Dinsdag 19/10/2021

Woh seg! Gertje heeft veel meer dan tien ziljoen!

Gert Verhulst schenkt volgende week chocolade en limonade weg aan 1.500 kinderen, die gratis het indoorpark Plopsaland in Hasselt mogen bezoeken. Het kan eraf: als Verhulst er morgen mee kapt als aandeelhouder van Studio 100, dan is hij in één klap 17 miljoen euro rijker. Als het bedrijf zou worden verkocht of op de beurs zou gaan, kan dat zelfs oplopen tot 40 miljoen.

Door Ronald Meeus

Gertje had een vraag voor de kinderen. "Had je tien miljoen, wat zou jij dan doen?" Wist het baasje van Samson veel, toen hij ruim vijftien jaar geleden het liedje Tien miljoen samen met zijn trouwe viervoeter inzong, dat het profetische woorden waren. Twee weken geleden wees een 21-jarige student communicatiewetenschappen hem op een belofte die hij verderop in het liedje maakte. En die hij nu, volledig in de geest van het nummer, nakomt met een kermis, limonade en chocolade.

Voor alle duidelijkheid: het was toen 1991, meer dan tien jaar voor de invoering van de euro, en Samson en Gert hadden het dus over tien miljoen oude Belgische frank (250.000 euro).

Verhulst was nog een broekie in die dagen: een 23-jarige BRTN-omroeper die een spelshow presenteerde (Zeg eens euh!) en samen met nephond Samson de hoofdrol speelde in een kinderprogramma dat snel het hart van de kinderen begon te stelen.

Pas vijf jaar later zou hij fortuin beginnen te maken met Studio 100, samen met wapenbroeders Danny Verbiest (de hand in de aars van Samson) en BRTN-producer Hans Bourlon. Nieuwe producties en franchises werden opgestart, de centen kwamen, en Gert vergat helemaal wat hij amper vijf jaar eerder had beloofd.

Tot student Bert hem op een website, ruim tien jaar later, wees op zijn belofte. Op www.gertje.info doet hij in een helder discours de 'bewijzen' uit de doeken: de integrale tekst van het liedje. Hier is de passage waar het allemaal om draait. Samson en Gert zingen in koor: "Had je tien miljoen / wat zou jij dan doen / een feestje bouwen en je geld opdoen." Waarop Gertje alleen: "Ik kocht liters limonade honderd kilo chocolade / om aan iedereen uit te delen."

Ha, gepakt! Gert Verhulst kon er goed om lachen afgelopen week, nadat verscheidene traditionele media hem Berts website onder de neus hadden geschoven, en maakte ondertussen werk van zijn belofte. De kermis heeft hij natuurlijk al: Studio 100 bezit ondertussen drie themaparken die zijn opgebouwd rond de talloze figuren uit hun stal, en één ervan - Plopsa Indoor in Hasselt - wordt de locatie van het feest. Waar uiteraard gratis drank en chocolade zullen worden uitgedeeld. Verhulst bezorgde Bert duizend gratis tickets voor Plopsaland Indoor volgende week vrijdagavond, en schonk via een aantal verenigingen nog eens vijfhonderd kaartjes aan kansarme kinderen.

Volgens student Bert, die gisteren anoniem wilde blijven omdat hij eigenlijk moest blokken in plaats van feestjes te organiseren, waren er een paar duizend gegadigden voor een gratis kaartje, die dat konden aanvragen via de site, en moest hij dus een hoop van hen teleurstellen. Maar de Plopsalandparken houden zich erg strikt aan een maximaal aantal bezoekers: bij meer dan 1.500 is het niet gezellig meer, en kunnen bezoekers die geen kaartje hebben altijd worden geweigerd.

Wie er wel bij is, zal het zich niet beklagen. Er zijn de kermis, liters limonade en honderd kilo chocolade. Kan het eraf? O jazeker. Om te beginnen moet Gert de beloofde honderd kilo chocolade niet uit eigen zak betalen: het lekkers wordt geleverd door fabrikant Chocolade Jacques, die in het initiatief een fijne promotiestunt ziet.

De vooropgestelde 25.000 euro is bovendien peanuts geworden voor de man achter onder meer Samson & Gert, Kabouter Plop, Bumba, K3 en, recentelijk, Mega Mindy. Volgens de recentste financiële gegevens die bedrijvendatabank Graydon over Studio 100 heeft, bedraagt de boekingswaarde van het bedrijf bijna 51 miljoen euro. Dat bedrag gedeeld door drie (Verhulst heeft een belang van 33,3 procent in het bedrijf) geeft Verhulsts aandeel een waarde van ongeveer 17 miljoen euro.

Daarbij wordt het element 'marktwaarde' echter niet in rekening genomen. Studio 100 is een belachelijk succesvol bedrijf, dat aan een stevige uitbreiding naar onze buurlanden denkt, en ook elk opeenvolgend jaar een gezonde winst (in 2005 zo'n 7 miljoen euro) kan voorleggen. Bovendien heeft het een aantal franchises in huis die niet alleen goed verkopen aan televisiezenders, maar ook - via allerhande prullaria - aan consumenten.

Als de drie aandeelhouders (Verhulst, Hans Bourlon en de financiële groep Fortis) het bedrijf ooit in zijn volledigheid van de hand zouden doen, of het op de beurs zouden brengen, dan zou het volgens bankiers een waarde van 120 miljoen euro hebben - wat het belang van Verhulst op zo'n 40 miljoen euro waardeert. Net evenveel als dat van zakenpartner Hans Bourlon uiteraard, die ook 33 procent van de aandelen in Studio 100 bezit.

"Honderdtwintig miljoen euro is absoluut geen absurd bedrag voor een bedrijf als Studio 100", zegt financieel analist Gert Potvlieghe van zakenbank Petercam. "Het medialandschap is erg versnipperd geraakt, met een hoop kanalen die erbij zijn gekomen en die allemaal snakken naar kijkers. Bedrijven die in zo'n landschap sterke, verkoopbare merken neerzetten - zoals Studio 100 - worden veel duurder verkocht dan ze in hun boeken waard zijn."

De loopbaan van Gert Verhulst begon anders erg bescheiden. Als achttienjarige knaap kwam hij halverwege de jaren tachtig recht van de middelbare school bij de VRT terecht, waar hij samen met Wilfried Mostinckx (tot voor kort voetbalcommentator bij VTM) het programma Speel op sport presenteerde. Later werd hij een exponent van de nieuwe lichting omroepers, groeide stilaan uit tot een bekend gezicht van de openbare omroep, en begon ook televisieprogramma's (zoals Zeg eens euh!) te presenteren.

Tijdens een kerstuitzending in 1989 draafde hij voor het eerst samen met de bobtail Samson op. Die uitzending was het epicentrum van wat later het Studio 100-concept zou worden: het eenmalige programma was zo succesvol dat het enkele maanden later al een eigen televisieserie kreeg. Vooral begin de jaren negentig waren Samson en Gert onvoorstelbaar populair bij Vlaamse kinderen, en bestormden ze ook snel Nederland.

"Ik was niet zo iemand die naar de kerstshows trok, maar ik stond wel elke zondagochtend trouw om negen uur op om Samson te zien", zegt Bert. "Het gekke is: als ik aan het zappen ben en het programma loopt, dan heb ik nog altijd de neiging om te blijven hangen. Bij leeftijdgenoten hoorde ik al hetzelfde. Tja, jeugdsentiment, zeker? Televisieprogramma's uit je kindertijd blijven in je lijf zitten."

In 1996 vernieuwden Verhulst en Verbiest hun contract met de BRTN niet, en richtten ze samen met Hans Bourlon, die Verhulst al kende van toen hij achter de schermen Speel op sport hielp maken, een eigen productiehuis op. Een jaar later lanceerden ze een tweede succesconcept: Kabouter Plop, dat aan de commerciële zender VTM werd verpatst.

Later volgden nog meer franchises: Big & Betsy, Bumba, Spring. Van showbizzondernemer Niels William namen ze K3 over. Er was kinderradiostation Bembem. Televisieprogramma's bestoven films, musicals, pretparken (ze namen samen met mediagroep VMMa Meli Park in De Panne over en herdoopten het als Plopsaland, openden later nog de indoorvestiging in Hasselt, en deden vorig jaar hetzelfde met het Waalse pretpark Télécoo, dat nu Plopsa Coo heet), speelgoed, strips, en kinderkleding.

Het werd een geldmachine van jewelste. Maar volgens fans wel een met een hart dat nog klopt. "Sommige mensen doen zo negatief over Studio 100, ik snap dat niet goed", zegt Bert. "Jazeker, ze zijn succesvol, en jazeker, ze verdienen bakken geld. So what? Verhulst blijft gewoon acteren in zijn televisieprogramma's. Als het hem gewoon om de centen te doen was, had hij dat allang opgegeven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234