Zaterdag 31/07/2021

NieuwsWit-Rusland

Wit-Rusland elimineert ook allerlaatste onafhankelijke nieuwsmedium

Maryna Zolatava, hoofdredacteur van de onafhankelijke nieuwssite Tut.by , in februari. De site werd dinsdag gesloten door het regime in Wit-Rusland.  Beeld AFP
Maryna Zolatava, hoofdredacteur van de onafhankelijke nieuwssite Tut.by , in februari. De site werd dinsdag gesloten door het regime in Wit-Rusland.Beeld AFP

De autoriteiten van Wit-Rusland hebben de laatste onafhankelijke nieuwssite van het land uit de lucht gehaald. Met de blokkade van Tut.by verdwijnt de belangrijkste bron voor informatie over de repressie van het regime van Aleksandr Loekasjenko.

Agenten vielen dinsdag met huiszoekingsbevelen binnen bij de kantoren van Tut.by, de hostingprovider van de website en bij woningen van journalisten, onder wie hoofdredacteur Maryna Zolatava. Zeker dertien journalisten zijn opgepakt, stellen hun collega’s. Tegen de leiding van Tut.by is een strafzaak geopend wegens ‘grootschalige belastingontduiking’.

Ook Joelja Tsjernjavskaja, de weduwe van de oprichter van Tut.by, kreeg dinsdagochtend bezoek van de veiligheidsdiensten en verdween daarna van de radar. Medewerkers van Tut.by meldden later op de dag dat Tsjernjavskaja in onbekende toestand in het ziekenhuis ligt, waar ze wordt afgeschermd van de buitenwereld door agenten.

Geplande aanval

“Vandaag zijn we getuige van de moord op het onafhankelijke nieuwsmedium Tut.by”, zei de gevluchte oppositieleider Svetlana Tichanovskaja dinsdag in een videoboodschap vanuit het buitenland. Ze vraagt de Europese Unie sancties in te stellen tegen verantwoordelijken voor de repressie van Wit-Russische media, en om ondersteuning voor journalisten die doorgaan met verslaggeving over Loekasjenko’s onderdrukking. “Dit is een geplande aanval op onze journalisten en media, zij hebben juridische bescherming en noodonderkomen nodig.”

Tut.by staat in de top 5 van de meest bezochte websites in Wit-Rusland en doet als enige grote site verslag van de aanhoudende vervolgingen van Loekasjenko’s critici. Zo berichtte de site afgelopen donderdag over de veroordeling van Aljaksej Santsjoek, een drummer die zes jaar celstraf kreeg omdat hij optrad bij een oppositiedemonstratie. Een dag later besteedde Tut.by aandacht aan de veroordeling van oud-legerkapitein Dzjanis Oerad tot 18 jaar cel wegens het lekken van een regeringsopdracht aan de Wit-Russische strijdkrachten om vreedzame protesten neer te slaan.

De blokkade van Tut.by zat er aan te komen. De site verloor al in december haar medialicentie na verslaggeving van de grootste protesten uit de Wit-Russische geschiedenis, maar ging door met berichtgeving. Tut.by bleek dinsdag voorbereid: kort na de blokkade verplaatsten medewerkers de site naar een nieuw adres, Tut.news.

Dood spoor

Maar met de opening van de strafzaak lijkt verslaggeving vanuit Wit-Rusland op een dood spoor beland. Journalisten van de site maken geen schijn van kans in de rechtbank. De rechterlijke macht staat volledig onder controle van Loekasjenko’s regime. Media-advocaten worden onderdrukt sinds het begin van de protesten tegen de vervalsing van presidentsverkiezing, afgelopen augustus. Siarhej Zikratski, de belangrijkste advocaat voor onafhankelijke journalisten, werd onlangs van het tableau geschrapt en vluchtte twee weken geleden naar buurland Litouwen.

Zestien journalisten zitten al in gevangenis omdat ze verslag deden van protesten of rouwbijeenkomsten voor demonstranten die omkwamen door politiegeweld. Het aantal politieke gevangenen liep dinsdag op tot 377, stelde mensenrechtenorganisatie Viasna dinsdag. De meesten zijn veroordeeld tot jarenlange gevangenisstraffen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234