Zondag 31/05/2020

Wijs wonen

Als u al iets nieuws binnenlaat in dat serene interieur, laat het dan wijsheid en kennis uitstralen, en laat het ten dienste van u staan. Voilà, drie belangrijke trends in een notendop.

TREND 1

De mens centraal

Tijdens de voorbije beurs van Milaan viel het ons al op. Als je een rode draad kon vinden, was het dat het design weer in dienst staat van de mens, met oplossingen voor het dagelijks leven. Benjamin Hubert ontwikkelde bijvoorbeeld de modulaire sofa Inlay voor Indera met de bedoeling om een goede zitbank te creëren voor lange mensen, zoals hijzelf. Diezelfde Hubert kondigde tijdens de Londense designweek aan dat zijn gelijknamige studio verandert in het nieuwe bedrijf Layer waarin hij zich niet meer met puur objectdesign wil bezighouden maar met oplossingen die de mens centraal zetten, 'human centered'-design. Layer staat daarin voor 'multi-layered' en interdisciplinair. Een van zijn grote projecten is nieuw werk voor de technologiereus Samsung, maar daar kon hij verder nog niet veel over zeggen.

Ook Ikea focust de jongste tijd meer op mens en milieu dan op objecten. Hun reclamecampagne over mislukkingen in de keuken, bijvoorbeeld, dient om een uitgebreide collectie gericht op eten en tafelen te promoten. Tijdens hun najaarspersconferentie hadden ze daarvoor filosoof en TED-talker Julian Baggini uitgenodigd. Hij stelde dat mens en dier fundamenteel van elkaar verschillen in de zin dat dieren eten om te leven en dat mensen eten om samen te zijn en te genieten. In een groot deel van de wereld is eten vandaag synoniem met een cultuur van 'grab and go', een beetje zoals de dieren dus. In een kwart van de huishoudens in Groot-Brittannië is er niet eens een eettafel.

Hij eindigde zijn korte 'talk' met de woorden van Escoffier: "Wie weet hoe te eten, weet hoe te leven." Niet alleen zet Ikea duurzame vis en veggieballetjes op het menu, ook werken ze alleen nog met de juiste houtsoorten en willen ze hun engagement voor het milieu kracht bijzetten door samenwerkingen met bijvoorbeeld de Kringwinkel.

Designers die vroeger vaak in de meubelsector actief waren, werken nu meer en meer voor technologiebedrijven om nuttige oplossingen te bedenken. Dat de Australiër Marc Newson aan de slag is bij Apple wist u al, maar dat bijvoorbeeld de Bouroullecs een tv hebben ontwikkeld voor Samsung allicht nog niet. Het zijn opwindende tijden voor designers. Nu het nieuwe millennium stilaan op snelheid komt, merken we dat het keurslijf van de twintigste eeuw langs alle kanten te veel spant. Alles is anders nu: het werken verandert, de mode verandert en ook de auto zoals we die nu kennen is bijna passé. Auto's rijden binnenkort vanzelf waardoor je de tijd die je in de wagen doorbrengt veel nuttiger kunt besteden, door bijvoorbeeld te werken of te eten.

Een Japans ontwerpbureau bracht onlangs zelfs verf op de markt zonder namen van kleuren om kinderen te stimuleren om zelf kleuren te bedenken. Bij al die nieuwe dingen hoort een nieuwe vormentaal en ontwerpers kunnen ons daar meer dan ooit bij helpen.

De nieuwe najaarscollectie van Ikea bevat een capsulecollectie van Ilse Crawford, de oprichtster van het Britse Elle Decoration. Zij werkt al een tijdje als consultant en ontwerpster onder de naam StudioIlse.

Collectie Sinnerlig, bij Ikea

Het pop-uphotel B and Bee van Achilles Design kreeg het Henry van de Velde-label. Geschikt voor festivals, maar ook om vluchtelingen een tijdelijke thuis te bieden. achilles.be, b-and-bee.com

De 'BringMeBox' is een slimme bus waar post- en pakjesdiensten een pakje in kunnen achterlaten als je er niet bent. Je kunt er ook pakjes mee terugsturen.

haveitmade.be, bringme.com

De ledlichtbron Carbon Black Line is bedoeld voor lichtontwerpers. Je kunt ze zo lang maken als je maar wenst.

lightpermeter.be

De Indera-zitbank Inlay van Benjamin Hubert, een modulaire sofa, is ook geknipt voor lange mensen.

indera.be

De Novy One, dampkap en kookplaat in één. novy.be

Ron kun je gebruiken als fluitketel en als theepot. Twee objecten in een, dus. Goed voor een Henry van de Velde-label van Design Vlaanderen

berghoffworldwide.com

Deze originele en mooi vormgegeven Serif Tv van Samsung, ontwikkeld door de Franse broers Ronan en Erwan Bouroullec,
werd voorgesteld tijdens de London Design Week. Helaas niet te krijgen bij ons.

samsung.be

Ook de Tumble-kastjes van Koen Devos kregen een Henry van de Velde-label van Design Vlaanderen. Deuren kan men niet
openen zonder greep, je moet ze naar je toe trekken.

Doorgaans verstoppen ontwerpers de greep, of ze maken ze er iets stilistisch van. Koen Devos maakte een kastdeur zonder scharnieren, waarbij de zwaartekracht zorgt voor de opening.

studiovosk.com

TREND 2

Minder is beter

Tijdens de Parijse designweek gaf de Britse designer Jay Barber, van het duo Barber & Osgerby, een lezing met als titel 'Less is Better'. Voor die titel speelde hij leentjebuur bij de grote Duitse ontwerper en denker Dieter Rams, die furore maakte met zijn ontwerpen voor technologiebedrijf Braun. Die vatte de essentie van design samen in tien principes. Hij vertaalde het principe 'less is more' naar 'less is better'. En onder invloed van het milieu is minder meer dan ooit beter. Dat uit zich ook op een ander vlak. De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo geeft wereldwijd seminaries en cursussen over haar opruimmethode, 'KonMari', die je in staat stelt te leren leven met minder spullen. Het idee achter haar opruimmethode is 'Hou alleen de dingen bij waar je van houdt'.

Als je een paar magazines doorbladert, valt het op dat hedendaagse interieurs de sereniteit van een klooster uitstralen, met blankhouten banken, ruwe marmeren objecten en weinig decoratie. Traditiegetrouw zijn de Japanners hier goed in, dankzij hun wabi-sabileer die ook al zegt dat je nooit méér mag gebruiken dan je nodig hebt. Het toonaangevende Duitse blad AD brengt in februari een themanummer rond 'ascetisme'.

Ook op het vlak van ruimte is minder beter. Al jaren blijven villa's in de groene rand rond steden leegstaan omdat ze niet meer te onderhouden zijn. In ecologisch opzicht is het verantwoorder om in een stadskern te wonen op een compacte oppervlakte, overal dichtbij, dan in een energieverslindend en te groot huis dat niet is aangesloten op het openbaar vervoer.

Nieuwe merken, zoals het Belgische Moome, maar ook de nieuwe najaarscollectie van Habitat spelen in op die maatschappelijke tendens met meubels die handig en flexibel zijn. Dat verklaart ook waarom er weer meer twee- en driezitsbanken in de collecties zitten. Niemand heeft nog plaats voor grote hoeksofa's.

De nieuwe collectie van Michael Verheyden, zoals voorgesteld op Maison & Objet, ademt helemaal de sfeer van het nieuwe ascetisme, met serene en weinig gedecoreerde omgevingen.

michaelverheyden.be

De Austere-bureaulamp van Hans Verstuyft voor Trizo21 met ledverlichting. 'Austere' betekent streng en past perfect bij dit sober ontwerp.

hansverstuyftarchitecten.be, trizo21.com

De nieuwe lampen Hotaru van Barber & Osgerby, voor het Britse label TwentyTwentyOne, werden voorgesteld tijdens de Londense Design Week.

twentytwentyone.com

Sobere witte stoel van Dille & Kamille.

dille-kamille.be

De nieuwe Cape Cod-collectie van Philippe Starck werd voorgesteld op de internationale badkamer beurs ISH dit voorjaar. Past met het blank hout en de schraagpoten perfect in het ascetisme dat we overal zien.

duravit.be

Nieuw merkFest komt overgewaaid uit Amsterdam. Deze zitbank, Edge, is daar al immens populair.

fest.amsterdam

Marmeren tafels Giano van Flexform. Koele, natuurlijke materialen als marmer passen goed in de nieuwe serene sfeer.

flexform.it

Je zult het nog wel vaker zien, interieurs die eruitzien als een crypte of kerk. Dit is het restaurant Grain Store in Londen.

grainstore.com

Het nieuwe merk Ico van ontwerper Marc Merckx ademt pure soberheid.

icodesign.com

Midden november wordt de eerste collectie van Klein Agency gelanceerd, onder meer met deze stoel.

klein.agency

Universo Positivo is een jong merk dat ontstond onder de vleugels van Ethnicraft. Het wordt ontworpen door het duo Jan en Lara. Lara (Magnus) werkte vroeger als stiliste voor heel wat woonbladen in België.

universopositivo.com

Het tafelblad van de minimalistische Wiretable bestaat uit massief notenhout.

pastoe.com

TREND 3

Wijs is het nieuwe zwart

Weten wat de consument wil is niet altijd evident voor bedrijven. Trendwatcher Hilde Francq helpt hen daarbij. Twee keer per jaar geeft ze een algemeen trendseminarie waarop ze ook pers uitnodigt. In het seminarie van september lichtte ze een tip van de sluier over de trends voor najaar en winter 2016-2017.

Een van die trends leek ons nu al volop aan de gang: de 'know core'. Francq ziet een verschuiving van het begrip statussymbool. Waar mensen zich vroeger met materiële dingen omringden om zich een identiteit aan te meten zijn het nu kennis en wijsheid die je een status verlenen. Er is een vernieuwde nood ontstaan aan kennis die je niet met één klik hebt verworven, zoals een instrument bespelen of veel gelezen hebben. Dat alles vertaalt zich in interieurs vol meubels en objecten met een verhaal. Denk eclectisme, thee drinken en boeken lezen.

Het modehuis Hermès heeft zelfs een filosoof in dienst genomen om na te denken over de toekomst van het modebedrijf.

Ook hebben de bedrijven weer de weg gevonden naar vaardigheden die ambachtslui pas na jaren onder de knie hebben. Tijdens de Salone del Mobile houdt het toonaangevende magazine Wallpaper elk jaar haar Handmade-tentoonstelling en daar zie je de resultaten van de samenwerkingen met zilversmeden, leerlooiers en glasblazers in al hun glorie.

Salontafel in riet van Charlotte Perriand.

cassina.com

Mondgeblazen Boheems glas van het label Dechem.

dechemstudio.com

Kussen van het Spaanse tapijtlabel Nanimarquina.

nanimarquina.com

Deze iconische fluitketel van Michael Graves voor Alessi bestaat 25 jaar en ter ere van die verjaardag hebben ze een kleine 'tea rex' als fluitje toegevoegd.

alessi.com

De Eames Plastic Chair in limited edition-kleur blauw.

www.vitra.be

Lampen Nebra van Sebastian Herkner voor FontanaArte.

fontanaarte.it

Textielcollectie van Niki Jones.

nikijones.com

De Mad King-fauteuil van Marcel Wanders voor Poliform.

poliform.it

De snijplanken van designers van het jaar Muller Van Severen, die van handwerk hun handelsmerk maakten en sinds kort een industriële lijn uit hebben, Valerie Objects, in samenwerking met Serax.

De Sidney-sofa van Jean Marie Massaud voor Poliform.

poliform.it

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234