Maandag 05/12/2022

WK-Wuppies verhitten gemoederen in Nederland

'Jaaaaaaa / Met een Wuppie, Wuppie, Wuppie / Pakken wij dat wereldcuppie. Ja, we worden kampioen.' Vijftien miljoen kleine pluizige beestjes vlogen de voorbije week de deur uit bij de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn. Aangewakkerd door de Oranjekoorts groeiden de Wuppies uit tot dé hype van dit WK bij onze noorderburen.

Door Els Maes

BRUSSEL l Een pluizig bolletje, twee oogjes en een paar voetjes, het klinkt schattig, maar de Wuppies bezorgden Albert Heijn een grote problemen: ze zijn al allemaal op, én Vader Abraham is boos.

Kinderen die huilend over de grond rollen omdat de rekening van hun ouders minder dan 15 euro bedraagt. Klanten die amok maken omdat ze geen Wuppie meer kunnen bemachtigen. Het zijn hartverscheurende taferelen die zich volgens bloedserieuze berichten in de Nederlandse pers de voorbije week afspeelden in de Nederlandse supermarkten.

Aan de vooravond van het WK gaf supermarktketen Albert Heijn de aftrap voor de 'Wup Holland Wup'-actie. Bij elke 15 euro aan boodschappen krijgt u aan de kassa een Wuppie, een pluizig plakmonstertje in rood, wit, blauw of oranje, de kleuren van de voetbalgekke natie. In een mum van tijd groeiden de Wuppies uit tot een megarage. De kleine Wuppies plakken op boekentassen, dashboards, schouders en schoenen. Hun grote broer, de Mega Wup, prijkt op vensterbanken en hoedenplanken.

Albert Heijn heeft dan ook kosten noch moeite gespaard om onze noorderburen warm te maken voor het Wuppiefenomeen. In het reclameblok tijdens de rust van de WK-wedstrijd van Nederland tegen Servië-Montenegro zond de supermarktketen een reclamespot van maar liefst 90 seconden uit, met het Wuppielied: "Met een Wuppie, Wuppie, Wuppie. Staat echt niemand in z'n uppie. Ja, Oranje gaat het doen." Nooit eerder kocht een adverteerder zoveel zendtijd in een van de duurste reclameblokken van het jaar. Het spotje zou Albert Heijn naar schatting 50.000 tot 75.000 euro hebben gekost, ongeveer de helft van wat het bedrijf anders in een hele week aan televisiereclame uitgeeft.

Maar de investering bleek niet tevergeefs. De vijftien miljoen Wuppies die Albert Heijn voorzien had, zijn na iets meer dan een week helemaal uitgeput. "Wanneer een rage zo groot wordt als nu, heb je nooit genoeg Wuppen", luidt de verontschuldiging van Leontine De Groot, als Thema Manager verantwoordelijk voor de Wuppenactie bij AH.

Als alternatief worden nu in allerijl Wuppiestickers gedrukt. "Zo kunnen Oranjefans toch nog Wuppies blijven plakken", zegt De Groot. Op de site van Albert Heijn staat zelfs een handleiding om zelf Wuppies te maken. Een schrale troost voor Wuppieverzamelaars, en de klantendienst van Albert Heijn kreeg de voorbije dagen af te rekenen met boze reacties. Een filiaalhouder zag hoe klanten hun boodschappen in de winkel achterlieten toen ze aan de kassa vernamen dat hun aankoop niet met een Wuppie gehonoreerd zou worden.

Critici stellen ook zich vragen bij de Wuppieschaarste van Albert Heijn. Het vakblad Marketing Tribune becijferde dat de miljoenen Wuppies pas uitgedeeld kunnen zijn als de omzet van Albert Heijn in de openingsweek van het WK vier keer zo hoog lag als normaal. Hier is sprake van een leugentje bij wijze van publiciteitsstunt, zo suggereerde het blad.

Bij Interall Group, het promotiebedrijf dat de Wuppies distribueert, is men opgetogen maar niet verbaasd over de rage. "Wuppie is emotie", vertelt directeur Karin Stoevenbeld in de Volkskrant. Ouders met jonge kinderen herinneren zich de Wuppies uit hun jeugd in de jaren tachtig, en hun nostalgie wordt aangewakkerd door de verzamelwoede van hun kinderen.

De pluizige promobeestjes zijn immers helemaal geen nieuw fenomeen. Ruim 25 jaar lieten de plakbeestjes voor het eerst van zich spreken, toen vader Abraham in 1981 een bescheiden hit scoorde met 'Wij zijn de Wuppies'. De man achter 'Het Smurfenlied' beweert nu de exclusieve rechten te hebben op alle Wuppieliedjes en -afbeeldingen: "Ik laat juridisch onderzoeken of dit zomaar kan."

Bij Interall Group beweert men dat oprichter Tom Bodt dertig jaar geleden de enige echte ontdekker was van de Wuppie, wat staat voor World Unique Promotional Product. Ondertussen probeert Vader Abraham toch een graantje mee te pikken van de Wuppiehype. Binnenkort wordt De Wonderlijke Wuppie Wereld, zijn Wuppie-lp uit 1981, heruitgebracht met alle Wuppieliedjes in opgepoetste versie.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234