Maandag 17/05/2021

Kunsten

"Wij zijn ondernemers in de niet vieze zin van het woord"

Kunstenaars Dennis Tyfus, Peter Fengler en Vaast Colson. Beeld Thomas Legreve
Kunstenaars Dennis Tyfus, Peter Fengler en Vaast Colson.Beeld Thomas Legreve

Verschillende grote Antwerpse kunstinstellingen, zoals het M HKA en het KMSKA, zijn gesloten wegens verbouwing. Het ideale moment dus voor het openen van een nieuwe kunstruimte. Kunstenaars Vaast Colson, Peter Fengler en Dennis Tyfus lanceren daarom Pinkie Bowtie. Doel is het werk van de kunstenaars te presenteren, te distribueren én te verkopen.

De kunstenaars zijn niet aan hun proefstuk toe. Vaast Colson en Dennis Tyfus hadden al de kunstruimtes Gunther en Stadslimiet in Antwerpen, Nederlander Peter Fengler is artistiek directeur van DE PLAYER in Rotterdam. Colson is een schilder die niet schildert, Tyfus brengt onder zijn label Ultra Eczema niet alleen beeldende kunst, maar ook muziek uit, en een voorbeeld uit Fenglers oeuvre is de installatie Lakkers, die hij afgelopen zomer met Tyfus voor het M HKA maakte: vacuüm getrokken plastic zakken met varkensvet in, die door de hitte ontploften. Dit geeft aan hoe divers het oeuvre van het drietal is én hoezeer ze het onverwachte omarmen. Nu verbinden de drie zich aan elkaar met Pinkie Bowtie, een kunstruimte in de Wolstraat in Antwerpen, voordien een prentenkabinet en een reisbureau.

Welke bestemming krijgt de locatie nu?

Fengler: “Het is onduidelijk wat Pinkie Bowtie exact is. Het enige dat écht vastligt, is dat het een gezamenlijk startpunt is, de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten. Pinkie Bowtie is een potentie. Daarmee bedoel ik: het is een ruimte die ons andere mogelijkheden biedt dan wanneer wij elk afzonderlijk met onze praktijk bezig zijn. Ik zie het als een jamsessie.

“In je eentje in je atelier werken, is natuurlijk fantastisch. En noodzakelijk. Maar daarnaast is het interessant om samenwerkingen als deze aan te gaan, waardoor er een andere dynamiek ontstaat, een andere energie. Pinkie Bowtie is ook een verplichting aan elkaar, zonder dat die specifiek gedefinieerd is.”

Tyfus: “Er zijn veel mogelijkheden. Pinkie Bowtie wordt niet louter een toonzaal, maar een totaalprogramma. Als er toevallig iemand in de stad is die we alledrie goed vinden kan die een lezing geven. Of we tonen een film. Momenteel is de kleine ruimte een white cube, maar we richten het zo in dat we alle richtingen uit kunnen.”

Colson: “Je kunt hier in het weekend ook zomaar binnenvallen en alle uitgaves van Dennis of Peter inkijken of beluisteren – momenteel is dat nergens mogelijk.”

Tyfus: “Nu, bij alles wat we tot nu toe hebben gedaan, zijn er altijd ook massa's ideeën die uiteindelijk niét worden uitgevoerd. Zo'n plek begint te leven als ze er is, dus het is moeilijk te voorspellen. Maar dit zijn in ieder geval alle goede voornemens en ideeën.”

null Beeld Thomas Legreve
Beeld Thomas Legreve

Daarnaast heeft Pinkie Bowtie ook commerciële doeleinden?

Colson: “Inderdaad. Wij zien Pinkie Bowtie als een figuur, een soort van dandy, maar in de eerste plaats een verzorger. Omdat het gaat om het promoten en beschikbaar maken van ons werk, ook commercieel. En daarvoor nemen wij als kunstenaars nu zélf het initiatief.

“Als iemand anders mij vertegenwoordigt, heb ik snel het gevoel dat ik gereduceerd word tot een product. Dus dat willen wij nu zelf in handen nemen: de representatie en de verkoop. Het gekke is: vroeger had ik als skateboarder en muzikant een heel grote do-it-yourself-reflex. Na de academie had ik met mijn kunst niét diezelfde reflex. In dat domein deed ik het niet zelf, maar stapte in tegendeel meteen mee in het bestaande systeem. Raar. Dat wil vooral zeggen dat het een heel dominant systeem is.”

Tyfus: “Al wil ik even benadrukken dat het geen tegenreactie is. Wij zijn niet tégen instituten of galeries.”

Fengler: “Het is vooral een vorm van ondernemerschap. Dat woord wordt in Nederland veel gebezigd – een gevaarlijke trend, want ze past in de rendementsmaatschappij. In die visie zijn de beste kunstenaars bijna diegenen die het beste zijn in boekhouding. Je bent goed bezig als je veel verkoopt. Die koppeling is te simpel en gevaarlijk voor de perceptie.

“Ik bedoel iets anders met ondernemerschap: ik heb als kunstenaar nooit zitten wachten tot er iets zou gebeuren, ik deed het gewoon zelf. Voor mij ging het nooit louter over dingen maken, maar ook over dingen doen, initiëren, positie innemen.”

Colson: “Wij representeren onszelf, en Pinkie Bowtie is daarbij de bemiddelaar, bedoeld om onze praktijk te ondersteunen, zowel geestelijk als materieel. Daarbinnen zijn alle varianten mogelijk.”

Jullie eerste tentoonstelling heet The First Annual Report.

Colson: “We tonen nu alledrie werk. Maar daarnaast hebben we ook de ambitie om écht verslag uit te brengen. Misschien maken we na een jaar wel een publicatie met daarin beelden van de tentoonstellingen, het onderzoek naar een alternatieve organisatievorm, of zelfs een anekdote over iets dat helemaal misloopt in ons persoonlijk leven.

“Ik wil alles op tafel leggen. Dat is iets dat in de kunstwereld nooit gebeurt. Marketeers geloven dat je enkel datgene mag communiceren wat je nodig hebt om te slagen in je commerciële doel. Terwijl de artistieke reflex net is: alles tonen.”

Tyfus: “Dat is sowieso altijd onze houding. En misschien ook hetgene wat ons drieën bindt.”

Colson: “Die attitude kun je proberen aan te raken en te situeren, maar je kunt nooit exact zeggen wat het is. Want vanaf het moment dat je dat doet, schuift ze weer op.”

Tyfus: “Dat vat het eigenlijk helemaal samen.”

Op 11/3 feestelijke opening Pinkie Bowtie, Wolstraat 31, Antwerpen. pinkiebowtie.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234