Maandag 23/11/2020

Woensdag

Het Middelheimpubliek zal geweten hebben dat honderd jaar geleden 'Duke' Ellington, die zijn eerste sporen verdiende in The Cotton Club, geboren werd

Onder de muziekgenres is jazz de melting pot bij uitstek. Het is muziek met een flinke streep zwart en blauw, maar ook een penseeltrek paars of wat geel-rood. Op het Middelheimpodium zijn er geen groentjes te vinden. Als verpersoonlijking van multiculturaliteit en gerijpte getalenteerdheid roept Toots Thielemans met Michel Hatzigeorgiou de rockerige muziek van Jaco Pastorius weer tot leven. Jaco parachuteerde zich met zijn solodebuut van 1976 tot het enfant terrible met de elektrische bas. Op woensdag 11 augustus doet Thielemans bovendien nog eens zijn ding met de Amerikaanse pianist Kenny Werner. Kenny Werner geeft overal ter wereld workshops met als leidraad zijn boek Effortless Mastery. Dat doet hij ook tijdens Jazz Middelheim in de Singel.

Donderdag

Donderdag brengt Bruggeling Kris Defoort Dreamtime, met Lee Konitz en Mark Turner samen op het podium. Deze musici zijn geen onbekenden op het festival. In Dreamtime vinden we ook nog een andere Bruggeling, Jan Kuijken, wiens familienaam zijn muzikale talenten al laat vermoeden. Dat honderd jaar geleden Edward Kennedy 'Duke' Ellington geboren werd, zal het Middelheimpubliek geweten hebben. Ellingtons It Don't Mean a Thing if It Ain't Got That Swing typeert, zonder vies te zijn van grove veralgemeningen, zijn leven en werk.

Vrijdag

Op vrijdag 13 augustus geselt Lew Tabackin Trio met Bert Joris geen andere zwarte katten dan het gigantische oeuvre van de Duke, die zijn eerste sporen verdiende in de befaamde Harlemse nachtclub The Cotton Club. De zon belooft te schijnen als Gianluigi Trovesi, met zijn boeiende kijk op de muzikale tradities van rond de Middellandse Zee en in het gezelschap van zijn octet, aan het toveren gaat met het rijke oeuvre van Duke Ellington. David Murray en zijn Big Band beloven dan weer 'The Dark Side of Duke Ellington' in het spotlicht te zetten. Of misschien past kaarslicht beter bij de intimistische jazzmuziek van deze Amerikaanse artiest. Van iets dichter bij huis leidt Frank Vaganée het Brussels Jazz Orchestra door de Far East Suite.

Zaterdag

Ook op zaterdag is Ellington niet ver weg. De muzikanten van het Instant Composers Pool Orkest onder leiding van Misha Mengelberg vieren op de hun eigen, onmiskenbaar moderne manier de honderdste verjaardag van Ellington. Nummers van deze uitmuntende pianist en orkestleider zijn trouwens terug te vinden op de cd Bospaadje Konijnehol. Na Clark Terry met Phil Abraham en het Roger Van Ha Trio is het de beurt aan Jerry Gonzalez and the Fort Apache band om alle registers open te trekken. Stoere New-Yorkse politieagenten die zich in de Bronx, de thuishaven van vele latino's, in de wild wild West voelden, noemden hun standplaats Fort Apache. Jerry Gonzalez had meteen een niet van ironie gespeende naam voor zijn groep, die Afro-Caraïbische muziek en jazz moeiteloos in elkaar laat vloeien. Een uitzicht op de wereld(muziek) belooft ook Pierre Vaïana met Foofango (zie ook verder).

Zondag

Op de laatste dag zal het niet stil zijn. De Waalse pianiste Nathalie Lorriers en haar trio, aangevuld met andere muzikanten brengt onder andere nummers van haar jongste cd Silent Spring. Een ander trio is dat van saxofonist en klarinettist Tony Coe. In 1995 won deze Engelsman als eerste Europeaan de belangrijke Jazzpar Prize. Met pianist John Horler en Malcolm Creese op de akoestische bas krijgen songs ook zonder ondersteunende drums een stevige ritmische onderbouw.

In het bijbehorende programmaboekje schrijft een journalist over het project van saxofonist Jeroen Van Herzeele, Greetings from Mercury: "Deze groep is als een barst in de bestaande jazzmuur. Het klinkt degenen die menen álles gehoord te hebben als nieuw in de oren. Greetings from Mercury voegt een nieuwe dimensie aan bestaande overtuigingen toe." Wie hen op de Gentse Feesten aan het werk zag, kan volmondig beamen dat de saxofoon van Van Herzeele in het gezelschap van de drums van Stéphane Galland, de elektrische gitaar van Peter Hertmans, de bas van Otti Van der Werf en de sitar van Michel Andina met de stem van rapper Steven Segers verrassende, virtuoze muziek oplevert.

Als afsluiter van de tweeëntwintigste editie van Jazz Middelheim staat John Zorn met Masada op de affiche. Zorn evolueerde van experimentvolle bop en aanverwanten naar muziek die het culturele zionisme hoog in het vaandel draagt. De naam van zijn project, Masada, is programmatisch. Masada verwijst naar de heuvel waar in het jaar 73, nadat ze door het Romeinse leger in het nauw werden gedreven, joodse opstandelingen collectief zelfmoord pleegden. De tiendelige Masada cd-serie kent een sobere layout met oud-joodse teksten. De muziek op de cd's, en straks ook die in het Middelheimpark, draagt sporen van de joodse feestmuziek, Klezmer genaamd. Sporen wijzen de weg maar om te weten waar die heen voeren, is het nog even wachten. Met Zorn kan het alle kanten op.

Jazz Middelheim, van 11 t.e.m. 15 augustus, Park Den Brandt, Antwerpen. Kaarten: 600 frank (14,87 euro) per dag, abonnement 2.400 frank (59,49 euro), kinderen tot 14 jaar gratis. Info: 02/741.45.38 of http://www.radio1.be/jazzmiddelheim

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234