Dinsdag 16/08/2022

Advertentie van Vlaio

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Wim Ballieu kijkt verder dan de glorieuze gehaktbal: ‘Ik ben iemand die een steen wil verleggen in onze sector’

Aangeboden door

Na 10 jaar achter het fornuis van zijn populaire restoketen Balls & Glory, reiken de ambities van chef-kok Wim Ballieu verder. En die steekt de flamboyante West-Vlaming niet onder stoelen of banken. “Het zou niet onlogisch zijn om een ander fast casual merk over te nemen, zoals La Place of The Avocado Show, en zo horizontaal te groeien.”

null Beeld Wim Ballieu
Beeld Wim Ballieu

Wat voor type ondernemer ben je?
‘Ik ben in eerste plaats iemand die een steen wil verleggen binnen de food- en hospitality-sector. Ik ben een wereldverbeteraar en heb geleerd dat je dat alleen kan zijn in een gezond bedrijf. Daarom ben ik 50% van de tijd kok en 50% ondernemer. Wanneer mijn focus een tijdje op koken lag door een nieuw kookboek of tv-programma, spits ik me daarna weer meer toe op ondernemen. Die balans bewaak ik bewust.’

Heb je het ondernemerschap al vroeg meegekregen?
‘Ik ben opgegroeid in de slagerij van mijn ouders, dus die dubbele focus op koken en ondernemen zat er toen al in. In de jaren tachtig had mijn vader al drie slagerijen overgenomen om te kunnen groeien. Iets kopen was stoer en verkopen bijna taboe. Tegenwoordig is het soms omgekeerd. Iets verkopen en cashen wordt bijna prioriteit. Dat is ook weer niet goed. Ook daar zoek ik een middenweg.’

Het catering- en traiteurbedrijf dat je voor Balls & Glory had, heb je overgelaten. Waarom?
‘Na bijna 10 jaar had ik het gevoel dat mijn catering- en traiteurbedrijf beter zou groeien binnen een grotere groep. Op zo’n punt is je bedrijf overlaten een interessante optie. Vandaag voelt het met Balls & Glory eerder vanzelfsprekend om zélf een merk over te nemen en onder onze vleugels te laten groeien. Hoewel we stiekem beseffen dat we sneller zouden kunnen groeien in Nederland bijvoorbeeld, onder de vleugels van een operationele partner.’

Stel dat je vandaag een bedrijf zou overnemen, welk zou dat kunnen zijn?
‘Om heel eerlijk te zijn … We zijn voortdurend op overnamepad. Er zijn twee opties. Oftewel een bedrijf dat we verticaal kunnen integreren. Zo zou het niet onlogisch zijn om ons dieper in te kopen in een aardappel- of varkensboerderij waarmee we nu al samenwerken. Een tweede optie is een ander Belgisch fast casual merk overnemen, zoals La Place of The Avocado Show, of een keten met een breed netwerk aan locaties waar we willen openen. Daardoor kunnen we horizontaal groeien.’

Waarom passen overnames bij jou?
‘Door overnames kan je snelheid pakken en dus sneller groeien. Dat is echt ‘1+1=3’. Daarnaast is het voor mij een geruststelling om te weten dat een sterk merk zonder al te grote taboes van eigenaar kan veranderen. Je bent een huis aan het bouwen, maar als het voor jou te groot wordt, kan je het verkopen. Tegelijkertijd kan je ook het huis naast je kopen als je op je eigen limieten botst.’

Stel dat je toch ooit Balls & Glory zou overlaten, aan wie zou dat dan zijn?
‘Ik verkoop alleen aan iemand die in staat is om de bedrijfswaarden en cultuur te versterken, eerder dan af te toppen.’

Hoeveel is Balls & Glory ondertussen waard volgens jou?
‘Af en toe krijgen we een bod naar ons toe geslingerd. Daardoor heb ik geleerd dat een waardering afhangt van de overnemer. Daarnaast heb ik altijd de sleutel gebruikt waarbij je de waarde van de ebitda maal 6 tot 15 doet. Ebitda is de brutowinst van je bedrijf voor aftrek van kosten zoals belastingen, interest, afboekingen en afschrijvingen. Aangezien overnemers meestal kiezen voor groeibedrijven is dat een goede manier om de groeimarge in rekening te brengen.’

Hoe zien je toekomstplannen eruit?
‘We willen Balls & Glory graag uitrollen in Nederland. Daarnaast willen we onze positie verstevigen in Vlaanderen. Vandaar dat een potentiële overname van een tweede restoketen niet zo gek zou zijn.’

Benieuwd wat het voor jou kan betekenen om een bedrijf over te laten of nemen? Ontdek het op www.weekvandebedrijfsoverdracht.be

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234