Dinsdag 19/01/2021

Wil de regisseur uit beeld gaan a.u.b.?

Alfred Hitchcock hield ervan om zelf voor de camera te staan, al was het maar gedurende enkele seconden. Van die cameo-optredens - een filmterm die het acteerwerk van een bekende persoon in een kleine rol aanduidt - maakte hij zijn handelsmerk, iets wat de cultus rond zijn persoon nog verhevigde en wat hem naar eigen zeggen vooral kosten bespaarde: door zelf bijrollen te spelen moest hij geen acteur of figurant betalen.

Omdat de cameo's voor zijn fans te belangrijk dreigden te worden, besloot Hitchcock alleen nog vroeg in de film op te treden. Zo werd de aandacht van het publiek niet afgeleid van het verhaal.

In nogal wat films (Murder!, The 39 Steps, Mr and Mrs Smith, Stage Fright, Vertigo) speelt Hitchcock een 'toevallige' voorbijganger. Soms zie je hem in de achtergrond verschijnen terwijl hij op iets of iemand lijkt te wachten, buiten het kantoor van een vastgoedmakelaar bijvoorbeeld (Psycho), in een lift (Spellbound), een hotellounge (Torn Curtain) of naast een krantenkiosk (Saboteur). De krant lezen doet hij in Foreign Correspondent (zie foto). Een aantal keren maakt zijn personage gebruik van het openbaar vervoer: in The Lady Vanishes staat hij in een station te wachten, in Shadow of a Doubt zit hij in een treincoupé kaart te spelen en in The Paradine Case verlaat hij een trein met een cellokist. Leuk detail: in Strangers on a Train, een film die drie jaar later - in 1951 - werd gemaakt, speelt Hitchcock opnieuw een man met een cello die dit keer òp een trein stapt.

Ook de bus was een dankbaar vervoermiddel, meer bepaald in To Catch a Thief. In North by Northwest daarentegen komt Hitchcocks personage te laat en is de bus al vertrokken. In Blackmail zie je de regisseur in de metro, geplaagd door een kind.

Een enkele keer blijft Hitchcocks vertolking tot het absolute minimum beperkt: in Family Plot zie je alleen een - weliswaar zeer herkenbaar - silhouet achter een kantoorraam. Maar wellicht het meest geïnspireerd is de cameo in Lifeboat. Aangezien die film zich afspeelt op een boot was het niet eenvoudig iets te bedenken waardoor Hitchcock geloofwaardig in beeld kon komen zónder de verhaallijn te doorbreken. Het werd uiteindelijk een 'papieren' performance: Hitchcock staat als model in een krant die aan boord rondslingert en maakt reclame voor een dieetmiddel genaamd Reduco. (SH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234