Zaterdag 10/04/2021

De Ideale Wereld

Woestijnvis breekt deur naar VRT open

De Ideale Wereld-presentator Otto-Jan Ham Beeld © RV
De Ideale Wereld-presentator Otto-Jan HamBeeld © RV

De voorbije jaren probeerde Woestijnvis steeds nadrukkelijker de deur naar de openbare omroep open te wrikken. Met het satirische actuamagazine De Ideale Wereld, dat in januari naar Canvas verhuist, heeft het productiehuis nu eindelijk een breekijzer gevonden.

"Concrete plannen voor een samenwerking met Woestijnvis zijn er niet." De boodschap die de VRT eind oktober de wereld in stuurt, laat aan duidelijkheid niets te wensen over. De openbare omroep wijst daarmee een zoveelste toenaderingspoging van Woestijnvis kordaat van de hand. Een paar dagen later ziet de wereld er helemaal anders uit. Met dank aan Otto-Jan Ham.

De presentator van De Ideale Wereld kondigt in Humo het einde van zijn programma aan, een mededeling waardoor de VRT-top plots met andere ogen naar Woestijnvis kijkt. Aan de Reyerslaan zitten ze immers met het vernieuwde Canvas in hun maag. Het marktaandeel van de zender smelt als sneeuw voor de zon en kan wel een boost gebruiken. In de vorm van De Ideale Wereld bijvoorbeeld.

Dat programma past perfect in de traditie die Canvas heeft op het vlak van humor met een hoek af. Denk maar aan programma's als Het Peulengaleis, In De Gloria, Het Eiland en onlangs nog Bevergem. Bovendien bereikt het programma de jonge kijkers waar de openbare omroep zo hard naar op zoek is en bewees het op VIER zijn potentieel om ook online een eigen leven te leiden.

De kijkcijfers ten slotte, die het programma op VIER nog de kop kosten, zijn bij Canvas geen issue. Integendeel met gemiddeld 200.000 kijkers zou De Ideale Wereld op het huidige Canvas een van de beter bekeken programma's zijn.

Gespannen voet

Net daardoor gebeurt wat niemand tot voor kort mogelijk achtte. Peter Claes, directeur media en productie bij de VRT, contacteert Woestijnvis met de vraag of een verhuis van De Ideale Wereld te bespreken valt. Een aardverschuiving in het Vlaamse medialandschap. Sinds het productiehuis vier jaar geleden een onderdeel werd van De Vijver Media, de holding waar ook televisiezenders VIER en VIJF toe behoren, leven de VRT en Woestijnvis op gespannen voet. Samenhokken met de concurrentie en tegelijk werken voor de openbare omroep kan niet, vinden ze bij de VRT. In de zendschema's van de VRT is geen plaats meer voor Woestijnvis-programma's. Tot nu.

Vanaf 5 januari is De Ideale Wereld drie keer per week op Canvas te zien. Een contract van 2,5 jaar met tussendoor wel evaluatiemogelijkheden. En dat is niet alleen voor Canvas een goede zaak. Bij Woestijnvis zijn ze al langer op zoek naar mogelijkheden om hun speelveld uit te breiden.

Het productiehuis verzorgt de voetbalverslaggeving van de Belgische competitie en de Champions League en maakt een handvol programma's voor VIER maar het is moeilijk om daar de rekeningen mee te blijven betalen. Een deal met de VRT levert broodnodige extra inkomsten op. Dat De Ideale Wereld nu toch blijft bestaan, is ook al een opsteker. Het programma is de creatieve motor van het productiehuis. Een labo voor nieuwe ideeën en een kweekvijver voor talent.

Bovendien zal een deel van het Woestijnvis-personeel maar wat graag zien dat de deur naar de VRT weer open staat. Veel Woestijnvissers hebben het nog steeds moeilijk met de commerciële logica van VIER, de zender waar het productiehuis tot nader order hofleverancier is. Zij zien nu een uitweg bij de VRT.

Al is het niet de bedoeling om die ontheemde programmamakers nu en masse bij de openbare omroep binnen te halen. "Het gaat nu alleen om dat ene programma", laat Claes weten. Over toekomstige samenwerkingen houden beide partijen de lippen stijf op elkaar. Al lijkt het logisch dat De Ideale Wereld-deal ervoor zal zorgen dat gesprekken tussen de VRT en Woestijnvis voortaan een stuk vlotter verlopen. Net dat zorgt voor ongerustheid bij de andere productiehuizen. Zij krijgen er bij de openbare omroep nu plots een stevige concurrent bij.

Dat Woestijnvis er in het verleden in slaagde heel goede deals met de VRT af te sluiten, maakt die argwaan nog groter. "Onterecht", zegt Claes. "Woestijnvis werkt volgens de algemene voorwaarden die ook voor andere productiehuizen gelden."

De onrust bij de productiesector is zowat de enige valse noot bij de mediatransfer van het jaar. Zelfs bij VIER zijn ze niet rouwig om de verhuis van Otto-Jan en co. De zender ziet een duur programma met te weinig kijkers uit het zendschema verdwijnen. Dat creëert de ruimte om met andere productiehuizen in zee te gaan en zo tot een betere mix te komen van Woestijnvis-producties en andere programma's.

Bedrijfsgeheimen

Een win-win voor iedereen, dus. Al had het toch nog wat voeten in de aarde om de deal uiteindelijk beklonken te krijgen. Zo werd er maandagavond tijdens de raad van bestuur van de VRT gediscussieerd over de op til staande deal. Vooral oudgediende leden van de raad maakten zich zorgen over de nauwe band tussen VIER, VIJF en Woestijnvis. Die kan er volgens hen voor zorgen dat bedrijfsgeheimen van de VRT bij de concurrentie belanden.

Claes countert die kritiek. "Woestijnvis moet een onafhankelijke koers varen. Dat was een van onze voorwaarden. Je mag het professionele karakter van onze productiehuizen ook niet onderschatten. Koeken Troef! van Bart De Pauw bijvoorbeeld werkt zowel voor ons als voor VIER. Productiehuizen weten heel veel over de zenders waarvoor ze werken, maar daar gaan ze correct mee om. Ook met Woestijnvis hebben we daar heel duidelijke afspraken over gemaakt."

Ook de toon van het programma is een aandachtspunt in politieke kringen. Wilfried Vandaele, mediaspecialist bij N-VA, bijvoorbeeld vraagt zich af of De Ideale Wereld wel kan voldoen aan de eisen die de openbare omroep stelt inzake objectiviteit en neutraliteit. Met andere woorden, kan de humor van het programma wel op de VRT?

Over beperkingen wat inhoud betreft is niet gepraat. "Ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn", laat programmadirecteur Sam De Graeve weten.

Afwachten dus hoe lang het duurt voor de eerste rel een feit is. "We geven het drie weken", klinkt het ondertussen al in de wandelgangen. "Of drie dagen als Jelle De Beule in vorm is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234