Vrijdag 13/12/2019

'Wij staken niet, wij rouwen'

Ongeveer één op vier leerkrachten van het Anderlechtse Institut de la Providence legde gisteren het werk neer. Moegevochten vragen ze meer respect en omkadering voor hun project: het opvangen van zogenaamd kansloze jongeren in een gettowijk. En vooral meer veiligheid: 'Hoofdprobleem zijn de straatcrimineeltjes die binnenlopen.'`

ANDERLECHT

VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER

Eén ding willen de 'stakende' leerkrachten niet. Dat is de indruk wekken dat ze het unieke project van de school opgeven. Het Institut de la Providence is een van de weinige instellingen die jongeren met de stempel 'hopeloos' een tweede kans biedt. "De bevolking is van Maghrebijnse oorsprong en er zijn meer jongens dan meisjes," zegt de onderdirectrice. "Het zijn geen doetjes en ze hebben vaak een leerachterstand. Maar ze zijn kneedbaar. Ik ken beginnende drugsdealers die dankzij onze aanpak op het goede pad zijn beland. Wij zijn een laboratoriumschool die naar nieuwe onderwijsmethodes zoekt voor een apart publiek." De enthousiaste onderdirectrice werpt daarom een steen naar de 'nette instellingen' die neerkijken op haar aanpak en die niet in 'probleemjongeren' willen investeren. "Zij maken soms ergere dingen mee qua geweld. Ze gaan er enkel hypocrieter mee om."

Het moeilijke opbouwwerk in het institut wordt de laatste jaren verstoord door gewelddadige incidenten, toenemende werkdruk, gebrek aan middelen en het knagend gevoel van isolement. Vooral het aspect geweld zit de stakende leerkrachten hoog. Kort geleden richtten alle media zich op de school om het verhaal van een aangerande lerares te brengen. En onlangs stak een jongen zijn medeleerling een mes in het been. "Toch zijn de grootste vechtersbazen niet onze jongeren," benadrukt een leerkracht Nederlands. "Het zijn de gastjes die op straat lopen en zich vervelen. Zij dringen deze school binnen om amok te maken."

De instelling is de enige oase van sociaal contact in de wijk. Cafés of jeugdclubs zijn er niet. "Daarom dringen ze hier binnen," verklaart de leerkracht."Om met hun vrienden af te spreken. We lijken wel een ontmoetingsplaats voor de wijk."

Om de binnendringers buiten te houden en opnieuw een klimaat van vertrouwen te scheppen zetten de stakende leerkrachten gisterenmiddag enkele hoogstnoodzakelijke voorstellen op papier. In het eisenpakket zit een drie dagen durende opschorting van de lessen om de urgentiemaatregelen uit te werken. Verder moet er aan de ingang van de school een 'filterinstallatie' komen zodat enkel leerlingen van de school, mét studentenkaart, binnen kunnen. Er zal een lijst van 'moeilijke leerlingen' gemaakt worden met informatie over hun achtergrond en drijfveren zodat aan hen extra aandacht kan worden geschonken. De leerkrachten vragen ook extra omkadering en extra psychologische opvang voor aangerande leraars en leerlingen. "En natuurlijk willen we dat leerlingen die derden aanvallen, verwijderd worden," besloten de leerkrachten gisteren.

Pedagoog Pierre Tahon, die niet aan de staking deelnam, relativeerde het initiatief om te staken. "Het instituut heeft niet het monopolie op geweld. De overdreven media-aandacht zal de situatie van de leerlingen enkel verergeren," voorspelt Tahon."

Gisterenavond is verder overleg gepleegd tussen, onder meer, de inrichtende machten, de vakbondsafgevaardigden, vertegenwoordigers van de ordediensten en de substituut van de procureur des konings.

(NDa)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234