Maandag 16/12/2019

Wilde Lea in de kolderbrigade

De Kakkewieten vormen een veelkoppig gezelschap, momenteel zijn ze met dertien, die bij het grote publiek bekend raakten dankzij hun optredens in het VTM-programma De Liegende Doos van Bart Peeters en Hugo Matthysen. Sommige leden zitten in popgroepen (Zita Swoon, Flowers For Breakfast), anderen acteren, in het theater, maar bijvoorbeeld ook in Vaneigens, het post scriptum bij het TV1-programma Man Bijt Hond. Na een eerste voorstelling rond Paul van Ostaijen, ging vrijdagavond in de Brusselse Ancienne Belgique Snözje in première met in de zaal een jong publiek, voor het overgrote deel bestaand uit twintigers en jonge dertigers. Eigenlijk is in de titel de letter n gespiegeld en staat de umlaut onder de o, om maar te zeggen dat De Kakkewieten not your usual gezelschap zijn. Dat geldt ook voor de taakverdeling waarbij iedereen (bijna) alles kan/mag doen.

Snözje is een mengeling van theater, muziek en dans, maar van drama met een spanningsboog is geen sprake. De voorstelling bestaat veeleer uit sketches die losweg in een psychiatrische instelling zijn gesitueerd. Of die zich in Snözje bevindt is niet duidelijk, maar feit is dat bijna halverwege de voorstelling met een videofilmpje de gelijknamige gemeente wordt geïntroduceerd met een portret van de burgemeester, een man die duidelijk rijp is voor de psychiatrie. De oorsprong van teksten is niet altijd even duidelijk. Behalve eigen materiaal, graaien De Kakkewieten naar verluidt ook in het oeuvre van onder meer Jan Arends en Bruce Chatwin. En 'O, al de balzalen van mijn jeugd' uit Jotie T'Hoofts Junkieverdriet wordt een liedje. De muziek, gaande van een smartlap tot Zappaïaanse gein, heeft meestal een dienende functie.

De tien heren en drie dames balanceren voortdurend op de grens tussen parodie en pastiche. Als een acteur al eens met een aangedikt Studio Herman Teirlinck-accent aan een 'serieuze' monoloog begint, dan snijdt er voor het eind geheid een stoorzender door. Bij de sketches behoren die rond Het Gezin tot de hoogtepunten. Vader, moeder, zoon en dochter zitten aan een lange tafel. Met thema's als incest, werkloosheid en de relatie tussen dromen en werkelijkheid schildert de bonte bende een onluisterend portret van de 'hoeksteen' van de Vlaamsche samenleving. Het leuke eraan is dat je naar patronaatstoneel met een dubbele bodem zit te kijken, incluis flink gechargeerd acteerwerk. Niet dat alle humor even geslaagd is. Wanneer er al eens een echte mop wordt verteld, blijkt het een te zijn die Ben Crabbé om de zes maanden in het moppenprogramma annex quiz Blokken kwijt wil (genre 'waarom kaarten The Beatles niet? Paul McCartney', versta: kaart niet).

Ook het jongleren met theaterconventies werkt niet altijd. Het begin van de voorstelling, waarbij de spelers vanuit de zaal ondersteund door luide muziek het podium opstormen, als betreft het het begin van een catch-kamp, is leuk. Dat acteurs plots tussen het publiek opduiken en vanuit de zaal meespelen, is voor deze vorm van theater echter te voorspelbaar. Het publiek wordt trouwens geregeld aangesproken. Niet met een sluikse terzijde, maar zeer direct, bijna brutaal. Van de aanwezigen wordt vooral verwacht dat ze het plastic snorretje dat ze voor aanvang hebben gekregen in de neusgaten knijpen. Ander minpunt vormt het gebrek aan visuele verbeelding, enkele leuke vondsten niet te na gesproken, zoals de rijdende stoelen en de stofzuiger waarvan de lange arm tevens microfoonhouder is. Snözje laat zich nog het best omschrijven als een kruising tussen Wilde Lea van de Blauwe Maandag Compganie en De Kolderbrigade, die hilarische en legendarische BRT-reeks met Gaston en Leo, gekruid met een snuifje Allo Allo en een blaadje Bernadette. De voorstelling laat je geregeld hartelijk lachen, maar vooral het eerste uur voelt te fragmentarisch aan. Chaos werkt meestal alleen als hij, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, goed georganiseerd is.

Christophe Verbiest

Voorstelling op 13/2 om 20 uur in CC Belgica, Dendermonde (052/20.26.26) en op 14/2 om 19 uur in De Warande, Turnhout (014/41.69.91). Daarna in Leuven (Minnepoort), Tongeren (De Velinx), Brugge (Stadsschouwburg), Dilbeek (Westrand), Kortrijk (Schouwburg), Antwerpen (Bourlaschouwburg), Waregem (De Schakel) en Gent (Vooruit).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234