Dinsdag 26/01/2021

Wijn

'Wijngeologie': de leugen die u verleidt een fles te kopen

De link tussen het glas wijn en de grond van de streek? "Het klinkt romantisch, en is alleen goed voor de marketingafdeling."Beeld Thinkstock

De unieke minerale smaken van wijnen, gepuurd uit de ondergrond ter plaatse? Die vormen volgens wijnkenners een mooi marketingverhaal, maar bestaan verder niet. "Het is een sexy en simpel verhaal."

Wijndrinkers kennen het verhaal vast: een glas wijn uit de Rhône-vallei dat barstensvol minerale smaken zit, door de druiven gepuurd uit de bodem van de vallei. Wel, volgens Brits geoloog en wijnkenner Alex Maltman klopt dat verhaal voor geen meter. Wijnbedrijven durven het belang van de bodem voor de smaak van uw wijn volgens hem al eens overdrijven.

De beroemde smaak van afzettingsgesteenten in uw wijn uit de Loire-vallei, of de kalktoets in uw glas Bordeaux "bestaan niet", schrijft Maltman in zijn boek Vineyards, Rocks, and Soils. The Wine Lover's Guide to Geology. Daarin ontkracht hij mythes over de smaak van de ondergrond in wijn. "Het idee dat de bodem belangrijk is voor de smaak van de wijn is een legende", zegt hij tegen BBC.

"Er is inderdaad geen wetenschappelijk bewijs voor dergelijke verhalen", legt wijnkenner en importeur Hans Van Daele uit. "De chemische samenstelling van de ondergrond is nog nooit teruggevonden in een glas." 

"Er zitten wel mineralen in wijn", zegt Gido Van Imschoot, wijnkenner en voorzitter van de Vlaamse vereniging van sommeliers. "Maar die komen in zo'n kleine hoeveelheid dat een wijnliefhebber ze niet proeft." 

Vaak geven wijnkenners echter wel aan mineraalachtige smaken en geuren te herkennen, maar dat is volgens Van Imschoot moeilijk hard te maken. "Dergelijke aroma's zijn moeilijk af te bakenen." 

Toch is de bodem waarin de wijnstokken groeien niet helemaal onbelangrijk. Zo zijn experts het erover eens dat die vooral onvruchtbaar moet zijn, omdat de wijnstok anders te veel druiven krijgt en de smaak van de druiven naar beneden haalt. 

Een goed klimaat en bacteriën in de lucht zijn veel belangrijker dan de ondergrond voor een goed smakende wijn.Beeld AFP

Ook is de textuur van de ondergrond belangrijk. Een zanderige grond warmt sneller op en laat het water gemakkelijker doorsijpelen dan een kleigrond. "Je herkent de textuur van de bodem wel degelijk in de smaak van de wijn", zegt Van Imschoot. "Maar het klimaat en bacteriën in de lucht hebben véél meer impact op de wijn", voegt hij snel toe. "Spreken van 'de smaak van de bodem' die terugkeert in het glas? Rijkelijk overdreven."

Hipper dan ooit

Maar waarom gaan wijnbedrijven er dan zo vaak prat op dat de unieke mineralen in de ondergrond terugkeren in de fles? "Dat is een slimme marketingstrategie", zegt Van Imschoot. 

En dat kan kloppen. Zo is het klimaat van de wijnstreek veel belangrijker voor de smaak van de wijn, maar is het een moeilijker te verkopen marketingverhaal. Wie zou nu een wijn kopen die in 'de beste weersomstandigheden' tot stand is gekomen? "Het verhaal van wijnranken die mineralen opzuigen uit een unieke ondergrond is een sexy en simpel verhaal." 

Wijnhandelaars en -kenners noemen het verhaal vaak 'wijngeologie'. Een frisse term om het geheel in een taalkundig herkenbaar jasje te steken.

Vooral wijnbedrijven uit bekende wijnstreken als Bourgogne, Bordeaux, Vallée de la Loire of Moesel lijken zich aan wijngeologie-marketing schuldig te maken. "Maar ook wijnbedrijven uit het Hageland of Heuvelland in Vlaanderen durven hun ondergrond al eens op te hemelen", pikt Van Imschoot in.

Volgens Lodewijk Waes, wijnbouwer en bestuurder van de vereniging van Belgische wijnbouwers, hebben mineralen als ijzerzandsteen net wél een grote impact op de smaak van wijn uit bijvoorbeeld het Hageland. "Het zijn echte terroirwijnen, waar je gemakkelijk de mineralen in kan onderscheiden." Dat de 'smaak van de bodem' eerder een marketingverhaal is, weerlegt hij. "De topsommeliers onderscheiden meteen de herkomst van een wijn aan de hand van de mineralen." 

Al is dat het verhaal dat wijnbouwers volgens Alex Maltman nu net te vaak vertellen. "Mensen houden van een link tussen het glas wijn in hun hand en de grond van de streek", zegt hij tegen BBC. "Het klinkt romantisch, en is goed voor de marketingafdeling. Dan is wetenschap van geen belang meer."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234