Woensdag 19/01/2022

WK-organisatie spreekt van geslaagd test-event

null Beeld TDW
Beeld TDW

Daags na alle kritiek op het WK-parkoers blikte sjeik Khalid bin Ali al-Thani van de Qatar Cycling Federation woensdag nog even terug op het test-event tijdens de Ronde van Qatar. "We zijn tevreden", verklaarde de sjeik. "Het parcours op 'The Pearl' blijft behouden."

"Voor ons was dinsdag een belangrijke dag. Sinds het idee vorm kreeg om een WK te organiseren zijn er vele uren werk ingekropen. Het is niet evident om in Qatar een parkoers uit te tekenen. Er zijn hier geen bergen, geen heuvels en we wilden geen artificiële aanpassingen. Uiteindelijk vonden we met de lokale omloop op The Pearl een goede oplossing. Fans kunnen er gemakkelijk hun weg vinden en de renners aanvuren, bovendien biedt het parkoers ook uitdagingen aan de renners, het is technisch met veel bochten."

"Een kermiskoers, een criterium", de kritiek op de omloop was dinsdag niet mals. 25 ronde punten bevat de lokale omloop op The Pearl. In de Ronde van Qatar ging inmiddels al de ronde dat er enkele rotondes zouden verwijderd worden en die punten recht zouden worden gemaakt. "Dat was een voorstel van onszelf", bevestigt de sjeik. "Er bevinden zich twee vrij smalle rotondes op de omloop, ietwat gevaarlijk. En we waren bereid om de nodige aanpassingen te doen. Al van bij de start van onze plannen zagen we het potentiële gevaar van die rotondes, maar de UCI gaf aan dat er zich geen probleem stelt met twee ronde punten. Dus blijven ze behouden. Aan die lokale rondes nog zal niets meer wijzigen."

Ander punt van kritiek is de warmte in Doha. Het WK werd al verplaatst naar 9 tot 16 oktober, maar ook dan kan het nog heet zijn. Vorig jaar waren de temperaturen uitzonderlijk hoog in die periode, net boven de 40 graden. "Dat was toen abnormaal", aldus de sjeik. "We monitoren het weer al enkele jaren. We zijn daar echt mee bezig. Je weet vooraf nooit wat het zal geven natuurlijk, maar vorig jaar was een uitzonderlijk warm jaar. Dat bevestigen ook wetenschappers. De temperaturen bedroegen in die periode rond de 42 graden. Normaal schommelt het rond de 36 graden. Dat is draaglijk."

Bovendien wordt ook naar oplossingen gezocht voor de renners tijdens de koers. "Het zijn plannen. Niets ligt al vast. Het is onze ambitie om het de renners zo comfortabel mogelijk te maken. We bespreken technische maatregelen met de UCI. In wedstrijden in China bijvoorbeeld zijn er op bepaalde plaatsen cooling area's en ook hier hebben we dat al gedaan, tijdens wedstrijden en in fanzones. Dan plaatsten we in bepaalde zones ventilatoren die waterdamp verspreiden en voor verkoeling zorgen, dan zakt de temperatuur op die plaatsen, kunnen de renners er een beetje recupereren. Misschien kunnen we dat ook doen op het WK, tussen sommige gebouwen op het lokale circuit, zodat het wat koeler wordt. Ook denken we aan extra bevoorradingszones, waar meer water kan worden uitgereikt of via motoren kan worden verspreid. We zijn er mee bezig. Het is een bekommernis." .

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234