Dinsdag 20/04/2021

NieuwsAB Inbev

Witte rook voor de nieuwe bierpaus?

Braziliaan Michel Doukeris wordt waarschijnlijk de nieuwe CEO van AB InBev. Beeld Eb Inbev
Braziliaan Michel Doukeris wordt waarschijnlijk de nieuwe CEO van AB InBev.Beeld Eb Inbev

AB InBev staat aan de vooravond van een troonwissel. Het tijdperk Carlos Brito loopt op z’n laatste benen. Michel Doukeris is zijn gedoodverfde opvolger. Hem wacht de taak om het beleggersvertrouwen terug te winnen.

Als ‘s werelds grootste brouwer zich opmaakt voor een wissel aan de top is dat wereldnieuws. AB InBev houdt traditioneel de lippen op elkaar, maar de geruchtenmolen draait almaar sneller. Sinds de Financial Times in september aankondigde dat AB InBev de zoektocht was gestart naar een nieuwe CEO is de wind eigenlijk niet meer gaan liggen. De vraag was niet langer of het tijdperk Carlos Brito ten einde was, maar wanneer.

Onder Carlos Brito transformeerde het bedrijf in de ruim zestien jaar dat hij aan het stuur zat via overnames tot de absolute wereldtop. Maar de beurskoers dook sinds een hoogtepunt van meer dan 124 euro in 2015 naar circa 48 euro vandaag. Tegelijk met het wegdeemsteren staken de geruchten over een wissel aan de top de kop op. Voor de 61-jarige Brito zou een plaatsje gereserveerd zijn in de raad van bestuur. Op zijn stoel zou de 48-jarige Michel Doukeris komen te zitten.

Net zoals Brito een Braziliaan en een one company kid, die in 1996 begon bij de brouwer. Na verschillende tussenstappen staat de nieuwe bierpaus momenteel aan het hoofd van de Noord-Amerikaanse afdeling van AB InBev, waar hij het slabakkende marktaandeel wist te rehabiliteren. Iets wat niet onopgemerkt bleef. Zoals zijn naam doet vermoeden heeft hij Griekse wortels. Hij is al twintig jaar gehuwd met Patricia, samen hebben ze twee kinderen. Een dochter Valentina die haar liefde voor Griekse mythologie van haar vader erfde, “de rest gelukkig van haar moeder”, en een zoon, Vincente, een all American boy. Het getuigt van een simpel familieleven, zoals Michel Doukeris zichzelf ook het liefst omschrijft.

Op een investeringsdag liet hij zich jaren geleden al lovend uit over AB InBev. Of liever, hun Budweiser. “I am a beer guy. I had a passion for Budweiser long before I was part of this company”, klonk het. Inmiddels is hij een ancien van het huis, waar hij in 1996 startte. “Een geslaagde fusie van verkoop en marketing. Met een goed oog voor consumenten”, zeggen analisten over Doukeris. Hij studeerde marketing in Brazilië en aan de Amerikaanse elite-universiteit Kellogg School of Management. Hij heeft ook een diploma van chemisch ingenieur, wat te maken heeft met zijn liefde voor het brouwproces.

Terwijl CarlosLa Máquina’ Brito een koele cijferaar wordt genoemd, wordt Doukeris een warme persoonlijkheid toegedicht. Iemand die wars van kapsones en capriolen eerder losjes in de omgang zou zijn. Hij heeft grote voetsporen te vullen, maar wellicht is AB InBev vooral toe aan een ander soort CEO. “Brito liet het bedrijf groeien door geslaagde en gelaagde overnames”, zegt een voormalige topper van het bedrijf. “Daarbij schuwde hij geen risico’s. Het resultaat is een moloch, maar op lemen voeten.” De schuldgraad van de multinational is groot en de pandemie liet zich ernstig voelen. Wereldwijd ging de horeca op slot, met een fikse kater tot gevolg. Nu is het tijd voor een relance, zowel postpandemie als posttransformatie. AB InBev moet zich nu focussen op rendabele groei zonder overnames. En het vertrouwen terugwinnen van de beleggers”, klinkt het.

Met Doukeris hebben ze wellicht de juiste man op het juiste moment. Hij liet eerst in China mooie resultaten neerzetten. Daar bouwde hij de volumemarkt met lage marges om tot een premiummarkt. China is vandaag de belangrijkste markt van Budweiser met een mooie winstgevendheid. In Noord-Amerika deed hij dat kunstje nog eens over. Slaagt hij erin om wereldwijd de marges op te krikken en de concurrentie van zich af te schudden? AB InBev gelooft duidelijk van wel. Doukeris haalde het alvast van twee andere interne kandidaten. Chief strategy officer David Almeida en chief marketing officer Pedro Earp zouden geen kans meer maken. Ook al had het met Spencer Stuart een gerenommeerd internationale headhunter op de zaak gezet, toch blijft AB InBev met Doukeris trouw aan zijn cultuur van mensen eigen bodem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234