Vrijdag 18/09/2020

William Boeva en Sien Wynants lanceren Move tegen pesten: "Iedereen brullie"

Na het overweldigend succes van de Move tegen pesten de afgelopen jaren, lanceren Ketnet en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten in 2016 een gloednieuwe campagne. Boegbeelden William Boeva en Sien Wynants hebben ze vandaag voorgesteld in Kingsize Live op Ketnet.

Met het nieuwe campagnelied Iedereen brullie! en de bijhorende clip en dans willen ze alle Vlaamse kinderen oproepen om in actie te komen als ze pesterijen zien of horen. Want onder het motto Ik, jij, jullie...iedereen brullie! focust de Move tegen pesten dit jaar op wat omstaanders kunnen doen als ze merken dat iemand wordt gepest.

De Move tegen pesten bereikt zijn hoogtepunt op donderdag 4 februari. Dan willen Ketnet, Sien en William tegelijkertijd met zoveel mogelijk leerlingen en leerkrachten in heel Vlaanderen de Move doen. Dat moment is ook te volgen via een live-uitzending op Ketnet. Ondertussen besteden ook de wrap en Karrewiet de volgende weken extra veel aandacht aan het thema, en dan vooral tijdens de Week tegen pesten, die van zaterdag 30 januari tot vrijdag 5 februari wordt georganiseerd door het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

Pesten blijft een probleem
Meer dan 30.000 jongeren worden jaarlijks in Vlaamse scholen zwaar gepest. Pesten op school blijft een hardnekkig probleem. We spreken over pesten als één of meerdere kinderen een ander kind meer dan eens en gedurende een langere periode, geestelijk of lichamelijk geweld aandoet, met de bedoeling de andere te kwetsen. Het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten voert het hele jaar door actie, maar nog meer dan anders tijdens de Vlaamse Week tegen pesten. Ketnet doet daar volop aan mee.
"Ik, jij, jullie...iedereen brullie!"

Bij de vorige editie van de Move tegen pesten in 2014 deden liefst 306.000 kinderen mee met de Move. Een enorm aantal als je weet dat er in Vlaanderen ongeveer 400.000 lagereschoolkinderen zijn.

Stem laten horen
Dit jaar richt de actie zich vooral op de omstaanders, zij die zien, horen of merken dat iemand gepest wordt, maar er zelf niet rechtstreeks bij betrokken zijn. De Move tegen pesten wil die kinderen oproepen om hun stem te laten horen tegen pesten en in te grijpen wanneer ze zien dat iemand gepest wordt. Die steun, zelfs van één persoon, betekent enorm veel voor een kind dat gepest wordt. De Move wil kinderen dus aanmoedigen om een brullie te worden. Een brullie is iemand die in actie komt tegen pesten en ingrijpt, het pesten een halt toe roept, de situatie niet op haar beloop laat, maar een duidelijk standpunt inneemt en een signaal geeft: stop met pesten. Een brullie is dus een 'buddie' tegen een bullebak of een pestkop.

Tijdens de Vlaamse week tegen pesten besteedt Ketnet uiteraard nog meer aandacht aan pesten. De wrappers praten elke dag over pesten met Sien en William en met 'pest-experten' Gie Deboutte van Het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten of Kristl Habils van School zonder Pesten.

"Pesten slaat wonden. Diepe wonden", aldus Gie Deboutte. "Een kwart van de Vlaamse jongeren draagt pestervaringen mee. Eén op twintig wordt minstens één keer per week gepest. Traumaonderzoek toont aan dat pestervaringen lang en zwaar kunnen doorwegen. Wat ons betreft heeft elk kind en elke jongere recht op een fijne en kansrijke jeugd. Daar kunnen we samen voor zorgen. Als we met z'n allen de handen in elkaar slaan en er effectief voor zorgen dat iedereen erbij hoort, krijgen we het pesten klein. Doe dus mee met de Move en wordt brullie. Zo brullen we samen pesten de wereld uit!"

De boegbeelden
Stand-upcomedian William Boeva en Ketnet-wrapper Sien Wynants weten maar al te goed waarom ze hun schouders zetten onder de Move tegen pesten.

"Ik ben blij en vereerd dat ik dit jaar mag moven en brullen tegen pesten! Ikzelf ben gelukkig nooit gepest geweest maar heb uiteraard wel zien pesten. En dan wist ik niet altijd hoe te reageren, ook al wist ik dat het fout was. Ik was soms wel wat geïntimideerd door 'stoere kinderen' en kon op die momenten niet echt mezelf zijn. Daarom wil ik met de Move ervoor zorgen dat iedereen zichzelf kan zijn", aldus Sien.

"Voor mij is het een hele eer dat ik voor Ketnet samen met Sien het gezicht mag zijn voor deze move tegen pesten. Pesten is iets heel gevaarlijk, want je kan het je leven lang meedragen. Als kind ben ik ook slachtoffer geweest van pesterijen, maar ik heb me er gelukkig tegen kunnen wapenen. Helaas zijn er veel kinderen die dat niet meteen durven. Om aan hen te tonen dat ze er niet alleen voor staan, moeten de omstaanders mee kunnen reageren tegen de pesters. Daarom brul ik mee tegen pesten", aldus William.

Iedereen brullie
Sien en William hebben de nieuwe Move tegen pesten vandaag op gang geschoten in Kingsize Live, de zondagochtendshow van Ketnet. Voor het eerst was ook het nieuwe campagnelied te horen en te zien. Iedereen Brullie roept de kinderen op om 'brullie' te worden en te brullen tegen de 'bullies', de pestende bullebakken. Het is een aanstekelijk liedje met een duidelijke boodschap en een bijhorend dansje dat de kinderen makkelijk kunnen aanleren.

Op donderdag 4 februari bereikt de actie haar apotheose. Precies om 13.30 u. willen William en Sien met zo veel mogelijk leerlingen en leerkrachten in heel Vlaanderen samen de Move tegen pesten doen. Het evenement wordt live uitgezonden op Ketnet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234