Donderdag 01/12/2022

Windows Me en de Brusselse kiosk

Morgen wordt wereldwijd Windows Me, het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, op de markt gegooid. De reus uit Redmond, Washington, heeft begrepen dat een lokale reclamecampagne zijn imago verzacht. Het kleine reclamebureau Marké uit Gent, dat zich eerder had laten opmerken met goed ogende campagnes voor MSN, de Microsoft portaalsite, mocht de lancering van Windows Me in België bedenken en uitwerken.

Windows Me is een multimediaversie van Windows '98, bedoeld voor gebruik thuis. Video's, foto's en muziek bewerken op je pc moet makkelijker worden met deze nieuwe versie. De al enkele malen uitgestelde lancering komt eraan. Op 1 september introduceerde het bureau Marké in een reclamespot van 15 seconden het decor: een uithoek van de Antwerpsesteenweg in Schaarbeek en een krantenkiosk centraal in beeld. Het drama: een jongeman die een krant koopt en terloops vraagt naar de datum. De kioskhouder licht hem in: 1 september. Een moeder met kind komt voorbij. Op weg naar school. En ook een chocoladebruine Ford Escort, die luid dreunende housemuziek in verspreidt. De aandachtige tv-kijker kan nog net de boodschap lezen: 'Windows Me, vanaf 14 september'.

Elke dag opnieuw kwam er een nieuwe kans voor de kijker om zich de boodschap in te prenten. Elke dag de jongeman die vol spanning vraagt naar de datum vandaag. Altijd stipt, rond 8.15 wellicht. Eveneens stipt de vervallen Ford met een drietal meisjes aan boord. Liefhebbers die de spots ook opnemen op videoband, zullen kunnen vaststellen hoe liefdevol de details verzorgd zijn. De ene dag zit er een gat in het lijfje van de kioskuitbater. De volgende dag is het gat al een vuist groot, een dag later een zakdoek groot. Op zondag is de kiosk toe. Ook geen pompende muziek op de achtergrond, en geen voorbijscheurende Ford Escort. Alleen een teleurgestelde rusteloze jongeman, die zijn neus tegen de ruit van de kiosk drukt. Misschien ziet niet elke kijker de details. Maar na een paar dagen weet hij het: op 14 september staat er iets te gebeuren. En het heeft iets te maken met Windows Me.

De pointe van de campagne komt evenwel niet op donderdag 14 september, maar al vanavond, 13 september, op het televisiescherm. Zoals dat nu eenmaal gaat in het leven, geeft een brutale ontmoeting een andere wending aan het lange wachten. En morgen, 14 september, gebeurt er helemaal niets meer. Tenminste niet meer in de reclamespot. De leerlingen van Bill Gates oefenen in zelfrelativering. Geen hysterisch geschreeuw op radio en tv over de allesovertreffende kenmerken van de nieuwste Windows-versie. Verbluf jezelf, haal hem in de winkel, bedoelen de reclamemakers.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234