Maandag 01/06/2020

Wilde treinstakingen kunnen boete opleveren

Beeld EPA

In de Senaatscommissie Financiën en Economische Aangelegenheden is een wetsvoorstel over de minimale dienstverlening bij overheidsbedrijven met een wisselmeerderheid goedgekeurd. De socialisten waren tegen, maar N-VA zorgde voor de nodige stemmen. De tekst bepaalt dat het beheerscontract met bijvoorbeeld de NMBS een verbod op wilde stakingen moet voorzien. Wie de continuïteit van de dienst belemmert, riskeert een financiële sanctie.

Het voorstel was van de hand van François Belot (MR). Om de tekst te verfijnen diende hij samen met Nele Lijnen (Open Vld) en Etienne Schouppe (CD&V) amendementen in om de focus te leggen op het voorkomen van wilde stakingen. Momenteel bestaat er enkel bij de NMBS en Infrabel een protocolakkoord over niet-aangezegde werkonderbrekingen of wilde stakingen. Ook cdH had een amendement ingediend. Door het wetsvoorstel worden de bepalingen over wilde stakingen ook opgenomen in de beheersovereenkomst met de federale overheid.

Sp.a en PS waren het niet eens met het wetsvoorstel. Maar alle amendementen en het aangepaste wetsvoorstel kregen de steun van de liberalen, CD&V en oppositiepartij N-VA. CdH, Ecolo en Vlaams Belang waren op het ogenblik van de stemming niet aanwezig.

Schouppe is tevreden
Etienne Schouppe, in een vorig leven NMBS-baas, reageerde tevreden: "Wilde stakingen zijn onaangekondigde acties die in strijd zijn met de bestaande sociale protocolakkoorden. Het protocolakkoord dat toenmalig minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte afsloot met de spoorbonden zal wettelijk worden verankerd".

Voor Nele Lijnen is dit wetsvoorstel een eerste stap in de richting van de minimale dienstverlening. "Het kan niet dat treinreizigers gegijzeld worden door onaangekondigde acties", vindt ze. Door de financiële sancties in de beheersovereenkomst te schrijven, kunnen de wilde en onaangekondigde sancties nu effectief aangepakt worden.

Ook voor Lieve Maes (N-VA) is het voorstel een stap in de goede richting. Een eerder wetsvoorstel van N-VA voor een minimale dienstverlening voorzag om de inhoud van de minimale dienst in onderling overleg te laten vastleggen door de sociale partners. Dat dit niet meegenomen wordt, is jammer, luidt het nog.

Sp.a: "Zal tot chaos leiden"
Sp.a'sters Fauzaya Talhaoui en Leona Detiège reageren verbolgen op de goedkeuring en roepen de andere meerderheidspartijen op de stemming in de plenaire vergadering terug te schroeven. Ze voeren aan dat het wettelijk afdwingen van minimale dienstverlening bij een overheidsbedrijf als de NMBS niet te becijferen is en dat die zal leiden tot onveiligheid en chaos op het spoor.

"Hoeveel spoormannen en -vrouwen zijn er nodig om de dienstverlening te verzekeren? 5.000? 10.000? Meer? De sp.a-senatoren vertrouwen op het bestaande spoorprotocol en de sociale vrede die daarmee gemoeid is. Als er treinen rijden op het dichte Belgische spoorwegennet, dan moet er een serieus aantal personeelsleden aanwezig zijn: in de seinhuizen, de stations, de treinbegeleiders en -bestuurders", luidt het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234