Woensdag 23/09/2020

Woeste hoogten, zeldzame laagtes

Kan je de jeugd van vandaag nog boeien met negentiende eeuwse liefdesperikelen? Kan je van Emily Brontës klassieker Woeste hoogten (1847) meer maken dan louter het zoveelste komstuumdrama? Theater Artemis bewijst in deze coproductie met Theater Antigone van wel. Woeste hoogten, rusteloze zielen (13+) boogt daarvoor op een knappe tekst(reductie) van Jeroen Olyslaegers, een sfeervolle regie en fel acteerspel. Heathcliff is like the wind, en Catherine vrijt en wrikt zich eruit los.

Eenvoud troef op de scène bij Artemis. Een fijnmazig gordijn dat kan worden open- en dichtgeschoven en enkele schots en scheve houten paletten. Meer heeft theater niet nodig om de verbeelding tot leven te wekken. Gelijk kinderen op de zolder verhaaltjes naspelen.Op die paletten, daar zijn de woeste hoogten gelegen waar Catherine tal van avonturen beleeft samen met de weesjongen Heathcliff. Dat zint Patrick, Catherines broer en tot voor kort haar speelkameraadje, allerminst. Een dolle hond, zo noemt Patrick Heathcliff. Een wildebras met het uiterlijk van een zigeuner, zo omschrijft Brontë hem.De blonde, iele verschijning van acteur Joris Smit gelijkt er allerminst op, maar als hij met een houten stok gelijk een capoeiradanser in het rond zwiept komt de sater van het woud onmiddellijk naar boven. Niet dat hij als Heathcliff geen weerwerk krijgt van de zo mogelijk nog grotere force van Catherine - geen frêle verschijning maar in de vertolking van Alejandra Theus een brok energie die alle aandacht naar zich toezuigt, die van het publiek, en ook die van Edgar. Buurjongen Edgar (Daan van Dijsseldonk) is alles wat Heathcliff niet is: verfijnd, rijk en van goeden huize. Catherine ziet zich gewrongen in een keuze tussen cultuur en natuur maar wil ze allebei en alletwee die mannen. Twee grote ventilators aan weerszijden van de scène doen de grote romantische gevoelens opwellen, samen met het eiderdons en de herfstbladeren. Van puber tot gepensioneerde: er is geen verhaal dat zo bekend en universeel is als dat van de verscheurende liefde en dat is ook de grote kracht van deze voorstelling, die zich uitstrekt over de leeftijdsgrenzen heen.

Krachtdadig, soms wijfelend

Schrijver Jeroen Olyslaegers bewerkte Brontës klassieker op vraag van regisseur Floor Huygen. Beiden hebben duidelijk elk hun visie op het verhaal en die tweespalt laat zich nog voelen op scène. Focust het eerste deel voornamelijk op Huygens fascinatie voor de tegenstelling tussen cultuur en natuur met een weids sfeerpalet aan geluid en beeld, dan wordt daarna overgegaan op het psychologische huiskamerdrama dat Olyslaegers er bijna Ibsen-gewijs van maakt. Olyslaegers focust vooral op het eerste deel van het boek, de uitwaaierende verhaallijnen (vooral het tweede deel van het boek) laat hij slim genoeg in enkele lijnen samenvatten door de meid Nelly. An Hackselmans vertolkt deze subtiel, tegelijk grappig relativerend, maar ook als een soort visionaire heks.Olyslaegers ingedikte versie alsook de acteerprestaties maken van Brontës verhaal een brok dynamiek. De wilde liefdesdansgevechten tussen Theus en Smit en de dronken steeds zieliger wordende broersfiguur (Fabian Jansen) voorop. Enkel de matte vertolking van Roos van Vlaenderen als Cathy’s schoonzus Isa ontgoochelt. Dat strekt zich ook uit naar het slot van de voorstelling: de rek raakt eruit, het feitelijke drama (niet Catherines dood wel haar noodlottige niet-keuze) is allang gepasseerd. Dan rest enkel nog de obligate tearjerkerscène met een muziekje, maar daarvoor hebben we Vitaya al.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234