Zaterdag 05/12/2020

Wijze mannen met een brede glimlach

Hank Jones is geen man van grote gebaren, maar hij beeldhouwt simpele songs en verheft ze tot grote kunst

Jazz l Abdullah Ibrahim in Flagey HHH en Hank Jones/Joe Lovano in deSingel HHH

Didier Wijnants

Leeftijd speelt geen rol: de jazzpianisten Abdullah Ibrahim (71) en Hank Jones (87) bewezen dat deze week elk op hun eigen manier. Jones amuseerde zich in Antwerpen een hele avond kostelijk met saxofonist Joe Lovano, Ibrahim mijmerde twee uur lang solo in Brussel en kreeg daar een staande ovatie voor.

Aan de opkomst voor Abdullah Ibrahim kon je wel voelen dat het concert niet stuk kon: een nokvolle Studio 4 van Flagey, een enthousiaste en zelfs opgewonden sfeer in de wandelgangen. Abdullah Ibrahim is dan ook een klinkende naam en een aparte figuur. Als hem minzaam op het podium ziet staan, dankbaar het applaus in ontvangst nemend, zou je niet vermoeden welke moeilijke mens erachter schuilgaat. Hij heeft nochtans een reputatie: onbuigzaam, onvriendelijk, bepaald dictatoriaal tegenover de muzikanten in zijn groep. Misschien is hij precies daarom solo nog het best te genieten, dan brengt hij zijn eigen ongefilterde verhaal.

Maar ook dan kan het soms goed fout gaan. Hij kan soms urenlang spelen en toch geen enkel punt maken: aldoor mijmerend op zijn kleine, soms al te dunne composities. Voor de pauze leek het in Flagey ook die richting uit te gaan. Een suite van een uur, sobere melodieën, een nauwelijks variërend ritmisch patroon. Kenners van zijn werk zullen de melodieën herkend hebben, van 'Kofifi Blue' over 'Eleventh Hour' tot 'Blue Bolero', elegant in elkaar gevlochten tot een verhaal met wat te weinig bergen en dalen. Gelukkig was het tweede deel een stuk potiger en interessanter. Opnieuw een suite, maar deze keer een verhaal met kop en staart en intriges, karakters, anekdotes, ontladingen. Daardoor was het de moeite waard om bij de les te blijven. En dan hoor je plots ook echt dat deze man in Kaapstad geboren is, zijn jeugd lang ondergedompeld was in Afrikaanse songs en religieuze muziek. In zijn werk gaat die traditionele muziek een curieus huwelijk aan met jazz. Onvermijdelijk deed het ook denken aan Randy Weston, de rijzige pianist uit Brooklyn die op zijn manier Afrika herontdekte. Abdullah Ibrahim rolde een genereus tapijt uit met eigen composities en jazzklassiekers van onder anderen Ellington en Monk. Uiteenlopend materiaal dat altijd elegant in het geheel werd verwerkt. En dan is het alsof je naar een groot verteller luistert. Dan blijft het niet bij mijmeren, maar hoor je een wijze man die vertelt van slaven, dansen, Afrikaans feest, getto's en grootstadsdrukte. Naar zo'n verteller blijf je moeiteloos een uur of meer luisteren.

Enkele dagen voordien was een nog oudere pianist te gast in Antwerpen. Hank Jones telt straks evenveel lentes als er toetsen op zijn piano staan. De man heeft het allemaal meegemaakt: hij heeft geleerd van Earl Hines en Art Tatum en hij zat al op de eerste rij in de prille bebopperiode met Charlie Parker. Voor het grote publiek is hij altijd een schaduwfiguur gebleven, de betrouwbare steun in de rug van onder anderen Ella Fitzgerald. Hij is geen man van grote gebaren, dat bleek ook nu weer, maar hij beeldhouwt simpele songs en verheft ze tot grote kunst: de vaardigheid van de beste jazzmusici. Met de genereuze en rondborstige saxofonist Joe Lovano (tenor en gekromde sopraan) bracht hij een repertoire dat aansloot bij de recente cd Joyous Encounter. Muziek met een brede en eerlijke glimlach.

Waar en wanneer Abdullah Ibrahim, zondag 15 januari in Flagey (Brussel); Hank Jones en Joe Lovano, donderdag 12 januari in deSingel (Antwerpen)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234