Maandag 17/02/2020

Wim Wilri Leeftijd 34 jaar

Aantal edities Pukkelpop 12

Gaf dit jaar vijf sterren aan Helmet (Graspop)

Beste liveplaten in de collectie

Live after Death- Iron Maiden, Live at Leeds - The Who, Live on two legs - Pearl Jam, Made in Japan - Deep Purple

In het teken van de grote M

Within Temptation (J, Main Stage) stond vrijdagavond voor de weinig benijdenswaardige taak om de wachtende Metallicafans op te warmen. Om daarvoor te zorgen had zangeres Sharon den Adel geen baljurk maar een kort rokje aangetrokken en werden grote schalen met vuur aangestoken. Muzikaal sloeg de vlam echter nooit in de pan. Within Temptation heeft sinds begin vorig jaar geen nieuw materiaal uit en maakte op de koop toe een buitengewoon makke indruk. En dan was het nog maar de vraag hoeveel muziek de groep eigenlijk op een bandje met zich meesleepte: want je hoorde violen, een tweede stem én ronkende teutoonse hoornen, terwijl die op het podium zelf nergens te bespeuren waren.

Nadien was het wachten op de eerste echte headliner van Pukkelpop: Metallica (JJJ, Main Stage). En dat alles vrijdag in het teken van de grote M stond, was duidelijk. Op vraag van Metallica moest de organisatie 20 verschillende soorten cornflakes halen en werd zelfs een groter hoofdpodium neergezet. Niettemin speelde de groep op Pukkelpop ietwat routineus en ging eigenlijk alleen een vurige, zelfs ontspannen James Hetfield voluit.

De four horsemen brachten in Kiewit naast de evidente hits ('One', 'Enter Sandman', 'Nothing else matters') ook enkele minder voor de hand liggende oudjes. 'No Remorse', bijvoorbeeld, of het supervenijnige 'Damage Inc'. Na het onvermijdelijke 'Seek and destroy' liet Lars Ulrich nog weten dat er volgend jaar een indoortournee staat aan te komen waar meer nieuw werk op het programma zal staan. Dat Pukkelpop op nauwelijks vier weken voor de release van Death Magnetic het met amper één nieuwe song moest stellen, valt eigenlijk niet goed te praten. Is het de angst voor Napster? Of gelooft de groep zelf niet echt in het nieuwe songmateriaal? Het valt alleszins te hopen dat de rest van de cd niet als 'Cyanide' klinkt, want dat klonk behoorlijk richtingloos. Laat staan dat het nummer de terugkeer naar Metallica's trashroots inluidde, zoals ons al een tijdje wordt voorgehouden.

Ook zaterdag baadde Pukkelpop in schitterend weer, al meenden we tijdens Amenra (JJJJ, The Shelter) een plaatselijke zonsverduistering waar te nemen. Als Belgische metal een toekomst heeft, dan wel met deze band. Zelden een groep gezien die zo intens stond te performen. Op een amper verlicht podium werkten de vijf Kortrijkzanen zich in een trance, op loodzware grooves die aan Trouble en Mastodon deden denken. Terwijl de muzikanten zich als een logge machine doorheen de nummers van Mass IIII werkten, kreeg het publiek enkel de rug van zanger Colin Van Eeckhout te zien. De schriele frontman stond het hele optreden lang richting drums te zingen. Nu ja, staan? Van Eeckhout brulde en krijste zich in extase, gooide zich telkens tot enkele centimeters van het drumstel. Hij snoerde zijn microkoord rond zijn handen als boeien, klauwde als een bezetene en ontbond waarlijk al zijn demonen. Toen hij zich op het einde even omdraaide, bleek zijn aangezicht vuurrood en pinkte de zanger een paar tranen weg. Iets om snel terug te zien in een kleine zaal.

Het contrast met Epica (JJ, The Shelter) kon vervolgens niet groter zijn. Deze Nederbelgische band maakt symfonische goth metal in de traditie van het eerder vermelde Within Temptation. Mezzosoprane Simone Simons won het op Pukkelpop alvast vocaal van haar collega Sharon den Adel. Op dit podium geen sprookjesbos of opblaasbare zuilen om de aandacht af te leiden, enkel een ventilator die de lange haren van de zangeres breed liet uitwaaieren. Helaas was Simons drie kwartier lang een en al luchtverplaatsing, want een houding wist ze zich nauwelijks te geven op het podium. Goed, dit concert bood wel variatie, te meer omdat de hoge zangstem van Simons treffend werd afgewisseld door de zware grunts van de uit After Forever overgekomen Mark Jansen. Maar echt boeien kon deze gothgroep niet. Daar had ze de nummers, noch de présence voor.

Met Less than Jake (JJJJ, The Shelter) stond er eindelijk ook een onvervalste punkband op het podium van Pukkelpop 2008. Met het verglijden van de jaren lijkt het wel alsof nauwelijks nog punkers worden uitgenodigd in Hasselt. De vrolijke ska van Less Than Jake - punk mét blazers - werd door het jong volkje alvast ingehaald als de verrijzenis van Christus. De grote tent stroomde echt helemaal vol voor deze pretpunkers uit Florida. Iemand was ook het bordje 'Verboden te crowdsurfen' vergeten op te hangen, want in de kolkende mensenzee zagen we letterlijk honderden naar voren duiken. Zanger/gitarist Chris Demakes is op zijn best als geboren volksmenner. Zo deed hij het voltallige publiek op de hurken zitten, om van links naar rechts en terug een gigantische mexican wave in beweging te zetten. Pukkelpop deed het volgens een glimlachende Demakes nòg beter dan Duitsland. En dat was als compliment bedoeld. Je hebt zwaar, loodzwaar en dan heb je Neurosis (JJ, The Shelter). Deze metalgroep uit Oakland in Californië bestaat al 23 jaar en behoort tot de grondleggers van de doom. Zonder Neurosis geen Isis, geen Mastodon en geen Tool. Net zoals die laatstgenoemde band bleven de groepsleden van Neurosis op Pukkelpop de hele tijd in de schaduw staan, terwijl een videoscherm beelden vol wolven, angst en geweld spuwde. De bas stond zo zwaar dat seismologen angstvallig richting Kiewit snelden, terwijl zanger/gitarist Scott Kelly de hele tijd een sloophamer leek vast te houden, klaar om je hoofd met één slag te verbrijzelen. Maar het gebrek aan interactie - Kelly zou zelfs geen woord tot het publiek richten - werkte aan het eind van drie dagen Pukkelpop uitputtend en ontmoedigend. Neurosis mocht dan een van de invloedrijkste metalbands zijn die we afgelopen weekend aan het werk zagen, ijzersterke songs als die van nakomeling Tool hadden ze niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234