Maandag 26/08/2019

'Wij maken enge songs, verdomme'

Tussen waan en realiteit zweeft de muziek van Beach House. Op zijn vierde plaat 'Bloom' diept het Amerikaanse duo de atmosferische, sensuele sound van zijn doorbraakplaat 'Teen Dream' nog meer uit. Met succes.

Vergeet die mojito en parasol. Het strandhuis van Beach House staat in werkelijkheid al jaren op een Siberische vlakte. Of was het de Lichtstad bij valavond? Die verlaten snelweg uit David Lynch' Lost Highway misschien? Het mag duidelijk zijn: ook op hun vierde langspeler gaan Victoria Legrand en Alex Scally aan de haal met je verbeelding.

Niet verwonderlijk: de lokroep van Legrand - een ijle, warme en betoverende zangstem - leidt je langs alle mogelijke hoeken van je fantasie. Met die gave imponeerde ze ook de jongens van Air, die haar een gastrol aanboden op hun laatste plaat. En eerder verleende ze die magistrale, zweverige stem al aan Grizzly Bear. Ook Fleet Foxes, The National en The xx dragen Beach House trouwens op handen. Zelfs Jay-Z en Beyoncé werden al gespot tijdens één van hun optredens.

Dat woekerende succes zinde het duo uit Baltimore niet meer. Daarom trappen ze vandaag bruusk op de rem: "We wilden nooit the next big thing worden", zegt de dertigjarige zangeres. "Teen Dream heeft heel wat deuren geopend voor ons, maar wat heb je daaraan als je eigenlijk liever in een intieme, kleine kamer blijft?" Om die reden speelt de groep aan het eind van de maand in de betrekkelijke luwte van De Kreun. Met uitzicht op Parijs, weliswaar.

De lichtjes aan de Seine doemden spontaan op toen ik Bloom voor het eerst hoorde. Ligt het aan mij of heeft het te maken met je Franse roots, Victoria?

Victoria Legrand: "Ik hou van de lichtjes in Parijs! Ik ben er geboren (ze is de dochter van filmcomponist Michel Legrand, gva), en wanneer ik door mijn geboortestad trek, word ik altijd overvallen door een gevoel van surrealisme. De stad is uniek en bizar tegelijk, en de lichtjes in de nacht trekken me aan als een mot. Er heerst ook altijd een broeierige sfeer, die zéker in onze muziek vervat zit: het gevoel van opwinding. Of sluimerend gevaar."

Daarover kun je ongetwijfeld meespreken. Jullie thuisbasis ligt in het Baltimore van The Wire: de bekende TV-serie over armoede, corruptie, haat en geweld.

Legrand: "Eerlijk gezegd heb ik nauwelijks één aflevering bekeken van die serie. Maar dat volstond om te weten dat ze een heel treffend beeld schetsen van onze industriële, verloederde stad. (lacht)"

Hoe kan zo'n wonderlijke muziek als die van Beach House ontstaan, laat staan gedijen, in zo'n ellende? Is dat een vorm van escapisme?

Legrand: "God, nee! Escapisme is waardeloos. Weet je wat het is? Ik vind schoonheid in wat andere mensen achterlieten, dumpten of van zich af schoven: van afschuwelijke herinneringen over gebroken harten tot verdrongen verlangens, die dramatische elementen krijgen een plaatsje in onze muziek."

Alex Scally: "Bovendien is Baltimore veruit de goedkoopste stad aan de oostkust. Als muzikant hoef je er niet te werken om er te overleven. (lacht)"

Bloom sluit nauw aan bij de sound van Teen Dream. Hebben jullie na drie platen de perfecte vorm gevonden?

Scally: "We hebben het geluid van onze vorige plaat nog meer uitgediept. De liedjes van Teen Dream voelen vandaag te veel aan als popsongs. Daar is niets mis mee. Maar de opbouw van Bloom klinkt spannender in mijn hoofd."

Legrand: "En er sloop meer duisternis in onze muziek. De songs gaan over een gebroken hart, alles wat voordien kwam en wat de toekomst brengt. We vertellen een heel verhaal. Het gaat niet over 'hey, laten we elkaar eens lekker neuken'. Flirt, voorspel en de onvermijdelijke breuk zijn er ook aan verbonden. (lacht)"

Wat vinden jullie eigenlijk van de term dreampop? Beach House werd zowat de vaandeldrager van dat genre.

Scally: "Het woord 'dromerig' wordt vaak misbruikt. Ik vind onze muziek meer fysiek en sensueel. Maar anderzijds begrijp ik wel dat onze muziek doet dromen. En ook in de naam Beach House ligt iets mysterieus bestorven. Maar ook iets gevaarlijks, licht explosiefs."

Zoals het strandhuis in Lost Highway, dat opgeblazen wordt in de stille, donkere nacht.

Legrand: "Daar had ik nog nooit aan gedacht. Maar ja: dat is eigenlijk ook mijn beeld van een beach house.(lacht) 'The Hours' kun je trouwens nog het best beluisteren terwijl je cruiset langs verlaten snelwegen. Dat beeld verschijnt wel vaker in mijn hoofd."

Nooit zee, zon en strand?

Scally: "We werden in het verleden wel eens beachy en breezy genoemd. Bah! We maken godverdomme donkere, enge muziek. (lacht) In het begin had ik daarom soms spijt van onze groepsnaam. Maar stel dat we onszelf Tree House hadden genoemd: dan versleet iedereen onze muziek wellicht voor zoetsappige hippiedeuntjes. Zo werkt het brein nu eenmaal: geef één impuls en je hersenen bedenken er een karrenvracht associaties bij. Maar eigenlijk is dat nog niet eens zo erg: onze muziek is jullie sprookje. Geef er zelf een happy ending aan."

Mag ik nog vragen waarom een groep zijn plaat Bloom noemt, maar met voorbedachten rade niét hoog inzet op een bloeiende carrière?

Legrand: "Vernietiging en groei liggen dicht bij elkaar. Dat moeten we onthouden. Bloom is dan ook een heel dubbelzinnige titel. Het gaat enerzijds over openbloeien en groei. Maar de titel slaat ook op geweld en vernietiging: algal bloom (algengroei, gva) kan een gigantisch wateroppervlak naar de haaien helpen, en het ecosysteem, zelfs menselijk leven bedreigen. Groeien doe je dus niet noodzakelijk in de juiste richting."

Bloom verschijnt op 14/5 bij Bella Union. De plaat kunt u voorbeluisteren op demorgen.be. Beach House speelt op 25/5 in De Kreun, Kortrijk. www.beachhousebaltimore.com

l Dreampopduo uit Baltimore, Maryland, bestaande uitVictoria Legrand (zang/orgel) en Alex Scally (gitaar/keyboard/zang).

l De groep bestaat sinds 2004 en bracht met Bloom erbij vier langspelers uit.

l De sound van Bloom werd beïnvloed door Roy Orbison, de film Blade Runner en de sfeer van Wong Kar-Wai's In the Mood for Love.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden