Zondag 20/09/2020

'Wij kunnen niks opleggen'

Jaak Raes poseert met de arm op het veiligheidsplan van de rally van Condroz. 'Zo'n dossier is minutieus', zegt de voorzitter van de rallycommissie. 'Bocht voor bocht uitgeschreven.' En toch ging het afgelopen zaterdag verkeerd. Omdat de commissie vooral een administratief orgaan is. 'Wij controleren de veiligheid op papier. Staat er werkelijk niemand in die verboden zones? Tja, dat kunnen wij niet zien van hier.'

België heeft er dus een, een rallycommissie. Een afdeling binnen het Nationale Crisiscentrum. Voorzitter Jaak Raes legt uit hoe dat zo gekomen is: "De rallycommissie is het resultaat van de Belgische steekvlampolitiek: wij zijn in het leven geroepen na een aantal ongevallen in het verleden. Toen is men gaan beseffen: er moet een instantie komen die namens de overheid advies kan geven inzake veiligheid. Dat is wat wij nu doen: wij adviseren op het lokale niveau. Ik herhaal: onze rol is louter adviserend. Wij hebben niet de bevoegdheid om een rally te doen staan of vallen. Die ligt bij de lokale burgemeester."

Wat denkt u als adviseur na de Condroz-rally? Er was een dodelijk ongeval en piloot Freddy Loix spaarde de kritiek niet. Hij had het over de gevaarlijkste rally in vijftien jaar.

Raes: "Hebben de organisatoren gefaald? Ik spreek me er nu niet over uit. Maar wij zullen dit heel ernstig evalueren. Piloot Freddy Loix vindt dat er op bepaalde plaatsten te veel volk stond. Ik wil nu weten: over welke plaatsen gaat het, hebben de commissarissen en stewards de juiste consignes gegeven? Daar heb ik nu geen zicht op. En ik wil niet voor mijn beurt spreken. Anderzijds: rally speelt zich af op de grens tussen veiligheid en spektakel. Het is een moeilijk evenwicht."

Als toeschouwers spontaan een wagen depanneren en de organisatoren zoiets 'volstrekt ongevaarlijk' noemen, zit dat evenwicht dan niet verkeerd?

"Daar heeft u een punt. Maar die mensen zijn solidair. Zij willen die sukkelaar helpen die daar in het decor tijd verliest. Zonder te beseffen dat men met zijn eigen leven speelt. Maar misschien staat buiten beeld wel een steward die de andere piloten aanmaant om snelheid te minderen. We mogen niet te snel oordelen."

Als zelfs een piloot zegt dat het te ver gaat, gaat het dan niet gewoon te ver?

"Ik heb die piloot niet horen zeggen tegen de toeschouwers: 'Ik wil dat jullie volgend jaar niet meer komen'. Nul risico kan alleen zonder publiek. Maar de sport heeft betalende toeschouwers nodig. Ik zie geen alternatief."

U berust?

"Met de hand op het hart: het lag niet aan de planning en ook niet aan de veiligheidsmaatregelen. De dossiers die momenteel vereist worden zijn minutieus. Bocht voor bocht uitgeschreven. Dat is niet het werk van drie biljartvrienden. Moet de wetgeving nog verder gaan? Ik zeg u: zoiets is niet evident."

Is het probleem niet dat er een groot verschil bestaat tussen de dossiers en de realiteit?

"Wij gaan ervan uit dat die maatregelen op het lokale niveau geïmplementeerd worden door burgemeester en politie. Maar staat er werkelijk niemand in die verboden zones? Tja, dat kunnen wij niet zien van hier."

Heeft de commissie dan geen nood aan een meer verregaande bevoegdheid?

"In ons land is de gemeentelijke autonomie zeer belangrijk. Geen enkele burgemeester is bereid om een commissie uit Brussel de totaliteit van nazicht en bestraffing toe te kennen. Ik zou liever een superchampeter zijn die mensen ter plaatse terecht kan wijzen, maar zo werkt het niet.

"Wij spelen binnen het veld van onze bevoegdheid. Bovendien: we hebben geen nood aan iets extra's, aan iets dwingerders, aan nog meer. Als iedereen zijn taak doet, is het goed zoals het nu is. Er is al heel veel ten goede veranderd. Wij komen van heel ver en we staan heel ver."

Is de huidige wetgeving voldoende dwingend? Er staan vooral aanbevelingen in: het is aanbevolen om een perimeter van tien meter op te leggen, net zoals het aanbevolen is om alcoholconsumptie te verbieden.

"Je zou een alcoholverbod kunnen invoeren, maar wat met mensen die zelf drank meebrengen? En moet je mensen verplichten om tien meter van een holle weg te staan? Dan zien die niks."

Freddy Loix zegt ook: Vlaanderen respecteert de rallywetgeving helemaal, Wallonië niet. Heeft hij een punt?

"Ik heb dat artikel gelezen. Wat is de realiteit? Wallonië heeft meer holle wegen, meer haakse bochten en meer hellingen dan Ieper. Dus de uitwerking van de wetgeving is in de praktijk door die omgevingsfactoren sowieso verschillend. Als Freddy Loix dan zegt dat Vlaanderen wel strikt is, dan moet hij die realiteit ook zien. De context is heel anders. In Wallonië is de rallysport ook veel populairder."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234