Zaterdag 03/12/2022

Woekerprijzen voor winkeltasjes van Chanel

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Het is niet alleen omdat het crisis is dat de gemiddelde vrouw zich geen handtas van Chanel kan veroorloven: aan 1200 euro kosten ze gemakkelijk een gemiddeld maandloon. Maar de crisis heeft wel een ander effect: een grenzeloze populariteit van de winkeltasjes van Chanel. Je weet wel: de zakjes waarin de aankopen gestoken worden. Op eBay gaan ze soms voor 160 euro. Zo kan je doen alsof je iets van Chanel hebt gekocht. Belachelijk? Misschien, maar de markt is wel zodanig groot dat er al fakes opduiken.

Chanel is niet het enige merk waarvan de winkeltasjes gegeerd zijn. Ook Playboy, Hermès, Gucci (10 euro), Dior en Burberry zijn erg in trek. Ze hoeven zelfs niet in perfecte staat te zijn, zelfs gekreukte tassen vliegen vlot de deur uit. In China en Zuid-Korea is de aandacht zodanig dat illegale kopieën er big business zijn.

Betaalbaar... of niet?
Op eBay vind je talloze winkeltasjes van topmerken. De meeste betaalbaar: twee tot drie euro voor een tasje. Gucci doet het niet slecht met verschillende veilingen tot 10 à 12 euro per tas. Maar een glanzende, zwarte papieren tas van Chanel en een plastic merkje aan de handvaten van touw heeft al de recordprijs van 210 dollar (161 euro) bereikt. De veiling loopt nog 11 dagen, dus de prijs zal wellicht nog oplopen.

Het logo telt
De tassen worden niet gekocht voor het logo alleen: ze zouden ook steviger zijn dan 'gewone' papieren shoppingtassen en dus langer meegaan.

De namaaktassen zijn niet uit hetzelfde materiaal gemaakt als de originelen, maar toch verkopen ze ook: zolang het logo klopt en de naam goed leesbaar is.

"Ze ziet er beter uit dan gewone tassen. Je kan ze gebruiken om cadeautjes in af te leveren of om dingen mee te dragen. De kwaliteit is goed en toch zijn ze goedkoop", zegt Yang Xiaoya, die tassen van Gucci, Dior en Louis Vuitton bezit.

Vrees
Is het wel zo onschuldig als het lijkt? De vrees bestaat dat de (echte of namaak) tasjes misbruikt worden om 'echte namaakmerkkledij' aan nietsvermoedende klanten te verkopen.

Andere tassenhypes
Het is niet de eerste keer dat winkeltassen een hype worden. In 2008 was er een hype in Groot-Brittannië rond herbruikbare tassen die Anya Hindmarch voor keten Sainsbury's had ontworpen.
Honderden mensen kampeerden voor de winkel, en verkochten de dingen die 3 euro kostten voor wel 350 euro op eBay.

Een andere tas die een hype werd, vooral bij celebs, was de herbruikbare linen tas met de gevleugelde woorden: 'This is not a bag'.

In 2009 speelde Karl Lagerfeld van Chanel al in op de populariteit van de papieren tassen, en liet identieke tassen uit wit kalfsleer maken. Toch werden ze nooit echt dominant in het straatbeeld... hoe zou dat toch komen? (edp)

'The real deal' is onbereikbaar voor de meeste vrouwen. Beeld GETTY
'The real deal' is onbereikbaar voor de meeste vrouwen.Beeld GETTY

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234