als voorzitter van Continental kwam hij toen de nieuwe lijn Newark-Brussel toelichten. Nooit eerder was de baas van een grote Amerikaanse maatschappij naar Brussel gekomen om te praten met een, naar Amerikaanse maatstaven, piepklein krantje als De Morgen. Terwijl een gesprekje van drie kwartier was gepland, mochten we meer dan twee uur lang naar Brenneman luisteren. Zijn medewerkers, die maar naar de klok bleven wijzen, dat zijn agenda niet toeliet om nog langer te praten, kregen het vriendelijke verzoek om hem niet op te jagen. En drie dagen na het gesprek kwam er plots een handgeschreven brief van twee pagina's op de redactie aan, want hij wou nog wat antwoorden toevoegen aan de interviewvragen.

De vraag is nu wat Brennemans volgende uitdaging zal worden. De luchtvaartsector ligt, met uitzondering van Continental, op apegapen sinds 11 september en heel wat maatschappijen kunnen een charismatische topman als Brenneman gebruiken. Onder meer United Airlines en US Airways zouden de marathonloper en vader van drie kinderen op de hielen zitten. Insiders verwachten dan weer dat Brenneman orde op zaken mag gaan stellen bij de hamburgerketen Burger King. De wat slecht presterende fastfoodgroep, die het moet afleggen tegen de eeuwige concurrent McDonald's, werd vorige week overgenomen door David Bonderman, die dankzij Brenneman een fortuin heeft verdiend met zijn Continental-aandelen. Bonderman weigert alle commentaar maar omschrijft Brenneman in één adem als een alleskunner.

(GSC)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234