Donderdag 03/12/2020

'Wij zijn saai, en daar zijn we fier op'

Grasmaaiers verzamelen, ronde punten fotograferen of rioolputjes spotten. Volgens de Dull Men's Club is er niets mis met het hebben van saaie hobby's. Door te poseren voor een kalender, hopen de Britse leden meer mensen daarvan te overtuigen. 'Het is bevrijdend om niet stoer te moeten zijn.'

"Dit is zo spannend!" De 75-jarige Leland Carlson uit Winchester weet even niet waar hij het heeft als hij vrijdagmiddag wordt opgebeld. Telefoon uit België: daar zullen de leden van 'zijn' Dull Men's Club van opkijken, laat hij weten.

Carlson is een van de stichters van de 'saaier-dan-saaiclub' die de afgelopen weken in schijnbaar elk Brits medium werd opgevoerd. De reden voor al die aandacht is deDull Men of Great Britain Calendar 2015, waarvoor ze twaalf modellen leverden. "We hebben onze meest kleurloze leden laten fotograferen", klinkt het met enige trots. Mister February blijkt ene Ken McCoy te zijn, die sinds 1979 elk jaar dezelfde Valentijnskaart aan zijn echtgenote schenkt. Michael Kennedy, die dagelijks stenen verlegd, mag Mister April spelen en David Morgan of Mister July pakt uit met zijn verzameling verkeerskegels.

De mannen - meestal van een gezegende leeftijd - komen regelmatig samen om te praten over hun hobby's: alledaagse zaken als grasmaaiers, afkappingstekens en rotondes. Dat doen gelijkgezinden ook in de Verenigde Staten, waar de Dull Men's Club zijn oorsprong heeft, legt Carlson uit. Hij was erbij in 1985 toen enkele vrienden in een New Yorkse bar bekenden dat ze helemaal niet van snelle en avontuurlijke activiteiten hielden. "Waarom bestaat er geen club voor gewone, saaie mannen", vroeg er een zich lachend af. Een paar dagen later was die club een feit, net als een maandelijkse column onder hun naam in het atletiektijdschrift The Winged Foot.

Zelf dweept de Zweeds-Amerikaanse Carlson al jaren met openbare zitbanken - van het exacte aantal in Central Park tot de locaties van de langste ter wereld, hij kent ze uit het hoofd. "Je kunt er gratis en comfortabel op zitten, ziet zo hoe de wereld rondom je beweegt: een fantastisch voorwerp is het. Een zitbank stelt nooit teleur."

De club startte met 17 leden en telt er vandaag om en bij de 5.000. De meesten sloten zich aan in Engeland, toen Carlson verhuisde en een website oprichtte. Dat sober en onnozel zo aanslaat in zijn land, is volgens een redacteur van The Guardian een logische zaak. "De club is de essentie van Britishness - ingetogen, autonoom en excentriek", schreef hij in een pleidooi voor dull hobbies.

Even ontsnappen

Carlson kan hem daarin volgen. Maar het succes zit 'm volgens hem in wat anders. "Het is bevrijdend om niet stoer te moeten zijn. Er is zoveel druk, alles moet trendy en fancy zijn. Blijkbaar hebben heel wat mensen nood om daaraan te ontsnappen, om alles te relativeren." Niet alleen de grumpy zestigers en zeventigers. Er zijn ook jonge leden. En allemaal beantwoorden die aan twee voorwaarden, benadrukt de voorzitter. "Ze moeten toegeven dat ze grijze figuren zijn en ze mogen niet de ambitie koesteren om daar iets aan te veranderen." Vrouwen zijn niet toegelaten. "Wegens te opwindend", klinkt het lacherig. En dan streng: "Zij moeten maar een eigen club zoeken".

Volgens Carlson zijn de Dull men geen protestgroep. "Het enige wat wij doen is het ordinaire in het leven vieren. We merken dat veel mensen dat grappig vinden. Dat is niet erg: It is kind of a joke." Net als de kalender ook een beetje een grap is. Die zal binnenkort via Amazon verkocht worden voor 10 pond. "Wat we met het geld gaan doen? Ik denk lidkaarten drukken. De site mag ook opgefrist. Of toch een klein beetje. We willen geen leden kwijt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234