Zondag 23/02/2020

Wonderboys van Facebook gaan cashen

Al een jaar of vier wordt er gespeculeerd over een beursgang van Facebook. Vandaag is het zover. Bij een introductiekoers van 38 dollar is het pas acht jaar oude bedrijf een duizelingwekkende 104 miljard dollar (81,6 miljard euro) waard. Wouter Keuning

Deze week bleek dat de vraag naar het splinternieuwe aandeel Facebook veel groter is dan de partij van 337 miljoen stuks (12,3 procent van alle Facebookaandelen) die vrijdag op de markt komt. De inschrijving werd daarom gisteren al gesloten. Bovendien verhoogde Facebook zijn introductieprijs van 32 dollar naar een bedrag tussen de 34 en 38 dollar.

Enkele mensen gaan veel geld opstrijken.

Dat geldt zeker voor de grootaandeelhouders, onder wie PayPaloprichter en investeerder Peter Thiel, Napsteroprichter Sean Parker, de Russische internetinvesteerder en multimiljonair Yuri Milner en uiteraard Mark Zuckerberg, de 28-jarige oprichter en baas van Facebook. Veel werknemers van Facebook - die voor een groot deel in aandelen van het bedrijf zijn betaald - moeten nog een aantal maanden wachten voor zij deze kunnen verzilveren. Voor hen valt te hopen dat de koers van het aandeel Facebook in die tijd op peil blijft of - nog beter - stijgt.

Wat is de verwachting? Gaat de koers stijgen?

Als koersen te voorspellen waren, liepen er nu veel meer miljonairs rond. De grote interesse in het aandeel Facebook is op zich een goed teken. Toch zijn er voor de iets langere termijn veel onzekerheden. De wereld van de sociale media ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Wat vandaag hip is, kan morgen totaal passé zijn. Nog geen vier jaar geleden had MySpace een marktaandeel van 64 procent op de markt van online sociale netwerken en Facebook nog geen kwart. MySpace, inmiddels voor een appel en een ei verkocht aan een groep investeerders, speelt nu nog slechts een marginale rol. Er is geen enkele garantie dat Facebook niet hetzelfde overkomt.

Meer potentiële valkuilen?

Zeker. Zorgelijk is dat Facebook via het mobiele platform nog nauwelijks geld verdient, terwijl de onlinewereld zich in sneltreinvaart beweegt van desktops en laptops naar mobiele telefoons en tablets. Ook de beursgang kan een valkuil blijken. Nu buitenstaanders mede-eigenaar worden van het bedrijf, zal op Zuckerberg en de zijnen de druk toenemen om de winstmarges te vergroten. Aangezien Facebook 85 procent van zijn inkomsten uit advertenties haalt, bestaat de kans dat het sociale netwerk nog meer advertenties gaat invoeren. Als Facebookgebruikers daardoor hun virtuele thuis gaan mijden, heeft het bedrijf een probleem, en de aandeelhouders dus ook.

Toch maar niet instappen?

Vertel dat maar eens aan beleggers die met de succesverhalen van Apple en Google in hun hoofd zitten en nu hopen op eenzelfde historie voor Facebook. Maar de nieuwkomer op de beurs kan natuurlijk ook het spoor omlaag volgen van MySpace. The Wall Street Journal berichtte gisterenavond dat General Motors (GM) stopt met betaald adverteren op Facebook. Volgens de krant besteedt GM jaarlijks 40 miljoen dollar aan marketing via Facebook. De autofabrikant heeft inmiddels vastgesteld dat de advertenties op de sociale netwerksite onvoldoende efficiënt zijn, aldus de krant. Dat bericht komt, zo kort voor de beursgang, op een ongelukkig moment. Maar beleggers die geloven in Facebook hebben genoeg munitie om de vergelijking met de gehypete beursintroducties van internetbedrijven rond 2000 weg te wimpelen. De ondernemingen die toen flopten, hadden doorgaans nog geen klanten. Ze hadden geen verdienmodel, terwijl Facebook vorig jaar ruim 1 miljard dollar winst maakte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234