Maandag 25/01/2021

'Wij zijn de nieuwe gebroeders Van Eyck'

'Ik word beroemder dan Vitalski.' Met die uitdagende woorden nam broer en striptekenaar Serge Baeken eerder deze week de debuutprijs van de stad Turnhout in ontvangst voor zijn album The No Stories. Vitalski zelf laat zich niet onbetuigd: 'Binnenkort word ik ook officieel de nachtburgemeester van Antwerpen.'

Door vincent byloo

Zowel Vitalski als Serge Baeken houden verblijf in de Lindeboomstraat, een stukje 'Baekenland' op de grens van Antwerpen en Borgerhout. "Er zit een realitysoap in", zegt Vitalski, "Het leven zoals het is: Baekenland. We zouden de ondergrondse versie van De Pfaffs kunnen zijn." Dat zijn broer deze week zijn eerste grote prijs heeft gewonnen, vervult de punk-'n-roller naar eigen zeggen met niets dan fierheid.

Vitalski: "Eigenlijk heeft Serge dat tekenen van mij overgenomen. Als kinderen maakten we samen strips, alleen bleek hij mijn schetsen veel mooier over te tekenen, zodat ik mijn rol al gauw tot het invullen van de tekstballonnen beperkt zag. Serge is dus direct verantwoordelijk voor mijn schrijverschap."

Serge: "Ik heb ook altijd naar hem opgekeken. Letterlijk op de dag dat hij geboren werd, stond ik al te juichen, alsof ik de eerste vier jaar van mijn leven op hem had gewacht."

Vitalski: "Noem ons gerust de nieuwe familie Bruegel of de nieuwe gebroeders Van Eyck."

Jullie vader, ook een schrijver, werd ooit in Jambers opgevoerd als 'miskend talent'. Vonden jullie dat niet een beetje pijnlijk?

Vitalski: "Ik vond net dat hij er heel goed uitkwam, als de vrolijke mens die hij is."

Serge: "Ja, maar hij werd toch heel eenzijdig afgeschilderd als een arme mislukkeling."

Spring jij daarom zo zuinig om met media-aandacht?

Serge: "Deels wel. Ik stel mij een camera voor als een gigantische lens op twee benen, een beetje zoals Robert Crumb het graag schetst. Ik word er enorm zenuwachtig van en in de montage achteraf kan ik mezelf nauwelijks herkennen. Maar ik merk ook dat roem een hoop deuren opent en ik ben zeker van plan om meer gebruik te maken van de media."

Vitalski: "Ik ben echt verliefd op de camera en op mijn publiek. Neem nu de spagaat die ik tijdens mijn onemanshow uitvoer. Hier thuis lukt zo'n spagaat pas na urenlang stretchen, maar zet mij op een podium en ik doe er moeiteloos drie na elkaar. Televisie beschouw ik zelfs als een kunstvorm. Mijn deelname aan pakweg De tabel van Mendelejev vind ik even grote kunst als een schilderij van Rubens."

Je zou het evengoed een ordinaire schnabbel kunnen noemen, natuurlijk.

Vitalski: "Maar dat is het ook. En ik wil nog meer gaan schnabbelen, zolang ik er maar vet voor betaald word. Ik verdien nu zo'n half miljoen Belgische frank per maand en dat is maar net genoeg voor iemand die veel geld geeft aan kunstenaars, bijna altijd uit gaat eten, op café iedereen trakteert en steevast de taxi neemt. Ik moet tenslotte mijn status als nachtburgemeester hoog houden."

Hoezo? Een tijdje geleden wilde je nog af van het nachtburgemeesterschap.

Vitalski: "Ach. Zelfs als ik op mijn kop ga staan en zeg 'Ik ben niet de nachtburgemeester', dan nog - nee, dan vooral - zal men me zo blijven noemen. Begin dit jaar heeft Patrick Janssens mij trouwens op het stadhuis ontboden en me gevraagd om ook officieel de nachtburgemeester te worden. Ik mag er nog niet veel over zeggen, maar binnenkort wordt mijn nachtburgemeesterschap dus geofficialiseerd. Het zal een onbezoldigde functie zijn en in ieder geval een pak nuttiger dan die van de stadsdichter, een krentenkakker die zich 150 euro per uur laat betalen om gedichten te schrijven." (Een telefoontje naar het kabinet van burgemeester Patrick Janssens leert dat van een officialisering van Vitalski's titel geen sprake is, VB)

'Ik word beroemder dan Vitalski', zei Serge bij de uitreiking van de Blikken Biebel. Moet je broer alvast beginnen te bibberen?

Serge: "Let op, in het artiestenmilieu ben ik al heel bekend en word ik serieus bewonderd. Alleen ben ik voorlopig een artist's artist gebleven. Maar aangezien het Engels in mijn werk de voertaal is, beschik ik nu eenmaal over een veel grotere afzetmarkt dan Vitalski."

Vitalski: "Mag ik daar fijntjes aan toevoegen dat De geur van nat haar binnenkort in het Engels wordt vertaald? En ik heb trouwens al opgetreden in Londen en New York. Ik wil me niet laten beperken door dit taalgebied. Ik ga zeker nog terug naar New York. Naar Londen niet, nee, die stad vind ik al even saai als Vlaanderen."

Ik dacht dat je net zo dol was op Vlaanderen?

Vitalski: "Ja, maar ik ben Vlaanderen de laatste jaren echt gaan haten. Vooral dan het linkse, progressieve en zogezegd intellectuele Vlaanderen, dat eigenlijk almaar rechtser en fascistischer wordt. Het woordje 'progressief' betekent hier eigenlijk 'snobistisch'. En snobisme vind ik een veel onvergeeflijker zonde dan vraatzucht, gierigheid en moordzucht."

Een uitspraak die misschien toch wat ongepast is, gezien de gebeurtenissen hier in Antwerpen de afgelopen weken.

Vitalski: "Ja, misschien wel. Wat mij heel erg deprimeert is dat deze moorden amper enkele uren nadat ze werden gepleegd al gerecupereerd werden als pasmunt in een politieke discussie. Dat er geen sereniteit aan de dag kan worden gelegd, vind ik beneden alle peil. Het herleidt het debat tussen links en rechts weer tot een lauw, anekdotisch welles-nietesspelletje. Ik sta blijkbaar helemaal alleen met mijn mening, maar ik vind niet dat er een politieke discussie gevoerd moet worden naar aanleiding van een leven dat verloren gaat. Wie het Vlaams Belang wil bestrijden, moet dat doen om principiële redenen en niet naar aanleiding van één voorval. Net zoals je het cordon sanitaire moet behouden om principiële in plaats van strategische redenen."

Serge: "Ik heb het gevoel dat de wereld op zoek is naar een nieuwe Franz Ferdinand (de moord op deze Oostenrijkse kroonprins in Sarajevo was de aanleiding voor de Eerste Wereldoorlog, red.). Naar een symbolische aanleiding om de tegenstellingen op elkaar te kunnen loslaten. Ze zijn aan het toewerken naar een soort van catharsis, een clash der culturen tussen de moslimextremisten en het rijke Westen. Almaar meer gebeurtenissen worden in verband gebracht met die grote tegenstelling. Neem nu de potsierlijke controverse die is ontstaan rond de Mohammedcartoons. Men is duidelijk op zoek naar symbolen om het conflict vorm te geven en op de spits te drijven. Terwijl ik vind dat een cartoonist zo ver mag gaan als hij dat zelf wil. Ik sluit me volledig aan bij Kamagurka, die zegt: 'Het is mijn taak om over de schreef te gaan'."

Hebben jullie nog plannen samen?

Vitalski: "We zijn al een hele tijd aan een pornostrip aan het werken, die zich afspeelt aan een zwembad. Maar hij raakt maar niet af."

Serge: "Dat zal wel met mijn perfectionisme te maken hebben. Voor mij zal die pornostrip pas echt geslaagd zijn als de mensen hem maar met één hand willen lezen. (lacht)"

Behekst. De geur van nat haar van Vitalski is uitgegeven bij The House of Books (www.vitalski.com). The No Stories van Serge Baeken is verschenen bij uitgeverij Bries (www.sergonetix.tk).

Serge: 'We zijn aan het toewerken naar een soort van catharsis, een clash der culturen tussen de moslimextremisten en het rijke Westen'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234