Donderdag 22/10/2020

Woestijnvis blijft met reclame worstelen

Tom Vandyck en Tom Lenaerts.Beeld Copyright SBS Belgium

Televisiezender VIER onderzoekt of het toch reclameblokken kan binnensmokkelen bij de fictiereeks 'Met man en macht'. Tom Lenaerts, die de reeks samen met Tom Van Dyck schreef, had het programma nochtans liever zonder reclame-onderbrekingen op het scherm gezien. Vorige week nog verliet Annemie Struyf het productiehuis uit onvrede met die reclameblokken.

Woestijnvisprogramma's en reclameblokken. Het blijft een moeilijk huwelijk. Toen begin vorig jaar duidelijk werd dat Woestijnvis de reclamevrije openbare omroep zou inruilen voor een commerciële zenderomgeving lieten heel wat Woestijnvissers hun afkeer voor reclameblokken blijken. Maar gaandeweg verzoenden ze zich met het idee. Woestijnvis haalde Mark Uytterhoeven van stal om de reclameblokken op te leuken en de programmamakers hielden in de opbouw van hun creaties rekening met een aantal plaspauzes.

Al waren er een aantal uitzonderingen. 'In Godsnaam' bijvoorbeeld, de docureeks waar Annemie Struyf al aan werkte toen van reclame nog geen sprake was. Of de fictiereeks 'Met man en macht', ook al geschreven in reclamevrije tijden. Struyf ging akkoord om in haar programma toch reclameblokken in te lassen en hield daar in de montage rekening mee. "Maar toen de reeks op het scherm kwam liet ze ons vrij snel weten dat ze heel wat negatieve reacties op die onderbrekingen kreeg", vertelt Olivier Goris, programmadirecteur bij Woestijnvis. En Struyf tilde blijkbaar zwaar aan die reacties want eind vorige week koos ze voor een overstap naar de reclamevrije VRT.

Ondertussen ziet het er steeds meer naar uit dat ook 'Met man en macht' het met reclame zal moeten doen. Tegen de zin van Tom Lenaerts die in een interview met deze krant liet weten dat zijn reeks volgend jaar zonder onderbrekingen op het scherm zou komen. "Een fictiereeks als 'Met man en macht' verdraagt dat niet", zei hij. "En dus doe je gewoon wat meer reclame er voor en er na zodat die onderbrekingen niet nodig zijn." Maar dat plan lijkt anders uit te gaan draaien. De nieuwe fictiereeks moet één van de kijkcijfertoppers van VIER worden en daar wil de zender ook commercieel de vruchten van plukken. En dat lukt nog steeds het best met traditionele reclameblokken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234