Zaterdag 31/07/2021

'Wij maken Spullenhulp sexy'

Achter het Spullenhulpdefilé voor daklozen staat een sterke dame

Lang voor haar studies handelsingenieur wist Virginie Samyn (29) al dat ze nooit voor een bank wilde werken. Toen ze vijf jaar geleden, na een omweg in de favela's van Argentinië, de kans kreeg om bij Spullenhulp aan de slag te gaan, vond ze haar roeping. Second Hand, Second Life, het jaarlijkse defilé annex fundraising event van Spullenhulp - gisteren alweer goed voor een full house - is haar idee.

door Nica Broucke / Foto jimmy kets

Voor het defilé grasduinden tien ontwerpers, gevestigde namen naast jong talent, door de tonnen kleren in het sorteercentrum. Met oude spullen maakten ze nieuwe creaties die geshowd worden en geveild voor het goede doel.

"Met de opbrengst gaan we een nieuwe vloer leggen in Home Spullenhulp, waar 120 mensen wonen", zegt Virginie Samyn, communicatieverantwoordelijke van Spullenhulp, enkele uren voor het defilé van start gaat. De voorbereidingen in het sorteercentrum zitten op kruissnelheid. De tribunes worden opgesmukt met witte hemden en de houten banken met afdankte truien bekleed. Hierop zullen straks 1.600 mensen, aan 25 euro per persoon, de 'recreaties' van onder meer Christophe Coppens, Gerald Watelet, Edouard Vermeulen, Isabelle de Borchgrave, Sofie D'Hoore, Ellen Verbeek en Tim Van Steenbergen bewonderen. "Het linoleum kost 20.000 euro per verdieping", gaat Samyn verder. "Ik hoop dat we nog wat geld overhouden voor de nieuwe keuken en het sanitair."

Vorig jaar bracht Second Hand, Second Life 60.000 euro op. "Met een beetje geluk halen we vanavond 70.000 euro binnen", zegt Samyn. "Alles, van de eerste tot de laatste eurocent gaat naar het daklozencentrum, dat was de voorwaarde om het defilé vier jaar geleden te laten plaatsvinden. De avond zelf is helemaal zelfbedruipend."

Toen Spullenhulp in 2002 zijn vijfenzestigste verjaardag wilde koppelen aan een evenement dat het grote publiek kon bereiken en sensibiliseren vatte Samyn het idee op om een brug te slaan tussen de top van de mode - de designers - en de mode die al een heel leven achter de rug had: gedragen kleren die gedumpt worden in de gele containers van Spullenhulp. "Het idee van het defilé komt van mij, maar ik heb niets nieuws uitgevonden. Martin Margiela heeft ooit iets gelijkaardigs gedaan voor Emmaüs, de Franse Petits Riens. Ik zag al jaren vrienden-ontwerpers langskomen, op zoek naar kleren. Recycleren tot exclusieve creaties is een trend in de modewereld. Van het een kwam het ander. Nadat ik groen licht kreeg van de bazen heb ik Christophe Coppens gebeld en die reageerde heel positief. Hij suggereerde toen om Marie-Christine De Meulder, persattaché voor verschillende designers, in te schakelen. Zij is de echte drijvende kracht achter het evenement."

Iedereen werkt vanavond volledig belangeloos mee. "Dat gaat van de scenograaf en regisseur Bertrand Sottiaux tot het veilinghuis Sotheby's. Ik sta nog altijd versteld van de generositeit en het enthousiasme van de tientallen vrijwilligers." Er worden geen gratis tickets uitgedeeld. "De mensen die bij Spullenhulp werken mogen voor 3 euro binnen."

Samyn noemt zichzelf "een echte klerenfreak". Ze wijst naar haar bruine, lederen laarzen. "Twaalf euro, bij ons in de winkel gekocht. Toen ik vijf jaar geleden voor de eerste keer in het sorteercentrum kwam, kreeg ik een flash. Die stapels kleren! En ik kon me meteen in de filosofie van het bedrijf vinden." Het engagement voor de armen in de samenleving kreeg ze van thuis uit mee: "Ik wist van jongs af aan dat ik niet in een bank wilde werken. Ik zag het groots: ik zou projecten in de derde wereld opzetten. Mijn moeder, die als palliatief vrijwilliger werkt, heeft me geïnspireerd om het dichter bij huis te zoeken. Na mijn studies heb ik een jaar sociale communicatie gevolgd. Daarna ben ik naar Argentinië getrokken om er als vrijwilliger te werken in een schooltje. Ik gaf er les aan kinderen met leermoeilijkheden uit de sloppenwijken. Terug in België werkte ik voor verschillende organisaties, onder meer voor het Babbelkot, een café voor daklozen in Brussel. De vierde wereld en België: daar wilde ik me nuttig maken."

Via vrienden hoorde Samyn dat Spullenhulp mensen zocht. "Eigenlijk hadden ze iemand nodig voor de dispatch van het vrachtwagenpark", lacht ze. "Maar ik dacht: ik ga er toch maar eens langs. Enkele weken later, kreeg ik een telefoontje van Julien Coppens, de verantwoordelijke van het sorteercentrum. Ik kon er als adjunct beginnen. De sfeer trok me geweldig aan. Er werken zestig mensen in het trieercentrum en er zijn er nog eens veertig die de kleren 'oogsten'. Als je ziet wat Spullenhulp op economisch en sociaal gebied allemaal kan realiseren, dan wist ik dat ik daar op mijn plaats zat." Van het sorteercentrum trok ze naar het hoofdkantoor aan de Amerikaansestraat in Brussel. "Ik ben verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie. Ik zorg voor het driemaandelijkse krantje en voor het Spullenhulpnieuws. Maar de laatste tijd spits ik me meer en meer op fundraising toe. Ik zit nu ook in het directiecomité. Dat is heel leuk omdat je dan mee kunt bepalen welke richting we moeten uitgaan."

Met Second Hand, Second Life kan Spullenhulp niet alleen op de goodwill van sponsors als Fortis en Levi Strauss (dat regelmatig stockresten doneert) rekenen, maar krijgt het 'merk' een dynamisch, sexy imago. "Je merkt dat het publiek anders tegenover Spullenhulp gaat aankijken nu ze ons beter kennen. We laten het defilé bewust hier in het sorteercentrum plaatsvinden, tussen de balen kleren door, zodat men een idee krijgt van onze werking. Op die manier creëer je goodwill naar het 'merk', vroeger was de perceptie anders. Nu zie je in onze boetiek Rétro in de Amerikaansestraat een ander, nieuw publiek opduiken. En hoe meer mensen er bij ons komen kopen, hoe meer geld we in onze sociale projecten kunnen stoppen. Mag ik eindigen met een oproep? Mensen die kleren geven moeten ervoor zorgen dat ze in goede staat zijn. Zo'n 20 procent van wat we binnenkrijgen belandt in de vuilnisbak. En elke kilo vuilnis kost ons 30 eurocent!"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234