Dinsdag 12/11/2019

'Wij zijn twee handen op één buik'

Gabriel Rios en Arne Sierens zijn centrale gasten op Theater aan Zee in Oostende

Gabriel Rios en Arne Sierens zijn de centrale gasten op de twaalfde editie van Theater aan Zee (TAZ), het muziek- en theaterfestival in Oostende dat de badstad elke zomer in een cultuurbad dompelt. Nieuw is ook dat TAZ vanaf dit jaar start met een seizoensprogrammering buiten de context van het festival.

door Liv Laveyne

"Oostende was na Gent, waar ik woon, de tweede stad die ik bezocht toen ik vanuit Puerto Rico naar België kwam", zegt muzikant Gabriel Rios. "In Puerto Rico woonde ik vlak bij de zee en ik miste dat gevoel. Ik heb toen de hele dag alleen doorgebracht op de pier. Oostende is niet echt een mooie stad, maar heeft karakter en het is de plek waar Marvin Gaye geleefd heeft en de stad van vele vissersverhalen."

Alleen en de zee, het zijn de ankers van het muziekprogramma dat Gabriel Rios voor TAZ samenstelt. "Ik heb het festival nog nooit bezocht, dus ik weet ook niet hoe mijn voorgangers (vorig jaar waren Stijn Meuris en Wim Opbrouck centrale gast, LiLa) geselecteerd hebben, maar dat geeft me de vrijheid om vooral mijn goesting te doen en muzikanten te kiezen die ik persoonlijk bewonder. Ik zal het publiek niet geven wat het verwacht; ik wil verrassen. Ik wil het publiek dichter brengen bij het maken van een song. Alles moet vandaag zo 'mega' zijn: megaconcerten, een megasound. Ik hou van mensen die op hun eentje muziek spelen en kleine formaties. Van de persoonlijke band die je op die manier kunt scheppen met je publiek."

Rios zal ook zelf optreden op TAZ maar niet met zijn eigen band. "Ik zal in verschillende formaties opduiken. Zo speel ik met de TAZband onder leiding van Arnotoetsenist Serge Feys, maar ik zal ook in intiemere bezetting spelen. Ik zou in de prostitutiebuurt van Oostende enkele ramen willen afhuren en daarin een muzikant zetten, die je dan kunt betalen om te spelen. Ik wil vooral tonen dat de impact groot kan zijn net door de dingen klein te houden."

Ook wil Rios focussen op zijn Puerto Ricaanse muzikale roots. "Er heerst nog al eens het misverstand dat het allemaal Latijns-Amerikaans partymuziek is, met veel getrompetter en een hoog entertainmentgehalte, terwijl het lang niet allemaal happy muziek is. Ik wil meer focussen op de Afro-Caraïbische muziek in Puerto Rico, zoals de bomba, de plena en de rumba, die er vanuit Cuba ingang heeft gevonden. Heel erg fysieke muziek, vaak met alleen percussie en stem. De echte old skool", lacht Rios.

"Aan de Puerto Ricaanse kust heb je nog een grote zwartengemeenschap, die stamt uit de tijd van de slavenkolonies. Zo is er een band Los Majaderos, die elk zondag in een cafeetje aan de zee optreedt. Ik heb die muzikanten al enkele keren aan het werk gezien en hoop dat ik hen naar TAZ kan halen. Ik zou trouwens ook graag mijn vader uitnodigen, die pianospeelt."

Dat Gabriel Rios centrale gast is op TAZ is te danken aan die andere centrale gast, theatermaker Arne Sierens. "Het was Arne die mij heeft voorgesteld aan TAZ", aldus Rios. "Ik ken Arne goed, we wonen allebei in Gent en ik ben een grote fan van zijn theaterstukken. Ik spreek wel al wat Nederlands maar ik merk vaak dat bepaalde dingen mij ontsnappen of me niet heel duidelijk zijn. Bij Arnes stukken heb ik dat niet en dat is niet omdat zoals sommige beweren dat Arne 'volkstheater' maakt, maar door de manier waarop hij zijn verhalen vertelt en heel intuïtief dingen aan elkaar koppelt. Zijn personages spreken wel realistisch, in het dialect, maar tegelijk hebben zijn stukken ook iets surreëels. Ik hou van die combinatie."

Sierens en Rios: het zijn twee handen op één buik. "Als we elkaar tegenkomen op straat blijven we vaak uren babbelen. Onze artistieke smaak is heel gelijklopend. Zo zijn we allebei gek van de animatiefilms van Studio Ghibli en van de muziek die Danny Elfman maakt voor de films van Tim Burton en beiden vinden we Otis Redding de beste zanger aller tijden. Het is niet uitgesloten dat we met die fascinaties ook iets op TAZ gaan doen", zegt Sierens.

"TAZ is altijd een festival voor jonge makers geweest. Ik ben dan ook hiervan uitgegaan voor mijn theaterprogrammering: waar had ik vroeger als jonge maker, toen ik 20-25 jaar was, behoefte aan of heb ik veel aan gehad? Daaruit is een driepuntenplan gekomen: ik heb altijd veel opgestoken van babbelen met andere makers, daarom organiseer ik op TAZ elke avond een talkshow. Ten tweede: wat ik als jonge maker miste, waren workshops waar je concrete ervaring kon opdoen. Met het concept 'Zeeklassen' wil ik daar op TAZ aan tegemoetkomen en hoop daarvoor internationale makers zoals Pipo del Bono naar Oostende te halen. Ten slotte wil ik veel internationaal theater laten zien. De klemtoon bij TAZ lag de afgelopen jaren vooral op Vlaanderen en een beetje op Nederland, maar ik wil over die grenzen heen kijken."

Daarnaast zullen op TAZ drie voorstellingen van Sierens' eigen gezelschap, Compagnie Cecilia, te zien zijn: Sierens' regie Altijd prijs (met onder meer Titus De Voogdt), die in april dit jaar in première gaat, The cover ups of Alabama van Johan Heldenbergh en Soeur Sourire van Marijke Pinoy.

Naast het programma van de centrale gasten, comedy, jeugdtheater en het literatuurprogramma 'Uitgelezen' focust TAZ 2008 traditiegetrouw ook op jong muziek- en theatertalent. TAZ wil daarbij de 'Nomaden'-formule versterken, waarbij muziek en theater worden gebracht op diverse locaties in de Oostendse binnenstad en haven. Daarnaast trekt TAZ ook dit jaar weer de wijken in met de Gentse vzw CirQ, die haar tenten en caravans opslaat in de Vuurtorenwijk.

Maar ook op andere vlakken wil het festival de band met de Oostendenaars versterken. Zo programmeert TAZ voortaan ook in het jaar voorstellingen. "We willen zo tegemoetkomen aan de behoeften van het cultuurminnende publiek uit Oostende en omstreken dat zich in het seizoen nu moet verplaatsen naar andere steden voor theater en concerten", zegt Tatjana Bonne van TAZ. Voor het eerste jaar put TAZ daarbij vooral uit het bestand van vorige festivaledities, met aandacht voor jonge makers. Zo speelt de komende maanden in club Terminus, vlak bij het station van Oostende, onder meer Publikumsbeschimpfung, het afstudeerproject van enkele Dora van der Groenstudenten, en stelt de band Het Zesde Metaal, die West-Vlaamse pop brengt, er zijn debuutalbum voor.

TAZ-festival van 31 juli tot en met 9 augustus in Oostende. www.theateraanzee.be

Gabriel Rios:

Ik zal het publiek niet geven wat het verwacht; ik wil verrassen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234